Annons

Fotografera fyverkerier

Produkter
(logga in för att koppla)

mattiasjarnhall

Ny medlem
Hejsan alla fotografer.
Befinner mig just nu i Sydney och har tankt att forsoka ta nagra sjyssta bilder pa fyverkerierna pa nyarsafton som lar vara spektakulara har nere.
Eftersom jag inte ar nagon hejare pa kameror, brukar mestandels kora pa automatinstallningarna som finns, sa skulle jag behova lite hjap fran er "experter" :)
Hur skall jag "stalla in" kameran? Och vad bor jag tanka pa? nar det galler att fotografera fyverkerier?
Jag har en hyffsat sjysst systemkamera dar jag vet att jag kan stalla in massa saker manuellt (bara att jag aldrig gor det :)).
Vore evigt tacksam om jag fick hjalp med detta sa jag kan foreviga min och tjejens nyarsafton har "down under".
God Jul och gott nytt ar!

/Mattias
 
Hej!
Här kommer några tips som kanske kan vara användbara.

1. Använd stativ! Utan det blir bilderna inte bra. (tro mig, jag har försökt :-(

2. Rikta kameran åt det håll där du tror att de snyggaste pjäserna ska bränna av (alltid svårt att veta), använd vidvinkel (gärna 24 el 28 mm, och även längre om du är tex utanför stan eller så.)

3. Jag brukar göra på följande sätt: Ställ bländaren på 11 eller 16, fokus på oändlighet (koppla alltså bort autofokus om du har det), och slutartiden på "bulb". För att kunna göra det behöver du vara i exponeringsmode "manuell" eller "M". Bulb innebär att slutaren är öppen så länge du håller in avtryckaren. Om du har 100 ISO-film kan tider på ca 15-30 sekunder var lagom. Det beror väldigt mycket på hur mycket "bakgrundsljus" det finns från stan. Himlen måste ju ändå vara hyfsat mörk.
Högre ISO-tal betyder kortare tider. Men kör helst 100, för då får bilderna fint korn.

4.När nåt vackert är på g, så tryck in avtrycket och HÅLL KAMERAN STILL! Bäst är trådutlösare om du har det.
Om du måste vänta länge på nästa pjäs, kan det vara bra att ha en svart kartongbit att hålla för objektivet när det inte händer nåt. På så vis kan du "addera" fyrverkerier på varandra, och skapa riktigt snygga bilder.

Testa olika tider, alltifrån 5-10 s till kanske en minut. Om du använder negativ färgfilm (vanliga färgkort) är det inte så farligt att ge den för lång tid. Då kan du någ testa på mellan 30 s och en minut.

Använder du dia däremot bör du vara mer försiktig med den saken. Dia tål ingen överexponering.
Om du kan scanna sen så kan man rätta till en hel del.
Har du inget stativ så se till att ha en bil eller nåt att hålla kameran mot. Den måste hållas stilla, annars blir det inga höjdarshots.

Mycket lycka till!
mvh
david
 
Prova med 1600asa film, runt 1/60 sek hamnar man då, och då går det aldeles utmärkt att köra på frihand. Blev mycket bra resultat. Har tyvärr inte bilderna här, då jag sitter hos mina kusiner mitt ute i ingenstans.

Lycka till,

// Calle
 
Utan stativ, långsam film och alkoholm!

väldigt mycket öl och alkohol för övrigt inget statvi och långsam film. För sök att hitta pltser att ställa kameran på. Det är sport! har två sakcer att säga om det! Väldigt intressanta bilder man fan vad jag önskar att jag ahde stativ. Något man då kan undrar är: Vem springer runder med stativ på nyår? Inte jag i alla fall. Kanske kan man köpa ett begagnat från 70 80 tal och gömma i en buske efter användningem!?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.