Jag har fotograferat på ett antal begravningar, dock inte under själva ceremonin. I de här fallen har jag tillhört de närmaste sörjande utom i något fall då jag varit släkt på lite längre håll men ändå känt den bortgångna väl. Med stigande ålder blir det fler och fler begravningar att övervara.
Fotografera straxt innan, när blomsterarrangemangen är på plats, samt efteråt, när begravningsgästerna lämnat kyrkan, ev kan du sitta bakom övriga gäster eftersom du inte tillhör de närmast sörjande och ta någon bild lite diskret under psalmsången eller musikframträdande då ljudet från kameran maskeras. Inga blixtar och inga skramlande stativ. Beroende på ljusförhållanden så får du prioritera ljusstyrka eller vidvinkel. Skiljer det bara något bländarsteg i ljusstyrka mellan gluggarna så ta vidvinkel. Möjligen ett litet bordsstativ som du kan ta stöd med mot t.ex en bänk. Så liten och diskret utrustning som möjligt. Sedan jag skaffade digitalkameror har jag endast använt kompakter i de här sammanhangen.
Efteråt kan det vara en minnesstund med mat eller kaffe. Stämmningen kan då vara lite mindre sorgsen, det kan ibland berättas lite roliga minnen om den avlidna och det kan vara möjligt att ta några översiktsbilder. I min ganska stora släkt brukar det bli ganska ljusa minnesstunder där det det kommer många släktingar som inte setts på länge och stämningen brukar bli relativt lättsam på slutet.
Om de närmaste vill ha några bilder då kan de säga det till de församlade så att de vet att du har deras "välsingnelse" att föreviga situationen. I det fall nära anhöriga och släkt fotograferar och beroende på hur det tas upp av de närvarande, så kan du ju fotografera också.
Här kommer det en fundering och fråga: På nästan alla begravningar(något tiotal) som jag varit med på har de som varit släkt till den avlidna suttit längst fram till höger i kyrkan. Om det varit många vänner så det blivit fullt på vänster sida så har man fyllt på några bänkrader bakom släkten på höger sida. Det har varit så både i södra Sverige och i mellersta Norrland. Vid ett tillfälle i södra Norrland placerade sej släkten längst fram till vänster och vänner, arbetskamrater och affärsbekanta satt på höger sida. Hur vanligt är det?