Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera event

Produkter
(logga in för att koppla)

photo_dream

Medlem
Hej,
Ska fotografera bodybuilding i december på Svenska Mässan. Har lite frågor till er som har vana från att fota events. Jag kommer att befinna mig 4.5m upp till 10m från posören. Ljuset är starkt och kommer från spotlights i taket. Jag fotograferar med Canon på stativ. Vilket/vilka objektiv anser du att jag ska använda mig av? Har du några tips och trix som du kan ge mig så vore det toppen!

Tack på förhand.
 
Vilka objektiv har du att välja på? Generellt så tycker jag att en ljusstark telezoom skulle vara att föredra då jag antar att du vill komma...ehh...hrmm.. nära kroppsbyggarna så att säga :) men som sagt...jag vet inte alternativen?
 
Det jag har i dagsläget är Canon EFS60mm USM, Tamron 18-200 XR DiII samt ett 18-55. Tanken är väl att köpa eller hyra ojektiv som passar till sammanhanget. Mitt Tamron tycker jag ger för dålig skärpa för att jag ska vilja använda. 60mm ger riktigt bra bilder, men hur fungerar det i den miljön som jag kommer ta bilderna.
 
Måste ju tyvärr säga att du har kanske inte det perfekta uppsättningen objektiv för detta... men det kan nog ordna sig ialla fall...

Nu har du inte sagt vad du ahr för kamera men jah utgår från att det är en digital systemare eftersom du ahr olika objektiv.

Ljuset kan upplevas starkt och riktligt men behöver inte alls vara så, inga problem att lura mänskliga ögat med ljusmängd. Du kommer troligtvis upptäcka att ljuset inte alls är vad du trodde.

I mina ögon har du egentligen bara 1 alternativ...

EF-S 60mm Macro gluggen har en ljusstyrka på 2.8, vilket är bra. skarpa bilder tar den också dock är ju inte macroobjektiv optimerade för långa avstånd, en macroglugg har ju sin topp på mycket korta närgränser. NU är ju macro även bra på längre avstånd men ajg vet inte om det presterar exakt lika bra.

Räcker inte ljuset så får du öka ISO. Prova kanske 200 elelr 400... över 400 skulle jag nog inte gå. Men du måste kunna motverka dina egna rörelser och motivets rörelser. Nu är väl bodybuilders ganska slöa på scenen men ialla fall.

Ditt tamron vert jag inget om så jag kan inte uttala mig, men ahr den f2.8 eller stabilisering så är det en mycket användbar brännvidd.
 
Tack för svaret Henrik och Kalle. Vad för objektiv skulle vara optimalt för tillfället? Jag är som sagt pigg på att skaffa nytt eller att hyra.
 
24-70 2.8L och 70-200 2.8L Dessa två objektiv skulle jag ha använt om jag fick välja fritt. Då har du via 3vå objektiv täckt in från 24-200mm med ljusstyrka 2.8 rakt igenom och med optisk kvalitet som ligger i absoluta toppskiktet. Det kostar dock att ligga på topp...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.