Annons

Fotografera en begravning

Produkter
(logga in för att koppla)

Bondbruden

Medlem
Ska vara med på en begravning och frågan, kan du fotografera där.
Oj, har ju aldrig tänkt mig en sådan situation att ta bilder på.
Men har ni tips på vad jag måste tänka på.
Jag är vän med familjen...
Blixt i en kyrka? så klart inte under semonin.
Objektiv? 50 mm eller 18-105 mm
Något personligt jag bör tänka på...

Vill ju inte göra så folk tycker jag är påträngande....
Tacksam för hjälp...

Ska vara med på en begravning och frågan, kan du fotografera där.
Oj, har ju aldrig tänkt mig en sådan situation att ta bilder på.
Men har ni tips på vad jag måste tänka på.
Jag är vän med familjen...
Blixt i en kyrka? så klart inte under semonin.
Objektiv? 50 mm eller 18-105 mm
Något personligt jag bör tänka på...

Vill ju inte göra så folk tycker jag är påträngande....
Tacksam för hjälp...

Har du fått uppdraget att fota den här begravningen, eller funderar du på att fota ändå?

Om det inte är ett regelrätt uppdrag skulle jag avstå helt från att fotografera.

Är det däremot ett uppdrag så anser jag följande:

En begravning är släkts och vänners avsked av en närstående. Detta avsked ska man visa respekt. Därmed gäller: ingen blixt, hålla sig i bakgrunden och respektera allas integritet.

Det är sällan jag brukar anse att man inte ska ta bilder, men på just begravningar gör jag ett undantag.

Man kan dokumentera gästerna utanför kyrkan och innan ceremonin kan man ta bilder av kistan när kyrkan fortfarande är tom på begravningsgäster.

Jag har bara fotat en begravning och det var min fars. De enda bilder som jag tog var på kistan och dess omgivning. Dels före cermonin och dels efter cermonin. Före cermonin är kistan relativt ren och kransar och annan utsmyckning är väl placerat. Efter cermonin så ligger det fullt med blommor och andra former av sista hälsningar, t.ex. teckningar från barn. Jag kände då och känner fortfarande samma sak att jag ville inte ha bild på sörjande släktningar. Möjligtvis skulle jag kunna tänka mig en bild från läktaren (om det finns någon) där man ser ryggen på alla närvarande och kistan strax ovanför centrum på bilden.

Vid en eventuell minnesstund med tilltugg så kan det vara intressant att ha bilder av de som håller tal och andra intressanta bilder. Men stäm av med familjen vilken typ av bilder som de vill ha.

Tekniskt sett så skulle jag rekommendera att köra utan blixt. Eftersom det är ganska ljust vid begravningstider så här års så borde det finnas tillräckligt med ljusinsläpp för att klara sig utan blixt. Objektiv är lite beroende på hur kyrkan ser ut. Om det är trångt så kan 50 mm vara för långt och om det är för mörkt så kan 18-105 vara ett problem, så det beror lite på. Min fars begravning var i Norrland i början av december i ett litet kapell, så jag körde med 24-70/2,8 och det var på gränsen ljusmässigt.

Jag har fotograferat på ett antal begravningar, dock inte under själva ceremonin. I de här fallen har jag tillhört de närmaste sörjande utom i något fall då jag varit släkt på lite längre håll men ändå känt den bortgångna väl. Med stigande ålder blir det fler och fler begravningar att övervara.
Fotografera straxt innan, när blomsterarrangemangen är på plats, samt efteråt, när begravningsgästerna lämnat kyrkan, ev kan du sitta bakom övriga gäster eftersom du inte tillhör de närmast sörjande och ta någon bild lite diskret under psalmsången eller musikframträdande då ljudet från kameran maskeras. Inga blixtar och inga skramlande stativ. Beroende på ljusförhållanden så får du prioritera ljusstyrka eller vidvinkel. Skiljer det bara något bländarsteg i ljusstyrka mellan gluggarna så ta vidvinkel. Möjligen ett litet bordsstativ som du kan ta stöd med mot t.ex en bänk. Så liten och diskret utrustning som möjligt. Sedan jag skaffade digitalkameror har jag endast använt kompakter i de här sammanhangen.
Efteråt kan det vara en minnesstund med mat eller kaffe. Stämmningen kan då vara lite mindre sorgsen, det kan ibland berättas lite roliga minnen om den avlidna och det kan vara möjligt att ta några översiktsbilder. I min ganska stora släkt brukar det bli ganska ljusa minnesstunder där det det kommer många släktingar som inte setts på länge och stämningen brukar bli relativt lättsam på slutet.
Om de närmaste vill ha några bilder då kan de säga det till de församlade så att de vet att du har deras "välsingnelse" att föreviga situationen. I det fall nära anhöriga och släkt fotograferar och beroende på hur det tas upp av de närvarande, så kan du ju fotografera också.

Här kommer det en fundering och fråga: På nästan alla begravningar(något tiotal) som jag varit med på har de som varit släkt till den avlidna suttit längst fram till höger i kyrkan. Om det varit många vänner så det blivit fullt på vänster sida så har man fyllt på några bänkrader bakom släkten på höger sida. Det har varit så både i södra Sverige och i mellersta Norrland. Vid ett tillfälle i södra Norrland placerade sej släkten längst fram till vänster och vänner, arbetskamrater och affärsbekanta satt på höger sida. Hur vanligt är det?

Vid ett tillfälle i södra Norrland placerade sej släkten längst fram till vänster och vänner, arbetskamrater och affärsbekanta satt på höger sida. Hur vanligt är det?
Anhöriga till höger eller vänster kan skifta från församling till församling, det är helt enkelt en mycket lokal tradition. Vilket som egentligen är vanligast har jag ingen uppfattning om.

Jag frågade någon från trakten efter begravningen och fick till svar att det var det vanligaste i denna församlingen. Men intrycket är annars att det är mindre vanligt att nära anhöriga och släkt sitter till vänster.

Om du nu är vän med familjen varför frågar du inte om du får fotografera? Själv skulle jag ställa mig frågan vad skall jag med bilderna till? Vad vill jag förmedla? Skall jag ha dem själv eller skall de ges till de anhöriga som ett minne?

Jag har själv tagit bilder på begravningar, efteråt och med fasta objektiv utan blixt. Bilderna har gått till anhöriga. Har mera dokumenterat saker som, Hur ser kyrka ut, kistan, vilka la kransar (namnen) och programmet. Aldrig själva ceremonin. Sedan efteråt när det har varit mat eller fika. Inte före för då är folk spända och vill inte ha en kamera i nyllet.

Tack för svar.
Jag var nog lite otydlig när jag skrev i morse, jag har fått det i uppdrag att fotografera begravningen.
Jag var bara mest intresserad av att veta det mera tekniska, saker jag ska tänka på, vinkeln att ta kistan i från eller så...
Alla dom psykiska bitarna går jag inte in på, bara det tekniska.

Själv tycker jag det är smidigt med ett bordstativ (manfrotto) och fast vidvinkel objektiv som man kan ställa på bord/stol i kyrkan ta serie med bilder som jag slår ihop med enfuseGui. Blixt går ju med men det är svårt att lysa upp en hel kyrka eller utsidan etc.

Ett enbensstativ som kan hjälpa till om objektivet inte är ljusstarkt eller om man inte vill använda blixt. Det finns en kille som heter Neil som har skrivit tutorial om blixt fotografering med TTL, hur man mäter och jobbar snabbt. Intressant läsning om jämför med strobist vägen.

Sedan är det väl att fånga tekniskt översiktsbilder, normala halvporträtt och när bilder i ett repotage. Visa hänsyn och inte vara ivägen för en cermoni som ett vanligt bröllop.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar