ANNONS
Annons

Fotografera gatulivet i Paris?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jomans

Aktiv medlem
Ska ner till Paris i november, kan inte riktigt stan. Har "hört" att kända områden som Montmartre utvecklats till riktig turistfälla. Nån som har tips på områden, eller länkar, så man kan planera för att vandra runt och leta intressanta (gärna typiskt franska) gatumotiv/människor?
Och finns där foto-center, utställningar etc?

Tacksam för tips eller länkar....

Jag var där så sent som för en vecka sedan och då just Montmartre and i loved it! Visst, kring Sacre Coeur var det så klart en del turister, men om man letade sig in bland smågatorna i nedre delen av Montmartre var det fantastiskt! Jag strosade omkring mitt på dagen och de enda jag mötte var brevbärare och en och annan pensionär. Helt underbart! Så jag rekommenderar det varmt, och ta gärna en sväng förbi torget och den supergamla kyrkan vid Sacre Coeur också, tror inte du kommer stöta på överdrivet mycket turister faktiskt. :) Ha så kul!

Det mesta är intressant ur foto-synvinkel. Montmartre är absolut en turistfälla, men vadå, finns väl en poäng att plåta turistfällor också. Mitt favoritområde i Paris är annars Belville, trevligt område av Paris innerstad med Arabisk-Afrikansk-Asiatisk invandrarprägel. Normal försiktighet krävs naturligtvis, jag vet inte vad du använder för grejor, men det är nog en bra idé att inte ha en jättekamera med ditto zoom på magen om du ska plåta i Belville sent på kvällen. Själv använder jag alltid 2st Leica M, och dom är ju rätt diskreta och har heller aldrig råkat ut för något, varken i Paris eller någon annan stans. Normal försiktighet och respekt krävs naturligtvis, plåta aldrig tjejerna runt Place Pigalle eller transorna i Bois de Boulogne, dom uppskattar inte turister som knäpper kort. Annars är det rätt fritt fram, brukar försöka åka dit en gång om året och det är svårt att inte bli förälskad i staden. Ha det så bra!

Jag var också nere i Paris för drygt en vecka sedan och fotograferade.
Det mesta i Paris är intressant men man får räkna med att det finns turister överallt, även på hösten. Jag tycker iofs inte att det gör så mycket.
La Defance är intressant, likaså chinatown. Båda är ganska fria från turister.
Det är lätt att fotografera i Paris men användning av stativ kan vara förbjudet på många ställe. Kanske inte spelar så stor roll om det är gatulivet som du ska fotografera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar