Annons

Fotografera fotboll, SNABB HJÄLP!

Produkter
(logga in för att koppla)

Alexlindgren

Aktiv medlem
Hej! Har fått ett okej om att fota en del för djurgården. Jag behöver snabba tips just nu.

Eftersom matchen imorgon är med lite kort varsel, eftersom att jag fick okej idag så ska jag börja med att fota någon träning.

Det här är vad jag har att plåta med:
Canon EOS 30D
100-300/5,6
35-135/4-5,6
17-55/2,8
Velbon stativ

Kommer detta att fungera?

Om det finns möjlighet så kan jag också fota matchen på råsunda, men kommer detta att fungera? Vid vilka ISO:n måste jag köra i Råsunda om matchen börjar klockan 20:00? Går det alls? :)

Brännvidden 100-300 passar ganska bra om man står vid mittlinjen vad jag har läst, medan t.ex. 70-200 passar bra om man står vid hörnflaggan för att fota anfall för ett specifikt lag.

TIPS FORT! :) MVH. Alex

EDIT: Vad jag såg så är matchen klockan 16:00.

En annan fråga, vilka slutartider rekommenderar ni? Räcker 1/500?

Senast ändrad:
Canon 30D med 100-300/5,6 bör funka bra, vet inte hur snabb af:en är på den. Du vill nog inte så vid mitt linjen, iaf tycker jag att det blir rätt tråkiga bilder. Oftast är det ett lag som ligger på, pressar det mkt kan man stå nere vid hörnflaggan, är det jämnare så brukar jag stå vid straffområds linjen.. Så jobbar jag, mina bilder hittar du på http://throughtheviewfinder.blogspot.com

Jag kör Canon 30D med ett Sigma 70-200/2,8 med en 1,4x extender, hand hållet, körde först med enbens stativ men det var mest i vägen..

angående tider så tror jag att 500 kan räcka, men snabbare skadar inte..

Njae, versionen som kom innan den, dvs utan macro..

hmm.. jag tror att det kan vara bra att köra af men försöka ta situationer då de inte springer så mkt om du inte hittar ngt du kan "förfokusera" på. Men är man säker/van på att sätta skärpan för hand så kan det vara en bra idé

jag tycker du ska stå på motståndarnas planhalva så du kan fota ditt lag när de kommer emot dig. tänk också på att du inte får ställa dig var som helst kring planen. men det kan du låtsas som du inte vet nåt om tills någon säger åt dig...

jag tycker själv man kan få bättre bilder av en spelare som just gjort mål och springer jublande mot klacken eller bänken än att få själva ögonblicket han gör målet. jubel med glada ansikten kan bli hur coolt som helst.

på kvällarna är det skit att fota på ett ljussvagt objektiv men ställ upp ISOt så att du kan fota med rätt snabba tider. hellre lite brus än inga bilder alls.

Eftersom det uppenbarligen är din absolut första plåtning med utrustning så hävdar ajg på det bestämdaste att du åker dit med inget i skallen och provar dig fram. Du har liksom ganska många fler tillfällen... och jag antar du inte har som mål att sälja bilderna till någon. Kör o se vad det blir, du har ju 90 minuter plus pause och tilläggstid... du lär nog hinna komma underfund med hur du ska göra...

Dock kan ajg säga att med ett 5.6 objektiv lär du få skruva upp ISO:t till kasnke 600/800/1600 om du ska ha tillräckligt snabab tider för att itne få suddiga spelare.. men meningslöst att sitta o ge dig "tips" eftersom du varken kan din kamera och ingen vet förhållanderna där borta. Plåta, lär av misstag, skit i tips på fotosidan som eå inte kommer funka, ju mer du provar dig fram, desto mer kommer du själv märka vad som fattas....

Inte för att jag vill vara gnällig eller sur, men jag tycker du frågar mer än lär dig själv... inte den bästa vägen att gå..

Du vet, man får göra misstag när man fotograferar...

Sant, tror nog att jag lär mig undertiden jag är där och kommer underfund me saker. Bra med display så man kan titta hur det blir ;)

Hoppas jag kan låna et 70-200 imorgon då :)

Tack för dom tips jag fått.

ja för fan.. klart du lär dig på plats.. om inte så finns väl fler matcher du kan plåta?

Om jag vore dig och verkligen brann för sportfotografering som fotboll, då skulle jag under resterande tiden av sommarlovet bosätta mig vid en fotbollsplan där ungdomar tränar fotoboll. Inte alls lika roligt som Djurgårdens allsvenska lag kasnke men det är samma principer som du lär dig. Komponering, knäppa vid rätt tillfälle, se hur spelt går och förutse hur bollen skall gå. Öva på dom så länge du bara orkar! Har du riktig jäkla tur kanske en förälder ser dig och vill köpa något kort på grabbarna.

Öva, utvärdera, ändra, öva, utvärdera, ändra osv osv det är mitt tips.

Kom igen testa, är det bra ljus ta snabbare tider än 1/500 (lättere att få bra skärpa). Tänk också vart solen står, har spelarna solen i ryggen blir ansiktena mörka!. Men ös på och testa, rör dig omkring på arenan och testa olika vinklar. Lycka till och lägg gärna "upp" några bilder så vi kan se resultatet!!!

MVH Anders

Anders27 skrev:
Kom igen testa, är det bra ljus ta snabbare tider än 1/500 (lättere att få bra skärpa). Tänk också vart solen står, har spelarna solen i ryggen blir ansiktena mörka!. Men ös på och testa, rör dig omkring på arenan och testa olika vinklar. Lycka till och lägg gärna "upp" några bilder så vi kan se resultatet!!!

MVH Anders
Absolut kommer jag visa resultatet ;) Är helgarderad, tar med mig en zoomkamera (Konica minolta a200, och ett extra minneskort ;))

Peppar peppar.

Fota fotboll...

Hejsan!
Hoppas att du får låna ett 70-200, ett bra objektiv till fotboll, men kanske lite kort brännvidd... själv brukar jag köra med en 1,4x konverter också.

Vad det gäller matchupplägg brukar jag börja med första 15-20 minuterna i "mitt lags" försvarszon, för att få någon schysst närkampsbild med försvarare, för att sedan röra mig över till mitt lags anfallszon. Funkar oftast bra, visst, ibland har jag missat något mål eller annan schysst bild, men oftast har detta upplägg gett mig bra resultat.

Hm, hade lite otur så jag kunde inte låna 70-200, det slog ihop med en annan grej.

MEn om man tänker efter så är mitt 100-300 ganska likt ett 70-200 med 1,4x extender i brännvidden. Det är bara ljusstyrkan och autofokusen som jag förlorar, men det kan man fixa med högre ISOvärde och manuell fokus ;). Klockan 4 på råsunda borde det ändå vara ganska ljust, det går nog bra!

Ni får bilderna efter ;)

Hej!
Som nämnt innan i tråden så lär man sig mest av sina egna erfarenheter/misstag etc. Men en sak som jag testade förra matchen jag fotade var att köpa en liten ihopfällbar stol som jag satt på och fotade, för att få ett lägre perspektiv. Innan har jag stått upp och fotat, och bilderna blev väl ok ändå, men tycker det blev mycket bättre när jag satt ner.

Vill du kolla på de bilder jag tagit så finns de på min portfoliosida: www.lamotte.fotosidan.se

Vi kanske ser dig på TV nu när de lirar :) ser fram emot att se hur bilderna blev sedan!

Kul att få fota på Råsunda första matchen, inte många förunnat.

Fick du mersmak och vill öva mer så kolla på stff.se efter matcher i t.ex div 4. Ofta ganska kul att se och det är inget tjafs med inträde eller ackriditering. Jag brukar snacka med någon ledare och ev. domare när jag kommer till planen, är aldrig något problem. Idag var domaren mest bekymrad över att jag inte skulle få bollen på mig, men jag försäkrade honom om att det var mitt eget problem! ;-)

Juniorallsvenskan och matcher med reserv- och utvecklingslag är en annan möjlighet för att få lite övning på matcher med hyffsat tempo utan att behöva krångla med formalia.

superpin skrev:
Kul att få fota på Råsunda första matchen, inte många förunnat.

Fick du mersmak och vill öva mer så kolla på stff.se efter matcher i t.ex div 4. Ofta ganska kul att se och det är inget tjafs med inträde eller ackriditering. Jag brukar snacka med någon ledare och ev. domare när jag kommer till planen, är aldrig något problem. Idag var domaren mest bekymrad över att jag inte skulle få bollen på mig, men jag försäkrade honom om att det var mitt eget problem! ;-)

Juniorallsvenskan och matcher med reserv- och utvecklingslag är en annan möjlighet för att få lite övning på matcher med hyffsat tempo utan att behöva krångla med formalia.

Nej, de tror jag inte många gjort, inte i min ålder i alla fall :)

Superbra tips! Men vart spelas dom här matcherna?
MVH. Alex

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar