Annons

Fotografera flyguppvisning

Produkter
(logga in för att koppla)

Customizer

Aktiv medlem
Hejsan!

Tänkte besöka flyguppvisningen som är på F17 nu i helgen och undrar lite över vilka slutartider ni brukar använda?

På snabba jetplan, vill jag frysa bilden för att få ett skarpt och snyggt resultat, men vilken slutartid räcker för att uppnå detta?

Propellerplanen blir lite lurigare eftersom man inte vill frysa propellern utan där vill jag ha det där snygga utseendet där den ser ut som en "skiva" samtidigt som man vill att själva planet ska vara skarpt och fint. Detta innebär självklart att man måste panorera kameran samtidigt som man tar bilden, men vilken slutartid rekommenderas för att uppnå detta resultat?

Är även intresserad av hur många autofocuspunkter ni brukar använda vid denna typ av fotografering?

Kommer att fota med ett 75-300 objektiv på en Nikon D500.

Inser att det kan vara svårt att ge ett exakt svar på mina frågor, men säg vad ni tycker så vet jag var jag ska börja, och sedan får jag prova mig fram.


Tacksam för svar
 
Ska jag vara lite tråkig så tycker jag att det är i princip omöjligt att ta fina foton på en flyguppvisning. Man får ju ingen referens till planet så man får ingen känsla för höjd, fart, avstånd eller liknande utan alla bilder ser i princip exakt likadana ut. Nu tycker jag att du ska självklart fota men kom också ihåg att lägga ner kameran då och då för att bara titta. Det är ljudet och rörelsen som tillsammans gör en flyguppvisning häftig och ljud fastnar inte så bra på bild...
 
Ska jag vara lite tråkig så tycker jag att det är i princip omöjligt att ta fina foton på en flyguppvisning. Man får ju ingen referens till planet så man får ingen känsla för höjd, fart, avstånd eller liknande utan alla bilder ser i princip exakt likadana ut. Nu tycker jag att du ska självklart fota men kom också ihåg att lägga ner kameran då och då för att bara titta. Det är ljudet och rörelsen som tillsammans gör en flyguppvisning häftig och ljud fastnar inte så bra på bild...

Jag förstår vad du menar, jag njuter av uppvisningarna men tar också lite bilder för skojs skull.
 
Nu var det redan i helgen som uppvisningen är annars kan man åka till närmaste flygplats och öva på vilka slutartider som funkar. Du får offra några bilder på att gaffla in rätt inställningar.

Jag har ingen koll på hur många varv i sekunden propellrar snurrar. Vet man det kan man lista ut vilka slutartider som inte fryser propellern utan låter den förflytta sig tillräckligt.
 
Jag gjorde lumpen som stridsvagnsmekaniker. I vagnarna satt en variant av RR Merlin som också satt i Spitfire-planen.

Motorn toppade runt 2000 eller 2500 rpm som jag minns det.
Någon påstod att propelleraxeln i planen var uppväxlad så att propellern alltså snurrade fortare. Alltså något av mina befäl 1985 påstod det. Detta verkar dock vara en skröna eller så minns jag bara fel. När jag googlar nu hittar jag uppgift om 2800 rpm för Spitfires propeller.

EDIT:
Googlat lite till. Det verkar som att Spitfire (likt många andra) har en reduktionsväxel så att propellern snurrade hälften så fort som motorn. Angivna 2800 rpm ska anses vara motorns rpm. (Det var sen man hade varvräknare på)

Då kanske 1400 rpm för Spitfire är mer sant.
 
Senast ändrad:
Kombinerat med Perssons inlägg.
Mindre plan - mindre propeller - högre varvtal.
Större plan - större propeller - lägre varvtal.
Spitfire 2800 rpm.

Eller hur?
 
Nu var det redan i helgen som uppvisningen är..
Det kommer fler, Nyköping / Skavsta F11 flygdag söndag 1:a september
Jag åker nog på båda, det är en bra bit till Kallinge men det är svårt att låta bli. :-D Viktigt att komma tidigt, det brukar bli flera timmars bilkö på flygvapnets flygdagar..

Kamerainställningar beror på ljusförhållanden och luftfartyg... :-D
Lämpligtvis fotar man prop-flygplan och helikoptrar på Tv, jet går utmärkt att fota i Av utom när de rullar på banan då man vill ha längre slutartid.
Jet som fäller flares: exponeringskomp -1/3. Solbelysta flygplan som bara fyller en liten del av bildytan: -1/3 till -2/3. Dito med solblänk -1. Gråväder +1/3 ... +2/3

Bländare fullt öppen utom när man fotar flygplan i formation, då kan t.ex. f/11 passa https://flic.kr/p/298kkVP

Prop (Spitfire) gärna 1/320 s eller längre https://flic.kr/p/21e2XGo

Helikopter: 1/320 är i kortaste laget - ger halvfrusen rotor men jag får inte skärpa på längre tider..
https://flic.kr/p/29dziLF

Jet: 1/2000s, inga problem :-D https://flic.kr/p/LHqgwH

Flares (-1/3)
https://flic.kr/p/29vgc5N

Snabb aerobatics kräver nedåt 1/1000 sek, man får stå ut med frusen prop :-D
https://flic.kr/p/LwrDWr
https://flic.kr/p/28WM2a5

Helmulet är jättesvårt, grundtips är +1/3 till +2/3 annars blir flygplanen blott svarta kråkor.. Och om möjligt låg iso så att inte bruset dominerar när man lyfter de mörka partierna..
https://flic.kr/p/29uYzrB
 
Senast ändrad:
Här var en bättre helikopter på 1/125s, full disk på stjärtrotorn i alla fall :-D
Men det blir många bomskott på såpass lång exp-tid
https://flic.kr/p/21e2Wg7

Men som sagt, Tv för helikoptrar och sen får man justera iso manuellt så att bländaren hamnar på någorlunda rimliga värden
Man kan ju föralldel ta några "högrisk"-bilder med lång exp-tid och sen ställer man ner till kortare tid och tar fler så att man åtminstone får med sig nån skarp bild hem

Det finns en grupp "Military Aircraft" på Canonrumors forum, en del bilder är riktigt riktigt bra! Lätt att få mindervärdeskomplex :-D Men det diskuteras fototeknik också, finns en del att lära
https://www.canonrumors.com/forum/index.php?threads/military-aircraft-airshows-operational-whatever-lets-see-what-you-have.18673/page-98
 
Rolls Royce Merlin kördes normalt i konstant fart på 3000 r/min. Till propellern satt det mycket riktigt en reduktionsväxel. Effektuttag 1000-2000 hk (sisådär, finns mängder med varianter).

Stridsvagnsmotorn Rolls Royce Meteor, oftast licensbyggd av Rover, är en Merlin utan överladdning och med omvänd rotationsriktning. Effektuttag 650 hk.
 
Det kommer fler, Nyköping / Skavsta F11 flygdag söndag 1:a september
Jag åker nog på båda, det är en bra bit till Kallinge men det är svårt att låta bli. :-D Viktigt att komma tidigt, det brukar bli flera timmars bilkö på flygvapnets flygdagar..

Kamerainställningar beror på ljusförhållanden och luftfartyg... :-D
Lämpligtvis fotar man prop-flygplan och helikoptrar på Tv, jet går utmärkt att fota i Av utom när de rullar på banan då man vill ha längre slutartid.
Jet som fäller flares: exponeringskomp -1/3. Solbelysta flygplan som bara fyller en liten del av bildytan: -1/3 till -2/3. Dito med solblänk -1. Gråväder +1/3 ... +2/3

Bländare fullt öppen utom när man fotar flygplan i formation, då kan t.ex. f/11 passa https://flic.kr/p/298kkVP

Prop (Spitfire) gärna 1/320 s eller längre https://flic.kr/p/21e2XGo

Helikopter: 1/320 är i kortaste laget - ger halvfrusen rotor men jag får inte skärpa på längre tider..
https://flic.kr/p/29dziLF

Jet: 1/2000s, inga problem :-D https://flic.kr/p/LHqgwH

Flares (-1/3)
https://flic.kr/p/29vgc5N

Snabb aerobatics kräver nedåt 1/1000 sek, man får stå ut med frusen prop :-D
https://flic.kr/p/LwrDWr
https://flic.kr/p/28WM2a5

Helmulet är jättesvårt, grundtips är +1/3 till +2/3 annars blir flygplanen blott svarta kråkor.. Och om möjligt låg iso så att inte bruset dominerar när man lyfter de mörka partierna..
https://flic.kr/p/29uYzrB

Toppen, det var precis ett sådant svar jag hoppades på!!
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar