Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera från båt

Produkter
(logga in för att koppla)

sverige

Ny medlem
Tacksam om någon vill ge lite tips om vilka inställningar man bör ha när det gungar på sjön och man ska fotografera exempelvis fåglar.

Hej!

I sig så finns det inga speciella inställningar som jag använder mig av när jag fotograferar från båt.
Om det är rullningarna som Du är rädd för, så kan dessa i bland vara ett lyft för bilden.
Det tillfälle som det kan ställa till för oss, är när vi vill ha horisonten med och målsättningen är att det skall vara rak.
Då finns det två sätt att använda sig av.

- Alternativ bilder 2-3-4 bilder på samma motiv. Förhoppningsvis, så blir horisonten rak på någon av dessa.
- Rätta upp horisonten i redigeringsprogrammet. (Själv använder jag mig av Photoshop)

Så länge som Du fotograferar fåglar mot en himmel utan horisont, så har rullningen ingen avgörande roll.

Skakningsoskärpa, kan vara konstruktiv i bilden.
Men en slutartid som är lika med storleken på ditt objektiv. (300mm = 300/s)
Ett enbensstativ kan vara ett bra komplement.

Lycka till
\\Sten

Så snabb som möjligt

Du ska absolut ha så snabb slutartid som ljuset och din Iso-inställning medger. 1/300 sek och teleobjektiv på 300-400 mm räcker inte om du vill ha skarpa bilder. Skulle vilja säga att man nog bör komma ner mot 1/1000 s. Fast allt beror förståss på hur mycket det rullar och hur mycket vibrationerna från motorn märks.

Vilka inställningar på kameran vid foto från en båt, måste vara beroende på vilken optik du använder, grundregel är, för den längsta tiden är, 1/brännvidden, dvs. optik 300 mm ger längsta tiden av 1/300 sek, för att inte få oskärpa, alternativt en modern kamera med AS, då kan något längre tid användas.

När det gungar på sjön blir det att pröva sig fram, ju kortare exp. tid ju säkrare för bra skärpa.

nja

Grundregeln som nämns anser jag gälla fotografering från land med båda fötterna fast på jorden. I en gungig båt är förutsättningarna helt andra! Fotogrtaferade sälar från en liten roddbåt med ett handhållet 500:a med IS. Hade exponeringstider kortare än 1/1000 s och kan väl säga att högst 1 bild på 3 blev tillräckligt skarp.

Bilagor

• utklippanjuli06_sal4fs.jpg
    utklippanjuli06_sal4fs.jpg
    51.7 KB · Visningar: 427

Tony Svensson skrev:

Grundregeln som nämns anser jag gälla fotografering från land med båda fötterna fast på jorden. I en gungig båt är förutsättningarna helt andra!

Jag skrev, se nedan, kan inte missuppfattas,

"...grundregel är, för den längsta tiden är, 1/brännvidden, dvs. optik 300 mm ger längsta tiden av 1/300 sek, för att inte få oskärpa, alternativt en modern kamera med AS, då kan något längre tid användas.

När det gungar på sjön blir det att pröva sig fram, ju kortare exp. tid ju säkrare för bra skärpa."

Ju kortare exp. tid dessdå bättre alltså, för god skärpa, vilket är ganska självklart, i övrigt, ta en bild från en gungande båt eller från en bil i rörelse, samma förfarande.

När jag ifjol åkte Hurtigrut resan i Norge lärde jag mig (när jag kom hem) att man måste ta flera bilder samtidigt för motivet försvinner ju hela tiden.
När man skall ställa in kameran och sedan tittar upp ja då är ju motivet ett annat

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar