Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera byggnader i soluppgång

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurk2015

Aktiv medlem
Ska åka till Angkor Wat i januari och då ingår självklart de obligatoriska soluppgångsbilderna.

Vad är viktigt att tänka på när man fotograferar byggnader i soluppgången? Hur bör jag jobba med fokus för att kunna fokusera? Svårt att göra något förarbete...

Tips mottages gärna!

Ska åka till Angkor Wat i januari och då ingår självklart de obligatoriska soluppgångsbilderna.

Vad är viktigt att tänka på när man fotograferar byggnader i soluppgången? Hur bör jag jobba med fokus för att kunna fokusera? Svårt att göra något förarbete...

Tips mottages gärna!

Solen kan vara skygg såhär års, men det händer att den vågar sig fram. Så du kan öva på hemmaplan. ;)
Kika på http://suncalc.net/ så ser du när och var solen dyker upp.

Jag skulle köra stativ och flera exponeringar, så att man kan korrigera som hdr i efterbehandling, så ofta är man ju inte där liksom.

Jag skulle köra stativ och flera exponeringar, så att man kan korrigera som hdr i efterbehandling, så ofta är man ju inte där liksom.
Tack!
Men hur bör jag tänka med fokuseringen. Misstänker att kameran kan ha svårt att fokusera innan solen har börjat visa sig...
Bör man köra på slutar- eller bländarprioritet?

Brukar ofta köra på bländar annars för att kunna styra skärpedjup mm.
Bör jag göra så även i detta fall?

Tips mottages gärna!

Vet inte om du varit vid Angkor Wat tidigare, men om du vill ha en klassisk motljusbild när solen går upp rekommenderar jag dig att vara ute i mycket god tid. Där är hundratals människor som vill fotografera templet vid soluppgången så för att få en bra plats måste du vara ute i god tid. Jag själv använde inte stativ och lyckades få till rätt ok bilder även om det var ganska molnigt den morgonen jag var där (här finns ett exempel http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3274488.htm?set=mp ). Eftersom solen gick upp bakom templet blev det ganska stora kontraster så att AF fungerade utan problem, även när det var väldigt mörkt (men detta skiljer ju sig från vilken kamera och objektiv man använder). Fördelen med att man var tvungen att vara på plats tidigt är att man kan prova sig fram med olika inställningar på kameran för att få till bilderna som man vill.

Jag som aldrig tar sådana foton kan tänka mig att du ställer in kameran i M läge och tar foto eller två och ställer in rätt exponering på bakgrunden dvs himlen och då blir "skyline" mörk. Sedan om det inte blir tillräckligt mörk så kan du öppna bilder i camera raw och drar i reglage för "Blacks" och "Shadows" Om jag har fel så kan mer erfarna kollegor rätta mig. Säg till att fotografera i RAW - då har du mer plats för att dra i spakarna i efterhand...

P.S. Lycka till ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar