Annons

Fotografera från drake

Produkter
(logga in för att koppla)
Bara en rolig kommentar angående flygförbud inom Terminalområde't...När jag gick flygteknisk utbildning I Västerås så flög vi ofta både RC plan och helikoptrar på en äng som ligger ca 200 meter från landningsbanan. Det sköts även upp en del raketer därifrån.

Fast vi gick faktiskt upp till flygledartornet och fick tillstånd att flyga där, bara vi höll oss under 300 meter..eller om det var fot :)
 
Drak foto låter kul för er som har tillgång till båt eller skoter borde det vara en enkel lösning då kan man ju vincha ner draken.

Jag har haft i tankarna att skaffa mig ett ultra lätt drak/plan för detta ändamål finns beg för ca 25 tusen men en drake måste ju bli billigare om inte annat.
 
Har funderingar på att börja med kap foto. Men har inte riktigt fattat hur man trycker av en bild med hjälp av servo. Har ochså en annan fundering. Tänker sätta en liten videkamera över kameran så jag på ett ungefär ser hur bilderna ser ut. Men hur sänder jag filmen från kameran till en mottagare på marken.

//Carl-Philip Karlsson
 
det finns flera sätt att utlösa en kamera m.h.a. radiostyrning. Det enklaste är att helt enkelt montera ett servo så att kamerans avtryckare trycks in av servoarmen när servot roterar.

Annars så kan man använda sig av en trådutlösare (elektronisk) som man modifierar och byter ut avtryckaren i till en microswitch med arm, och monterar den ihop med ett servo.

Ytterligare ett alternativ, som jag skulle föredra, är att konstruera en krets som sköter avtrycket elektroniskt. Antingen kan man köra med en digital krets (typ använda en PIC-proccessor) som programmeras, eller så kan man bygga en helt analog krets som med ett RC-nät kan trimmas in för att "trigga" när pulsen t.ex. är längre än 1.5ms. (ett servos position styrs m.h.a. pulslängden på signalen, som varierar mellan ungefär 1ms och 2ms. Frekvensen är inte lika relevant).

För videoöverföring så finns det små trådlösa kameror med inbygd sändare att köpa för runt en femhundring. Mottagaren ingår. Kan köpas hos mft.nu
 
aiWa skrev:
Har funderingar på att börja med kap foto. Men har inte riktigt fattat hur man trycker av en bild med hjälp av servo. Har ochså en annan fundering. Tänker sätta en liten videkamera över kameran så jag på ett ungefär ser hur bilderna ser ut. Men hur sänder jag filmen från kameran till en mottagare på marken.

//Carl-Philip Karlsson

De finns batteridrivna videokameror med sändare som inte är allt för stora.
Kolla på tex. teknikmagasinet, Kjell o.co...
 
Den här kameran finns att köpa på roffes modellflyg för 500:-

Såg att mft.nu var lite dyrare.

Jag har en sån. Bildkvaliteten är allt annat än perfekt, men för de pengarna och den vikten är det helt ok!
 
Re: Inte lag - men praktisk erfarenhet

Sgt Hal [E.F.S] skrev:
Inte för att jag förstår mig på lagen, men under min tid som aktiv drakflygare på Limhamnsfältet i Malmö fick vi påhälsning av någon från Luftfartsverket sedan flygledningen på Kastrup fått konstiga radarekon.

Märkligt efter som drakar inte syns på radarn, dessutom är det flygledningen på sturup som sköter malmöområdet. Jag tvivlar inte på något sätt det du berättar, men jag tror någon har ringt.

Då fick vi veta att vi befann oss inom sk. Terminalområde och där är det totalförbud för allt flygande från 0 meter.

Inte om du har inflygningstillstånd.

Utanför Terminalområdet tar Kontrollområdet vid och där är det förbjudet för allt oanmält flygande från 450 meter.
Detta är inte rätt, höjden beror på vilken nivå det kontrollerade luftrummet startar ifrån och om du är i närheten av bebyggt område osv. Det finns betydligt fler variabler som styr.

Terminalområdet är, om jag inte missminner mig ca 1 mil radie från en flygplats, Kontrollområdet större men jag kommer inte ihåg hur stort.
1 mils radie är ingen regel. Vad som styr är aktuella flygkartor. Samma sak gäller kontrollerat luftrum.

När det gäller flygfotografering är det numera tillåtet,förutom inom restriktionsområden (Te x Soliden på sommaren) eller skyddsobjekt.
 
Jag fotograferar från en radiostyrd helikopter och har gjort så komersierllt i flera år nu. Jag använder alltid en vanlig flygkarta som stöd eftersom fotorestriktionsområden står utmärkta på dessa.

På min hemsida finns en liten filmsnutt om hur det går till. Ingen bra film men man förstår principen. Dessutm har jag uppgraderat det mesta av min utrustning sen filmen kom upp på sidan.

Min sidan hittar ni på www.helifoto.se
 
Sedan finns ett alternativ till. Jag kör Mast- och heliumballongfoto sedan förra året. Se mer på www.aerofoto.se .

Det är ett alternativ med för- och nackdelar, och kostar en slant. Masten klarar 17 meter och portabel (kallas det flygbild då?:)), ballongens höjd regleras av linan som den förankras med. För Arlanda gäller att de vet var jag lyfter i närheten, så de kan meddela ev. inkommande plan. De är flexibla är min uppfattning. Annars går det fort, ett uppdrag behöver inte ta längre tid än 15 minuter med ballongen i luften.

mvh
Attila Gál
Aerofoto Nordic
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.