Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera djur genom nätstaket.

Produkter
(logga in för att koppla)

agge28

Aktiv medlem
Hej

Hur får jag fina bilder på djur som går innanför nätstaket? Fotade en del djur på Skånes djurpark i helgen. Tog många kort på lokatterna, men det finns en antydan till det rutiga staketet på en del bilder.

Bifogar en bild på lokatten.

Vill gärna använda någonstans mellan 150-210mm zoom.

Har en Canon EOS 300D och Sigma 70-210f/2,8 APO.

Tacksam för svar

Agneta

Ställ dig så nära staketet som möjligt. Fotografera med stor bländaröppning. Fotografera objekt långt bort från staketet.

Vilken fin bild på lokatten, bara lite tråkigt att den sitter bakom ett staket..

Mvh

Jalle

Det är inga problem att fota djur genom stängsel, om man har ett objektiv med stor bländaröppning. Se bara till att göra som Justus säger, tryck objektivet så nära staketet du kan och blända upp helt. Lycka till!

/Pontus

Jo, det är sant. Likadant med lodjuren på kolmården. Man vill ju komma ner till djurens nivå och märker snabbt att det också är glassätande barns nivå... ;-)

Jag tog en T-shirt och torkade rent en kvadratmeter. Folk tittade lite men parken borde vara nöjd... Nästa gång ska jag ta med en effektivare micro-fiberduk.

/Pontus

Var på Nordens Ark ett par dar nu i veckan och drog ett par rullar genom skitigt plexiglas (orkade inte torka alla fönster, de rör sig snabbt vargarna). Ska rapportera hur det gick med reflexer och smuts i olika vinklar och grader.

Finns både vargvalpar och snöleopardungar, ca 5-6 veckor gamla. Lägger upp lite bilder på varg, järv, lo och utter när jag orkat skanna dem!

/Pontus

PS. Tips! Ställ inte telet på stativet vid fönstren i varghuset och gå och ta en kopp kaffe. Genast har man två ungar klängande i stativet och en pappa nyfiket rattande på "kikaren"! DS.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar