Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fotografera fåglar... drömmen som brast

Produkter
(logga in för att koppla)

evoke

Medlem
Jag fick en plötsligt impuls för ett litet tag sedan att jag ville börja foto fåglar. Jag hade en Nikon D40x som hade legat oanvänd ett bra tag, på grund av bristande motivation och intresse. Jag fick en idé om att skaffa ett enklare telezoom istället för kitobjektivet. Kollade runt lite och tänkte först på ett Nikon 55-200 med vibrationsreducering, det var och är nämligen vad min budget räcker till för i dagsläget. Fick sedan tips om ett Sigma 70-300 mm objektiv från olika håll, det kostade lika mycket. Dock utan vibrationsreducering. Jag köpte det senare alternativet(Sigma).
Fick hem objektivet igår, testade idag. (ja, det är första gången jag använder ett sådant typ av objektiv)
Gick ut och skulle testfota genom att zooma in på lite mindre men dock stillastående objekt i småfågelstorlek och mindre.
Resultatet blev inte direkt vad jag hade väntat. Det blev fruktansvärt darrigt och ostabilt, både med stativet och för hand (har ett billigt stativ i 300kr klassen, men ändå)
Så kom verkligheten ifatt mig, jag som suttit och kollat på andras fågelfoton, och tänkt "snart kan jag också ta dem där bilderna"
Nu känns det lite konstigt, jag tänker att jag skulle nog nöjt med med en bra kikare istället, eftersom det är fåglarna jag är intresserad av.

Vad gör ni fågelfotografer för att få era skarpa bilder? Ni kan väl knappast använda stativ och fjärrutlösare för så rörliga objekt som fåglar? Eller har ni superstativ och vibrationsreducering som inte är av denna världen? Jag har ju sett bilder på fåglar som folk med liknande utrustning som mig, de har vart riktigt skarpa.Kankse kan trösta mig med att jag bara har testfotat 10 bilder, men jag fick nog allt ett litet bakslag. Några tips vore jag väldigt tacksam för i denna stund av uppgivenhet. Men det är ju det här som är utvecklingen också, försöker jag tänka, vore ju inte roligt om man kunde allt på en gång heller.
 
Senast ändrad:
VR/IS eller vad man nu använder för teknik för att minska skakningarna/vibrationerna är inte att kombinera med ett stativ. Så använder du stativ så skulle du satsat på det utan, för det kommer du inte behöva, om du inte tänkte handhålla det.

När det gäller småfåglar så finns det ju två knep, antigen så har man ganska lång brännvidd, gärna 400mm eller mer effektiv brännvidd, eller så gömmer man sig eller lockar fåglarna närmare till sig på något vis. Ju mindre man behöver beskära bilden, desto skarpare blir den. Bättre ljus hjälper ju såklart också.
 
Vad gör ni fågelfotografer för att få era skarpa bilder? Ni kan väl knappast använda stativ och fjärrutlösare för så rörliga objekt som fåglar? Eller har ni superstativ och vibrationsreducering som inte är av denna världen? Jag har ju sett bilder på fåglar som folk med liknande utrustning som mig, de har vart riktigt skarpa.Kankse kan trösta mig med att jag bara har testfotat 10 bilder, men jag fick nog allt ett litet bakslag. Några tips vore jag väldigt tacksam för i denna stund av uppgivenhet. Men det är ju det här som är utvecklingen också, försöker jag tänka, vore ju inte roligt om man kunde allt på en gång heller.


Nog kan du få skarpa bilder den utrustningen också. Tror det du behöver mest är lite övning. Tänk också på att sigmat är lite mjukt i ändläget på full öppning, så om du bländar ner ett eller två steg så vinner du mycket i skärpa. Ett stabilare stativ är nog inte heller fel att fundera på.
 
Kankse kan trösta mig med att jag bara har testfotat 10 bilder, men jag fick nog allt ett litet bakslag.

Ja, du kanske visserligen inte ska räkna med att få riktigt lika skarpa bilder som de med riktigt dyra objektiv, men i mångt och mycket är det en övningsfråga.

Några tips som kanske kan hjälpa dig på vägen:

- Zooma inte in fullt. Sigmas 70-300 är skarpt och fint upp till ca 250mm, därefter avtar skärpan något.
- Om ljuset medger, blända ner ett halvt till ett steg.
- Se till att alltid ha en slutartid som är kortare än 1/brännvidd. Bra ljus krävs. Bra dagar att fota är när det är lite lätt molningt. Tunna moln gör att ljuset blir ganska mjukt samtidigt som de inte absorberar allt för mycket ljus så att det ändå räcker till. Var inte rädd för att dra upp ISO om ljuset inte räcker till. Brus är bättre än skakoskärpa.
- Använd seriebildstagning. Det är lätt att bilden när man trycker ner avtryckaren får extra darr. Skjut tre bilder i taget, den mellersta brukar ofta bli skarpast.
- Använd skytteteknik när du trycker av, d.v.s. andas in för fullt, andas ut halvt, och krama sedan försiktigt avtryckaren. Ta så mycket stöd du kan.
- Se till att komma nära. Släng ut lite fågelfrö eller liknande och göm dig så nära du kan. Rejält med tålamod krävs :)
 
Att fota med långa teleobjektiv är inte som att fota med vidvinkel. Det ÄR svårt, och det krävs träning och teknik.


Använd stativ. Häng något tungt i stativet så att det står stadigt.
Ju tyngre stativ desto bättre, men då kostar det. Jag har ett för ca 1500kr.

Lägg tyngd på kameran och optiken så att skakningar dör ut. Det är väldigt bra att ha ett separat stativfäste/stativfot på objektivet, men har man inte det får man bli stadigare.

Ofta har jag en sk vetekudde (sån som du värmer i mikron och har mot nackont osv) som jag hänger över objektivet. Det tar bort en del skakningar.

Lås stativhuvudet lite grann. Det ska vara motstånd, men det ska fortfarande gå att röra kameran utan att behöva ta i. Dyra huvuden är bra huvuden, men man behöver inga supergrejer. Jag har en kulled för 800kr. En stor kula är lättare att ställa in ett bra motstånd på.

Sitt skönt. Jag har en sån där hopfällbar "regissörs-stol", med ryggstöd och ölhållare =) Finns på macken eller på tex intersport.
Att bara ställa sig med ett rangligt stativ i en obekväm ställning, det är dömt att misslyckas.

Ta alltid två eller tre bilder i stöten. Den första skakar i regel mycket.

Träna, träna, träna. Man kan ta skarpa bilder på väldigt långa slutartider. Man blir stadig om man tränar, så enkelt är det.


Alla fågelbilderna på min profil är tagna med 300mm (många även med extender 1,4x = 420mm), och jag har inte stabilisering.
Slutartiderna ligger mellan 1/25-1/250, mestadels mellan 1/60-1/100.
Stabilisering är jättebra (verkligen jättebra), men det är inte så att det är ett måste.

Det blev naturligtvis inte skarpt för mig i början heller.
Även idag går kanske hälften bort pga mina skakningar.
Sen går det bort hälften av de som är kvar pga att fågeln rört på sig och blivit oskarp.
Av de som är kvar går nästan alla bort pga att man inte riktigt hinner med. Fågeln flyttar sig så att kompositionen blir dålig, eller så vrider den på huvudet så att skärpan hamnar fel.
Sen är det några få som blir bra.

Lägg gärna upp en bild så är det lättare att se vad det största problemet är.
 
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1313037&postcount=12

Skämt åsido, ge inte upp så lätt - öva mer!

Börja med "lätta" fåglar såsom kanadagäss, svanar, änder och måsar.

Kör med höga ISO så att du hamnar på slutartider runt 1/500 sekund, då bör du kunna undvika skakningsoskärpan.

Som Anders säger, ge inte upp. Jag använder själv ett sigma 70-300 och gillar också att fota fåglar,det är inte alltid man lyckas, men ibland så går det, kika gärna på min bilder och mitt resultat.

Så gör ett nytt försök!
 
Fåglar är elaka djur som oftast inte vill vara nära kameran. Där ligger det största problemet. Även om man har ett långt tele så gäller det att komma relativt nära för att det ska bli skarpt.
 
Fåglar ÄR roligt för att det är svårt. Visst är det lite materialsport då ett 300 f/2.8 IS gör jobbet lättare, men det går även med enklre prylar. monopod är mitt favorritverktyg som både spar armar och ersätter IS. Och vem har råd med 50kkr för fågeloptik? Inte jag iaf...

Som sagt - börja med stora långsamma fåglar. Glöm inte att minst 90% av bilderna inte "duger".
 
Man tog fågelbilder långt innan vibrationsredusering ens var påtänkt och de var skarpa redan då. Vad som är A och O är övning och åter övning. Om jag köper ett gevär så kommer jag att skjuta många bomm innan jag lärt mig kan jag lova. Det är med bössan som med kameran, det får ta den tiden det tar att lära sig. Det finns inga genvägar genom Fotosidan.
 
Jag fick en plötsligt impuls för ett litet tag sedan att jag ville börja foto fåglar. Jag hade en Nikon D40x som hade legat oanvänd ett bra tag, på grund av bristande motivation och intresse. Jag fick en idé om att skaffa ett enklare telezoom istället för kitobjektivet. Kollade runt lite och tänkte först på ett Nikon 55-200 med vibrationsreducering, det var och är nämligen vad min budget räcker till för i dagsläget. Fick sedan tips om ett Sigma 70-300 mm objektiv från olika håll, det kostade lika mycket.

Plåta fåglar kräver en hel del kunskap om hur fåglar rör sig.
Vetskap om var o när de är minst skygga o svårfotograferade.
Bra utrustning, gärna tele på minst 400, 500 mm ofta med 1,4 ggr converter.
Tålamod, tålamod, tålamod, träning, träning.....

Introbilderna, Gräsanden, på min hemsida är plåtad med ett canon 600/4.

www.fjh.se

Sångsvanen här är förevigad genom 500/4

http://www.fjh.se/081110svan/

Lycka till och träna på!

/janne
 
Jag skulle som tidigare nämnts försöka få fåglarna närmare mig sa,t dit där jag vill ha dem när jag fotar. På så sätt kan du ju redan ha ställt in kameran så som jag vill ha det, brännvidd, fokusering, osv.

För att få fåglarna dit du vill kan du montera en lämplig kvist med lite ståltråd intill en talgboll eller ett fågelbord. Fåglarna vill gärna sätta sig och ta en snabb titt på maten innan de hugger in. Ståltråden kan du ju lätt få bort genom att helt enkelt inte rikta linsen mot den. Använd sedan en lång brännvidd tillsammans med relativt högt ISO, en snabb slutartid samt en stor bländaröppning för att trolla bort bakgrunden. Använd ditt stativ och fjärr- eller självutlösare samt seriebildstagning. När fågeln sitter där du vill ha den, dvs på din förmonterade gren är det ju bara att knäppa av, kom ihåg att du redan gjort de nödvändiga inställningarna. Sedan är det bara att gömma sig så gott man kan, viktigast är att maskera konturen av ansiktet samt huden på händerna.

Lycka till och ge inte upp!

Vill du komma lite större fåglar nära kan du gå till en lämplig park och fota gräsänder som i urbana miljöer brukar vara mkt oskygga, eller till ett torg och fota duvor.
 
Jag har mycket billiga grejor. En samsung-kamera med 400 mm fast tameronobjektiv från 70-talet. Ingen stabilisering, ingen autofokus, tung som tusan så man börjar darra i händerna efter en stund.

Mina trick för att fota fåglar är att se till att de kommer nära, mycket nära, tex fågelbord utanför fönstret. Eller så går man nånstans där man vet att det brukar finnas mycket fåglar, tex hamnar och kanaler. Där brukar det finnas ankor och måsar. Ta med bröd och frön. Snart är det ju säsong för djurparkerna. Bara att betala entré och de exotiska djuren går ingenstans.

Sen gäller det att ta många bilder, och ännu fler bilder efter det man tror man tagit pangbilden. Alltid är det nån som blir lyckad. Det svåra är att hålla stadigt och den berömda bönpåsen funkar fårvånansvärt bra.

Eftersom jag har manuell fokus är det svårt att sätta skärpan. Alltid hamnar det framför eller bakom fågeln. Det löser jag genom serietagning och samtidigt vrida skärpan nån milimeter mellan varje tagning. Alltid är det nån som lyckas.

Redan innan man börjar med fåglar är det en bra ide att öva på ölburkar innan och prova vilken bländaröppning som ger bäst resultat, och vid vilka väderförhållanden. Även upptäcka hur förvånansvärt nära man måste komma för att ta bra bilder.

Sen har jag en hypotes om att fåglar har mycket bra ögon och ser mitt kameraobjektiv på mycket långt håll, och då tror fågeln att det är ett enormt rovfågelöga och flyger sin väg. Alltså, man behöver sitta osynlig för fåglarna. Jag har fått för mig att hemmagjora extremlånga motsljusskydd ger sämre insyn mot objektivet för fåglarna.

Och så gäller förståss att ha mycket tur. Om det häckar en svan i stadsparksdammen så är det helt okay att åka tid och fota den.
 
är mycket tacksam för alla informativa svar :) testfotade lite i morse, och det gick faktiskt lite bättre än jag hade trott innan, (för att vara första gången jag gav mig på småfåglar) trots allt tycker jag ju att det är roligt att komma nära fåglarna, därför ser jag detta som en rolig utmaning med plats för mycket exprimenterande =)
 
Sen har jag en hypotes om att fåglar har mycket bra ögon och ser mitt kameraobjektiv på mycket långt håll, och då tror fågeln att det är ett enormt rovfågelöga och flyger sin väg. Alltså, man behöver sitta osynlig för fåglarna. Jag har fått för mig att hemmagjora extremlånga motsljusskydd ger sämre insyn mot objektivet för fåglarna.

Min teori som verkar funka är att jag döljer mitt huvuds konturer med typ en huva och sedan sätter kameran för nyllet så verkar fåglarna (småfåglar) glömma bort mig även om jag sitter på en stol någon meter bort. Fast jag har ju även ett långt motljusskydd.
Fast om man ska lura en skata då får man nog bygga ett "gömme" maken till feg fågel. :)

Har också empiriskt kommit fram till en tumregel angående småfåglar, en meters avstånd per 100mm brännvidd om man vill ta porträtt utan att såga för mycket i bilden.
 
Har också empiriskt kommit fram till en tumregel angående småfåglar, en meters avstånd per 100mm brännvidd om man vill ta porträtt utan att såga för mycket i bilden.

Den regeln använder jag tydligen också utan att tänka på det. Med ett fast Canon EF 400mm smyger jag mig på fåglarna och det är kring närgränsen det blir bra porträtt.. alltså runt 4,5 meter ;)
 
är mycket tacksam för alla informativa svar :) testfotade lite i morse, och det gick faktiskt lite bättre än jag hade trott innan, (för att vara första gången jag gav mig på småfåglar) trots allt tycker jag ju att det är roligt att komma nära fåglarna, därför ser jag detta som en rolig utmaning med plats för mycket exprimenterande =)

Nu är jag ingen fågelfotograf men jag har fotat småfåglar, främst flygande sådana. De är rätt snabba så skarpa bilder är inte lätt på de små liven. Men obra bilder går ju att radera :)
 
- Använd seriebildstagning. Det är lätt att bilden när man trycker ner avtryckaren får extra darr. Skjut tre bilder i taget, den mellersta brukar ofta bli skarpast.

Hur snabbt minneskort behöver jag för min D40X som tar 3 bilder i sekunden? räcker det med skrivhastighet på 9 MB/sekund och lästhastighet på 10 MB/sekund? eller behövs det 20MB/sekund i skriv- respektive läshastighet?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.