Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera i Grekland

Produkter
(logga in för att koppla)

StellanJ

Aktiv medlem
Åker till Skiathos om en månad och givetvis ska min nyinförskaffade Nikon D3000 med. Nu undrar jag som nybörjare vad man bör tänka på när man ska fotografera i miljön som jag kommer befinna mig i. Sol, vita hus, blått hav och mycket grönt runtomkring. Polfilter? Tips på motiv på semesterresan? Kom med alla tips ni kan.

MVH
 
Polfilter kan nog vara en kul grej!

Mitt tips är annars att titta på bilder du gillar som inspriration!

Vissa kanske gillar att ta vykortsbilder med starka färger, andra gillar att ta svartvita foton av gatuförsäljare och luffare, andra gillar att ta naturbilder och så vidare :)
 
Ta med en blixt, som upplättning ifall du ska ta personer. Annars får du lätt fula skuggor.
 
Vad måste jag tänka på om jag köper ett polfilter?

Har ingen extern blixt, är det värt att införskaffa det just till denna resan? ( har tänkt köpa blixt längre fram)
 
Du ska tänka på att det har samma diameter som filterägngan på objektivet :)

Annars, köp så dyrt du känner för. Antireflexbehandling och smutsavstötning är bättre ju mer du betalar.
 
Vilken typ av filter passar sig bäst till ett soligt Grekland om man vill fotografera vatten, i solljus och kanske en del byggnader/människor?

Gråfilter?
 
Vad måste jag tänka på om jag köper ett polfilter?

Har ingen extern blixt, är det värt att införskaffa det just till denna resan? ( har tänkt köpa blixt längre fram)

Ekonomiska beslut av det slaget är knepiga att råda om. Det är fullt möjligt att du klarar dig med den inbyggda blixten, beroende på vad du kommer att plåta, olika omständigheter etc. Det är dock bra att tänka på att använda blixt även när det är solljus, för att lätta upp skuggor i ansikten till exempel.

Ha en trevlig resa!
 
Hej!
Jag var till Rhodos i fjol och hade med mig ett polfilter och lite olika tonade gråfilter för landskap. Hade nog kunnat klara mig utan dem också, men visst hjälpte de en hel del!
Jag tog också med blixt vilket jag tyckte var väldigt hjälpsamt i det starka ljus som faktiskt är där nere.

/Jonas
 
Med vita fasader kan kamerans automatik bli "lurad" att exponera lite snålt, kanske behöver du ställa in en exponeringskompensation på lämpligt plusvärde. Å givetvis titta på histogrammet så att det å andra sidan inte blir för rik exponering som fräter ut det vita helt. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.