Annons

fotografera fåglar... drömmen som brast

Produkter
(logga in för att koppla)
Ser helt Ok ut för att vara en av Dina första och fåglar är inte lättfotade, så med massa övning som nämts så kommer Du att få många fina fågelbilder, så bara knäpp på och utveckla Dig.
 
Hur snabbt minneskort behöver jag för min D40X som tar 3 bilder i sekunden? räcker det med skrivhastighet på 9 MB/sekund och lästhastighet på 10 MB/sekund? eller behövs det 20MB/sekund i skriv- respektive läshastighet?

Nu vet jag inte hur stor buffert D40X har, men den borde väl klara tre bilder i alla fall? I så fall så funkar ju vilket minneskort som helst för en burst på tre bilder, det är ju först när bufferten blir full som du inte kan bibehålla bildhastigheten med ett långsamt minneskort.
 
Hur snabbt minneskort behöver jag för min D40X som tar 3 bilder i sekunden? räcker det med skrivhastighet på 9 MB/sekund och lästhastighet på 10 MB/sekund? eller behövs det 20MB/sekund i skriv- respektive läshastighet?

Bästa -snabbaste kortet för resp kamera hittar du här;

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007

Idag när minneskort är så relativt billiga och ändå riktigt bra, satsa på Sandisk Ex III eller IV, så har du det bästa som går att få tag på!

Sedan är det ju så att ju snabbare kort man har desto snabbare får man över bilderna till datorn :)

Mvh.

/janne
 
blixt

Lånade en bok på biblioteket idag "fotografera fåglar" av gunnar aus.
Han skriver en hel del om användandet av extern blixt vid fotografering av fåglar. Jag har precis sålt min oanvända SB-400 blixt för att ha råd till objektivköpet, detta är något jag ångrar nu. Att man alltid skall vara så snabb att göra saker innan man tar reda på fakta :/

Är det värt att köpa en ny blixt eller är det något ni vanligen använder när ni fotograferar fåglar? kanske kan använda den inbyggda blixten..
 
Lånade en bok på biblioteket idag "fotografera fåglar" av gunnar aus.
Han skriver en hel del om användandet av extern blixt vid fotografering av fåglar. Jag har precis sålt min oanvända SB-400 blixt för att ha råd till objektivköpet, detta är något jag ångrar nu. Att man alltid skall vara så snabb att göra saker innan man tar reda på fakta :/

Är det värt att köpa en ny blixt eller är det något ni vanligen använder när ni fotograferar fåglar? kanske kan använda den inbyggda blixten..

Det är nog få som använder blixt till fågelbilder.
I mitt tycke ser det bra ut på en bild av hundra!
 
Lånade en bok på biblioteket idag "fotografera fåglar" av gunnar aus.
Han skriver en hel del om användandet av extern blixt vid fotografering av fåglar. Jag har precis sålt min oanvända SB-400 blixt för att ha råd till objektivköpet, detta är något jag ångrar nu. Att man alltid skall vara så snabb att göra saker innan man tar reda på fakta :/

Är det värt att köpa en ny blixt eller är det något ni vanligen använder när ni fotograferar fåglar? kanske kan använda den inbyggda blixten..

Jag har precis börjat exprimentera med en extern blixt och en sk. blixtförlängare. Har fått riktigt bra resultat, men några som heller inte tåls att visas. Tricket är att ställa ner blixtens ljus så att den inte träffar med full kraft. Jag har använt inställningar på blixten ner till -2,7 och -3,0 för att försäkra mig om att blixtljuset inte ska ta överhanden.

Gällande fågelfoto i stort så anser jag att, man mycket väl kan använda sig av ett 300mm objektiv, men man får vara beredd att arbeta mer för bilderna man vill ha då. Vilka brännvidder jag än kör med så använder jag allt som oftast stativ, vilket jag ser som en fotografs bästa vän och viktigaste pryl efter kamera och glugg. Sedan är det trial and error som gäller...ut och träna, träna och åter träna. Lära sig känna igen fåglars rörelsesätt, beteende och vanor hjälper allt som oftast till för att få de bilder man vill ha. Att börja vid fågelbordet eller fågeldammen är bra startpunkter...här får man många möjligheter till träning och var inte rädd på att slösa på minnet, ofta är det jag sparar några få bilder av flera hundra under en dag.

// Daniel
 
Lånade en bok på biblioteket idag "fotografera fåglar" av gunnar aus.
Han skriver en hel del om användandet av extern blixt vid fotografering av fåglar. Jag har precis sålt min oanvända SB-400 blixt för att ha råd till objektivköpet, detta är något jag ångrar nu. Att man alltid skall vara så snabb att göra saker innan man tar reda på fakta :/

Är det värt att köpa en ny blixt eller är det något ni vanligen använder när ni fotograferar fåglar? kanske kan använda den inbyggda blixten..

Visst kan du använda blixt till vissa fågelbilder men det gäller ändå att komma nära motivet.
Ett bildex. på en blixtbild som jag tog för några dagar sen:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1647275.htm

Christer
 
om man kör med slutartid på 1/500 vad ska man ha för iso då

Det beror ju på hur ljust det är ute...

En variant är att välja slutarprioritet (Tv på Canon) och ställa in 1/500 och så ställa in ISO på Auto (om din kamera har den funktionen).

En annan variant är att välja bländarprioritet (Av på Canon) ställ in största möjliga bländare (lägsta värdet). Vilket det är beror på ditt objektiv. Börja fota på ISO 400, får du längre tider än 1/500 så höger du ISO. Får du kortare så var nöjd, eller sänk ISO för att få mindre brus.
 
Glöm inte det kreativa med långa slutartider, Koltrast på 1/30.
På 1/60 blir snöflingorna hälften så långa....

Kungsörn i samma snöfall, 1/600 och snöflingorna är nästan runda.
Ska man gör bra fågelbilder måste man hela tiden försöka tänka efter vilken slutartid-effekt man strävar efter och jobba efter det.
I början är det inte så lätt men med träning, träning och åter träning blir man bättre :)

Träna på!

Mvh.

/Janne
 

Bilagor

  • 7740.2.jpg
    7740.2.jpg
    58 KB · Visningar: 895
Ha ha ha förlåt att jag skrattar men jag minns mina egna första försök.Jag byggde gömsle på ett besvärligt ställe la ut mat,kom det några fåglar?Inte en fågel inom 50 meter.Men ge inte upp,en vinter kom en flock tallbitar och slog sig ner i en låg rönn.Jag började fota med mitt 100-300 dom var så orädda att jag till slut stod intill dom och fotade med vidvinkel dom flög först när katten var 20 cm ifrån dom.
mvh Anders
 
Våga misslyckas!

Ha ha ha förlåt att jag skrattar men jag minns mina egna första försök.

Du får mig att minnas mina första bilder, tagna med mammas Kodak instamatic. Jag vet att det finns en sädesärla där mitt på den gröna gräsmattan, men för den som inte vet.....

Några år senare hade jag en Zenit med 200 tele, jag ägde världen!

Visst är utrustningen viktig vid fågelfoto, men kunskap om fåglar och hur de beter sig samt träning, träning är nog det som gör skillnaden.

Våga misslyckas och lära sig av det!!

/Janne
 
Du får mig att minnas mina första bilder, tagna med mammas Kodak instamatic. Jag vet att det finns en sädesärla där mitt på den gröna gräsmattan, men för den som inte vet.....

Ett igenkännande leende! Jag har bilder på gräsänder som är rätt kul såhär 40 år efteråt. Instamatic var kanske inte den optimala fågelfotoutrustningen :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.