Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera föredrag.

Produkter
(logga in för att koppla)

Wikke

Ny medlem
Hej!
Står inför dilemmat att fotografera ett viktigt medicinskt föredrag med deltagare från hela världen. Föredraget hålls med dator och projektorbelyst vit filmduk i ett helt mörkt rum. Blixt är otänkbart för det slår ut projektorbilden som måste vara med. Gubbarna, som gärna vill vara med på bild, står i helt mörker och håller låda.

Vad att göra?

Från en stackars hjälplös fotograf som är tacksam för alla tips!

Som sagt tidigare, vill du få med gubbarna är det blixt som gäller. Det du får göra är följande:

1. Ta en bild med blixt.
2. Ta en bild utan blixt.
3. Sammanfoga båda bilderna så både gubbar och den viktiga bilden syns.

Lite jobbigt, men som jag ser det enda lösningen..

Det går alltid att lösa! Siluett mot duken, hög iso och stativ. Korta sessioner i pauserna, passa på just innan visningen och efter medan ljusen är tända.

Klart att du fixar det! Gäller bara att tänka lite kreativt...;)
Bild under ett "mörkt föredrag"

Lycka till

Tack Johan, Gustav och Daniel.
Tack alla för mycket trevliga och givande kommentarer. Jag har fått en del idéer.

Just nu ligger jag väl kanske mest åt Gustafs håll. Gustavs egen bild var ju jättefin. På det sättet blir det nog det coolaste bilderna. Problemet är bara att "gubbsen" är natruvetenskapare och har inget vidare sinne för lite "coolare" bilder med brus och effekter osv. Det skall vara väldigt konkret och oflummigt. Tyvärr. Men skam den som ger sig.

Bästa hälsningar.

A.

Fråga om det är porträtt eller dokumentation de är ute efter. Önskar de att personerna ska vara identifierbara.

Om identifierbarhet är ett krav så faller vi dessvärre tillbaka till temat för kvällen - ljus.

Som dokumentärbild var Gustavs bild ett 'lysande' (ursäkta ordvitsen) exempel i sitt mörker.

mvh
Johan

ytterligare funderingar.

Det är nog så att de vill vara identifierbara. I varje fall några. Stora egon, typ. Om jag inte kan övertyga dem om något annat.

Hm. En variant jag funderar själv på, är att om det går på något sätt ha en väldigt liten och väldigt riktad blixt bara på föredragshållaren. Och resten i mörker och tydlig filmduk.

Om det är så viktigt att de syns, varför står de då i mörker?

Du kan ju ha en trådlös blixt stående på golvet som riktas bort från duken mot gubben.

Man säger faktiskt naturvetare. ;-)

Jag var på ett föredrag med Mattias Klum i höstas och smygplåtade lite i mörkret. Han hade löst det rätt bra med en spot riktad mot golvet. Synd bara att han inte stod där hela tiden utan studsade runt på scenen medan han berättade. :)

Bilagor

• klumexempel.jpg
    klumexempel.jpg
    58.4 KB · Visningar: 301
Trots att jag är naturvetare har jag lite sinne för "coolare" bilder.

Klum berättar här om sig själv när han kom på den lysande idén med att ligga uppepå en varmluftsballong för att plåta.
Wokad fotograf. :)

Bilagor

• klumballong.jpg
    klumballong.jpg
    59.7 KB · Visningar: 302
Monica!
Det heter naturvetare. Jag ber om ursäkt.
Sedan ville jag få fram att några få, inte alla, naturvetare är petimetrar. De flesta har nog rätta känslan, tror och hoppas jag. Hoppas du nöjer dig med den lilla korrigeringen. För övrigt är Mattias Klum en fantastisk fotograf och väldigt cool.

Till Christian.
Din fråga är mycket relevant. Din idé om slavblixt är något att fundera på, absolut.

Det är lugnt, jag skämtade bara. :) Av erfarenhet vet jag att naturvetare kan vara rätt stela och med lite översittarattityd.

Jag funderar på om det verkligen behöver vara helt mörkt i rummet. Klum hade ju en lösning med en enda lampa och bilderna syntes bra ändå.
Jag har varit på många föreläsningar med dator och projektorduk. Det har varit tillräckligt med belysning för att man ska kunna ta anteckningar.

Bättre exempel på Klums föredrag. Både fotograf och bild syns ju bra.
Det borde bli ännu bättre om man sitter nära föredragshållaren med en vidvinkel.

Bilagor

• klumexempel2jpg.jpg
    klumexempel2jpg.jpg
    60 KB · Visningar: 268
Om det nu är mycket viktiga bilder som måste bli bra ,så kan det vara en idé att ta kontakt med föredragshållarna innan eller efter föredraget för att ta bilder under mer kontrollerade förhållanden.

I vissa fall kan det vara bättre med arrangerade bilder än att chansa på att livebilderna blir bra.
Om föredragshållarna så gärna vill vara med på bild så är det nog inga problem att ta sådana bilder.
Be dem berätta lite om föredraget medans du fotar så blir det inte så stelt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar