Annons

Fotografera i alpin miljö.

Produkter
(logga in för att koppla)

Poompe

Medlem
Hej!

Om en vecka så ska jag åka upp till franska alperna, och ska vara där i ca två månader. Kommer att forografera en hel del skidåkning under den tiden, och har funderat lite på hur jag ska skydda kameran.

Här är lite saker jag undrar över:

Om man varit ute och fotat en hel dag och man kommer in i värmen med en iskall kamera, kan man ta ut minneskortet direkt och ladda över bilderna eller måste man vänta tills kameran har blivit rumstemperatur? Om nej, gäller samma sak med att ta ut batteriet då också?

Om man är ute en tidig morgon och det är lite fuktigt i luften, är det dåligt för kameran att byta objektiv då? Kan ju inte vara så bra att ta få in fukt i kamerahuset?

Jag skulle vara otroligt tacksam om jag fick svar på detta och om någon sitter på några andra tips om hur en kamera skall hanteras i denna miljö så får ni gärna dela med er om det också!

// Pontus
 
1. Ta ut minneskortet medans du fortfarande är utanför dörren och låt sen kameran sakta tina i fotoryggan.

2. Fuktigt ? Det var väl alperna du skulle till och inte någon djungel. Det är i alla fall inget jag skulle oroa mig för.

3. Sök runt lite på fotosidan. Mkt av detta har redan tagits upp. Vet att Felix O har svarat på liknande frågor ett gäng gånger.
http://www.fotosidan.se/expertqa/expert.htm?ID=2348

MVH
R
 
Hej,

Först och främst måste jag säga att jag är avundsjuk på två veckor i Alperna :)

Plocka ut minneskortet innan du kommer in. Låt kameran ligga i ryggsäcken eller en annan lämplig påse tills den blivit varm. Låt även minneskortet ligga i en väska (använd tex de små mjuka fodral som brukar följa med minneskort) tills det fått rumstemperatur. Det är viktigt att undvika kondens både för kameran men även minneskortet.
Om batteriet måste laddas innan kameran fått upp värmen så gör som med minneskortet. Ta ut batteriet utomhus och lägg det i en separat påse.

Jag har aldrig tvekat på att byta objektiv om det behövs. Vänder kameran med objektivöppningen neråt och försöker byta så snabbt som möjligt utan att vara vårdslös. Tänk på den tiden då film var vanligare än digitala sensorer. Inte katten slutade vi fota för att en rulle var slut :)

Jag packar min kamera i ryggsäck avsedd för skidåkning, det är trots allt därför jag är på berget.
Det är inte kameran jag är mest rädd om utan min rygg. Åkningen, för min del, sker utanför pisten och skulle olyckan vara framme är kameran ett mindre bekymmer än min hälsa.
Om du inte åker med ryggskydd så se till att ha något hårt mellan kamera och rygg som skyddar dig.

Andra tips; Är det mulet och tråkigt väder så packa ner blixten och byt telezoomen mot en normalzoom kan ge riktigt spännande bilder. Klassikern att fota morgon och sen eftermiddag för att åka skidor mitt på dagen.
Köp ett gråkort och mät ljuset manuellt (spotmätning och bländar- eller tids-automatik).
Fota i raw och ljustera vitbalansen i efterhand. Min kamera lyckas pricka vitbalansen med automatik nästan varje gång. Ytterst sällan som den behöver justeras. Bättre att spendera tiden på annat.

Träna p åatt fokusera manuellt. Finns inget mer irriterande än suddiga bilder. Det är lätt hänt att fokuspunkten hamnar utanför skidåkarens ansikte.

Lycka till och se framförallt till att åka mycket skidor!

// Tobbe

Hej!

Om en vecka så ska jag åka upp till franska alperna, och ska vara där i ca två månader. Kommer att forografera en hel del skidåkning under den tiden, och har funderat lite på hur jag ska skydda kameran.

Här är lite saker jag undrar över:

Om man varit ute och fotat en hel dag och man kommer in i värmen med en iskall kamera, kan man ta ut minneskortet direkt och ladda över bilderna eller måste man vänta tills kameran har blivit rumstemperatur? Om nej, gäller samma sak med att ta ut batteriet då också?

Om man är ute en tidig morgon och det är lite fuktigt i luften, är det dåligt för kameran att byta objektiv då? Kan ju inte vara så bra att ta få in fukt i kamerahuset?

Jag skulle vara otroligt tacksam om jag fick svar på detta och om någon sitter på några andra tips om hur en kamera skall hanteras i denna miljö så får ni gärna dela med er om det också!

// Pontus
 
Tack för era svar! Det hjälper mer än ni tror!

Och tobias, det är två MÅNADER som jag ska vara där! Ska bli helt underbart, och jag kommer att fota hur mycket som helst. Så det är vekligen bra med lite info om hur man ska ta hand om sakerna.

Jag kom på en till sak, När man ska vara borta så länge, och i sådan miljö så kanske man ska ha en speciell försäkring på kameran. Bör man kontakta sitt försäkringsbolag ang sådana saker, eller bör man fixa det där man köpte prylarna?
 
Senast ändrad:
Tack för era svar! Det hjälper mer än ni tror!

Och tobias, det är två MÅNADER som jag ska vara där! Ska bli helt underbart, och jag kommer att fota hur mycket som helst. Så det är vekligen bra med lite info om hur man ska ta hand om sakerna.

Jag kom på en till sak, När man ska vara borta så länge, och i sådan miljö så kanske man ska ha en speciell försäkring på kameran. Bör man kontakta sitt försäkringsbolag ang sådana saker, eller bör man fixa det där man köpte prylarna?

Talades en del om försäkringar i en annan tråd för ett tag sedan.
Vanlig hemförsäkring med allrisktillägg täcker INTE stöld av stöldbegärlig vara, till vilket kameror räknas.

Gefvert försäkringar har tydligen en riktig kameraförsäkring.
 
Ett tips jag såg att ngn av fotograferna på National Geographics gav vid fotografering i kallt väder, var att lägga kameran i en plastpåse innan man går in i värmen. Då bildas kondensen på utsidan av påsen och kameran förblir torr. Sen är det bara att ta ut kameran ur påsen när den blivit varm igen.
 
Ett tips jag såg att ngn av fotograferna på National Geographics gav vid fotografering i kallt väder, var att lägga kameran i en plastpåse innan man går in i värmen. Då bildas kondensen på utsidan av påsen och kameran förblir torr. Sen är det bara att ta ut kameran ur påsen när den blivit varm igen.


Jag förstår inte hur det kan bli så, men om det funkar så är det är väldigt bra tips!
 
Hej,

Det är precis samma tanke som att låta kameran ligga i väskan som jag och andra påpekat.
Egentligen relativt enkelt. När den varma luften inomhus kommer i kontakt med den kalla kameran så kondenseras fukten i luften den till vatten. Tanken med en väska eller påse runt kameran är att fukten i luften kondenseras mot väskans utsida istället för kameran. Med en påse finns givetvis risken att luften i påsen blir varm fortare än kameran och viss kondens kan uppstå. Den bli dock relativt liten eftersom luftmängden i påsen är liten.

// Tobbe

Jag förstår inte hur det kan bli så, men om det funkar så är det är väldigt bra tips!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.