Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera ett bröllop för första gången.

Produkter
(logga in för att koppla)

Emmilo

Aktiv medlem
Hej!

En vännina har bett mig att följa hennes bröllopsdag och ta kort från styling, bröllops korten, kyrkan, middagen och efterfesten. Hon är medveten att detta är första gången för mig att göra något sådant och jag ber därför er om alla tips ni har att ge mig. Jag använder mig av en canon eos 500d och med mitt orginalobjektiv (har inte hunnit införskaffa mig andra objektiv för porträtt). Jag vill få tips på allt som hur jag ska tänka på vid fotografering inne i salongen, utomhus om det är sol, inne i kyrkan, middagen osv. Är det något som jag inte bör göra osv.

Jag mottager alla tips ni har för att jag ska kunna lyckas på bästa sätt ta bra bröllopskort under dagen. Tipsa gärna om länkar med om ni vet någon.

Tack så mkt på förhand

mvh/ Emma
 
Först och främst vill jag säga att det finns många liknande trådstarter tidigare som du bör läsa igenom. De avhandlar allt från utrustning till planering, upplägg, vinklar, blixtar eller inte blixtar, fysisk placering i kyrkan, arvoden och annat. Det kommer du långt på.

Men för att ge dig något mer matnyttigt tips så är det följande - Köp Canon EF 50 1.8. Du kommer inte klara dig speciellt långt på att endast ha EF-S 18-55, i synnerhet inte om du ska fotografera inne i kyrkan. Detsamma gäller porträtten på bruden (och alla andra), de håller helt enkelt inte måttet med 18-55. Om du inte skulle ha råd att köpa objektivet i fråga nytt finns det alltid ute på antingen Blocket, Tradera eller här på Fotosidans marknad för femhundringen och uppåt. Om du inte har råd att köpa det innan dagen D skulle jag höra mig för om någon annan Canonist kan låna ut sitt, då det finns i de allra flesta Canon-fotografers arsenal.

Kontrollera om du får använda blixt i kyrkan, både med brudpar och präst. Inte säkert att det passar även om du får, men det är obra att använda blixten om du förväntas att inte göra det.

Om du förväntas fotografera festen på kvällen kan det ofta bli väldigt mörkt i lokalen och då är en extern blixt med dubbla uppsättningar batterier din bästa vän. Att endast fotografera med den inbyggda blixten är inte att rekommendera, men får självklart duga om du inte äger någon extern blixt.

Ha med extra minneskort och extra batteri, utifall att. Inte säkert att det behövs, men man vill inte behöva sluta fotografera för att man måste sitta och dunka över bilderna till datorn (eller ännu värre åka hem) för att göra plats eller ladda kameran.

Om porträttbilderna skall tas utomhus kan det förstås vara starkt solljus. Se därför till att ha med en reflexskärm som kan lätta upp skuggsidan. Det är inte säkert att den behövs om du hittar en klockren plats i skuggan som passar, men ibland vill bruden sitta på något speciellt ställe, eller stå i något valv där solen råkar ligga på från sidan, då är det riktigt skönt att kunna jämna ut ljuset lite. Någon som kan hålla i den brukar alltid finnas till hands - brudgummen om inte best man/brudtärna, barn eller annan finns nära.

Finns hur mycket som helst att säga, men just nu är jag rädd att din utrustning är aningen bristfällig för att genomföra bröllopet på ett lyckat sätt, men en EF 50 1.8 lappar igen de största såren.

Läs på gamla trådar nu, så får andra medlemmar fylla på med sina tips.
 
Hon har inga höga krav på mig att få extremt bra bilder. Jag är student och har inte en krona till nya objektiv, vilket hon vet och hon vet vad för utrustning jag har. Men med den utrustningen jag har och att hon inte ställer några höga krav på mig. Går det ändå göra bra bilder med det jag har? Jag har enbart fotograferat natur och djur innan och ber er om hjälp.
 
Hon har inga höga krav på mig att få extremt bra bilder. Jag är student och har inte en krona till nya objektiv, vilket hon vet och hon vet vad för utrustning jag har. Men med den utrustningen jag har och att hon inte ställer några höga krav på mig. Går det ändå göra bra bilder med det jag har? Jag har enbart fotograferat natur och djur innan och ber er om hjälp.

Jag hoppas du ser att vi försöker hjälpa dig i de poster som vi redan skrivit. Att säga till dig att din utrustning inte är tillräcklig är också att hjälpa dig. Min åsikt är att en systemkamera av instegsmodell med kitobjektiv (i synnerhet Canons) inte duger till mycket mer än en bra kompaktkamera gör. Den presterar inte speciellt bra färger, den presterar inte speciellt bra kontrast, den presterar inte vackert skärpedjup som passar vid bröllopsporträtt, den fokuserar inte speciellt bra i dunkelt ljus (om än ofta tillräckligt bra för ändamålet), den tar inte in mycket ljus så du måste pusha ISO-värdet i taket vilket medför mycket brus, den har svag och osmickrande blixt som ej går att rikta och lite andra faktorer som gör den mer eller mindre olämplig som bröllops-setup.

Men om vi kan konstatera att det är den utrustning du har att tillgå så är det en faktor du inte kan påverka, om du inte kan låna ett ljusstarkare objektiv förstås. Då kan vi istället gå på konkreta "how to"-tips för själva fotograferingen.

Det är bra att bruden vet vilka förutsättningar du har, så att hon inte bara vet att "Hon har en proffskamera!" för det kan sluta illa när man jämförs med fullblodsproffsen för att man har en, för ett otränat öga, likadan kamera.

Jag återkommer med en kompletterande post imorgon, för nu ska jag sova. Lång dag imorgon! God natt!
 
Helt ärligt så tycker jag inte din utrustning är tillräcklig för det jobbet. Även om din kompis säger till dig att hon inte förväntar sig några mästerverk så tror jag ändå att det finns vissa förväntningar. Brukar vara så nämligen.
 
Jag fotade mitt första bröllop med en Canon 400D, Sigma 18-200/3.5-5.6 utan bilstabiliering och en 3:e parts extern blixt Nissin Di622.
Brudparet visste att det var mitt första bröllop och endast sett mina naturbilder.
De fick vad de betalade för och var väldigt nöjda med resultatet.
Dessa personer kände inte jag till, men trådskaparen känner brudparet och jag antar då at de är ärliga mot varandra vasd som kan åstadkommas eller ej eller säga vilka förväntningar man har. Annars är dessa vänner inget att ha kvar.
Sen finns det dom som betalar någoin att bara fotografera så att gäster slipper missa de fina ögonblick som sker framför en och inte ser det genom linser. Man missar en hel del annars om man bara fotograferar.

/Stefan
 
Hej!

En vännina har bett mig att följa hennes bröllopsdag och ta kort från styling, bröllops korten, kyrkan, middagen och efterfesten. Hon är medveten att detta är första gången för mig att göra något sådant och jag ber därför er om alla tips ni har att ge mig. Jag använder mig av en canon eos 500d och med mitt orginalobjektiv (har inte hunnit införskaffa mig andra objektiv för porträtt). Jag vill få tips på allt som hur jag ska tänka på vid fotografering inne i salongen, utomhus om det är sol, inne i kyrkan, middagen osv. Är det något som jag inte bör göra osv.

Jag mottager alla tips ni har för att jag ska kunna lyckas på bästa sätt ta bra bröllopskort under dagen. Tipsa gärna om länkar med om ni vet någon.

Tack så mkt på förhand

mvh/ Emma

Har du bara 18-55 objektivet? Ingen blixt?
Då tycker jag du ska köra på Av-programmet så blixten inte poppas upp och håll så stor bländaröppning som du kan.
Inne i kyrkan kan ljuset vara dåligt, beror på från kyrka till kyrka. Använd ISO 1600 när de promenerar in eller nör folk rör sig så du slipper rörelseoskärpa. Sätt kameran på AI SERVO så kameran följer motiven.

När du väl ska fotografera när de står vid altaret kan du nog sänka ISO mer till 800 eller 400 och förlita dig på bildtabilisering. I detta fall rör sig brudparet sig inte så snabbt. Håll ändå koll på att det inte blir rörelseoskärpa, ex vid kyss, ringbyte, sång, tal odyl.

Utanför kyrkan kan du nog aktivera autoiso men håll dig hela tiden i P elller Av programmet.

Sen ta lite närbilder och översiktebilder på dukningen innan gäster och mat kommer.

Glöm inte fotografera smådetaljer som ringar, blommor o annat kul som de kanske kommer att uppskata.

/Stefan.
 
Skriv ett schema.
Det skall stå:
Vilka bilder du vill ta.
När du skall ta dem.
Var du skall ta dem.
Titta på nätet för exempel.

Planera även för regn.

Provfotografera sedan med stoppur.
Justera schemat.

visa testbilderna för kompisen.

Gick det dåligt - Väljer hon kanske en annan fotograf = problem löst.
Gick det bra - Väljer hon dig = problem löst.
Hittar du saker du vill ändra i schemat = du har lärt dig ngt = problem löst.
Du kan inte följa schemat dagen D = improvisera & stryk saker i schemat = problem löst
Du glömmer vad du skall göra dagen D = läs schemat = problem löst.
 
En annan sak man sällan tänker på...

Jag plåtade nyligen ett bröllop, har visserligen gjort det förr, har de grejor jag behöver, osv...

Jag var igång från ca 12.00 på dagen till ca 01.30 på natten. Stod upp i stort hela tiden. Fick aldrig tillfälle att äta nåt. Alls. Den tiden fanns inte.

Det är dock inget problem för mig, då jag går på "periodisk fasta" (warrior diet).

Men för någon som är ovan kan det bli besvärligt om de inte kan äta då de är vana. Ha alltid med dig vatten, nötter, frukt (godis för dem som inte är så noga med av de äter..)

En grinig fotograf är sällan en bra fotograf.
 
Jag är mycket tacksamm för era tips, jag skall antecka ner era tips inför den stora dagen. Det känns lite bättre men jag är ändå nervös, det är naturligt. Jag har frågat runt om det är någon som har ett bättre objektiv att låna ut till mig. Och ang mat så går jag själv på en diet så jag har mina tider fast jag kan lätt plocka med mig min mat i väskan.

Jag kan tillägga att jag har läst en del fotobloggar och fått lite tips med. :)
 
Det är säker nämnt tidigare men om du kan - besök kyrkan och ta lite testbilder. Det är otroligt svårt att förutse både för dig och framförallt för de som ska tipsa dig i den här tråden, hur det kommer att se ut på plats. Ett besök i kyrkan och kanske några testbilder på en kompis kommer att ge dig en ovärderlig chans att rätta till saker innan det är försent.
 
Tips

Lite svårt med tips då jag inte vet riktigt vilken nivå du ligger på.

Om du kan besök absolut platsen innan. Titta lite runt för o se om det finns några bra platser att ta några bilder på, tänk på bakgrunden. Testa några bilder, utvärdera på datorn, det är alltid lättare om man har varit där innan.

Kör med så stor bländare som möjligt, alltså så lågt bländartal som möjligt för att försöka softa upp bakrunden lite, tänkt även på persons avstånd till bakrgunden och så att den inte är distraherande, ingen stolpe mitt i någons uhuvd eller horizont genom skallen, inte säkert att man vill ha en skarp bakrgund för nära personen. Vill du ha oskarp bakrgund så ska du använda stor bländare, lång bränbvidd, gå nära ditt objekt och ha långt till bakgrunden.

Glöm inte detaljerna!! Det är ofta detaljer som berättar historien. Det kan vara barn som leker, blommor, ringar, en skål, en kram, händer, och mycket annat som andra kanske inte uppmärksammar just då. Och snåla inte, ta många bilder.

Det kan vara svårt med ljusmätning när mannen har svart kostym och hon vit klänning. Du får kanske + kompensera något så det inte blir underexponerat, eller se till att ha spotmätning och mät ljuset i personens ansikte eller din egen hand.

vet inte om du har och kan te x photoshop, i så fall, fota i raw + jpeg. Halvdana exponeringar går att fixa till rätt bra i photoshop om du har raw.

Det går naturligtvis ta bra bilder med begränsad utrustning oavsett vad en del härinne tycker, ta många bilder så kommer du säkert få till tillräckligt många som är tillräckligt bra. Och var inte rädd för att gå nära ditt objekt och fylla ut bilden.
 
Hej Emma.

Tycker inte du skall vara för orolig. Man kan ta bra bilder med din utrustning med, krävs bara lite mer.

Dina utmaningar är framför allt när det är mörkt, som i Kyrkan och på festen. Porträtt bilder kan du ju ta utomhus och då har du förmodligen tillräckligt ljus.

Konkreta Bröllopsfoto tips:
#1
Glöm inte ställa om kamerans iso tal mellan de olika sessionerna. Behöver helt annat ISO tal i kyrkan än utanför vid ris-kastningen. (brukar vara rätt stessig period, så lätt att glömma).

#2
Extern bilxt är guld att ha både i kyrkan (om prästen tillåter), men även utomhus för upplättning. Går lösa annars med en "reflekor" av något slag.

#3
Ha med extra minneskort. Ibland går dom sönder (då blir du av med alla kort), Det brukar gå ung 8 GB minne på en session

#4
Vad gör du om det regnar. Har en bra inomhus lokal redo.

#5
Plannering är A.O. Tiita in andra bilder som du vill ta. Ha med dig en lista på Poser. så du vet vilka kort du skall ta redan innan. Lätt och få kalla fötter annars och inte komma på något.

#6
Jag brukar kräva 1,5 h med brudparet själva så att jag har tid att fota.

#7
Ha med en polare som fungerar assisstent, jag har med min fru.

#8
* Reka området innan.

#9
* Fota Raw

#10
* Ta MÅNGA bilder, släng alla dåliga. JAg tar runt 600-800 bilder och sparar 40.

#11
Lite på dig själv. Var inte för nervös. Det som är lite lurigt och du bör tänka på är att han är svart och hon är vit, så ha koll på histogrammet.

#12
Kör på manuell, inte på Auto.

Finns mycket mer att säga...

Lycka till...

/johan
 
Hej Emma.

Tycker inte du skall vara för orolig. Man kan ta bra bilder med din utrustning med, krävs bara lite mer.

Dina utmaningar är framför allt när det är mörkt, som i Kyrkan och på festen. Porträtt bilder kan du ju ta utomhus och då har du förmodligen tillräckligt ljus.

Konkreta Bröllopsfoto tips:
#1
Glöm inte ställa om kamerans iso tal mellan de olika sessionerna. Behöver helt annat ISO tal i kyrkan än utanför vid ris-kastningen. (brukar vara rätt stessig period, så lätt att glömma).

#2
Extern bilxt är guld att ha både i kyrkan (om prästen tillåter), men även utomhus för upplättning. Går lösa annars med en "reflekor" av något slag.

#3
Ha med extra minneskort. Ibland går dom sönder (då blir du av med alla kort), Det brukar gå ung 8 GB minne på en session

#4
Vad gör du om det regnar. Har en bra inomhus lokal redo.

#5
Plannering är A.O. Tiita in andra bilder som du vill ta. Ha med dig en lista på Poser. så du vet vilka kort du skall ta redan innan. Lätt och få kalla fötter annars och inte komma på något.

#6
Jag brukar kräva 1,5 h med brudparet själva så att jag har tid att fota.

#7
Ha med en polare som fungerar assisstent, jag har med min fru.

#8
* Reka området innan.

#9
* Fota Raw

#10
* Ta MÅNGA bilder, släng alla dåliga. JAg tar runt 600-800 bilder och sparar 40.

#11
Lite på dig själv. Var inte för nervös. Det som är lite lurigt och du bör tänka på är att han är svart och hon är vit, så ha koll på histogrammet.

#12
Kör på manuell, inte på Auto.

Finns mycket mer att säga...

Lycka till...

/johan


Tack så mycket Johan :) Jag ska fixa lite extra minnen, har 2 stycken men när man kör med RAW tar de slut snabbt. Det som jag ser som en stpr fördel är att jag vet hur kyrkan ser ut, eftersom jag har vart där väldigt många gånger innan. Jag fick ett tips om att skapa en egen reflexskärm med hjälp av kartong och folie, något du rekomenderar?
 
Tack så mycket Johan :) Jag ska fixa lite extra minnen, har 2 stycken men när man kör med RAW tar de slut snabbt. Det som jag ser som en stpr fördel är att jag vet hur kyrkan ser ut, eftersom jag har vart där väldigt många gånger innan. Jag fick ett tips om att skapa en egen reflexskärm med hjälp av kartong och folie, något du rekomenderar?

Kan nog fungera, alt vitt lakan på kartong. Enklast är nog att köpa en. Brukar inte vara så dyra..
 
Kan nog fungera, alt vitt lakan på kartong. Enklast är nog att köpa en. Brukar inte vara så dyra..

Problemet är att jag har inte en enda krona över denna månad, jag är student och lever fattigt just nu. Jag tänkte då om man kunde vara lite kreativ och improvisera och göra de bästa utifrån situationen. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.