Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera bröllop i regn - snabba tips emotses tacksamt

Produkter
(logga in för att koppla)

Bee

Aktiv medlem
Hej!
Jag ska fotografera ett bröllop på onsdag och ser till min förtvivlan att det ska regna! Skulle bli jätteglad att få lite tips. Det är ett utomhusbröllop på en tomt i närheten av vattnet. Vad ska jag tänka på? Måste jag använda blixt? Är det bäst att använda mitt 100mm/2.8 macro eller fungerar 24-105mm/4.0/4L? Jag har en Canon 5D.
Hur känslig är Canon 5D för regn?
Tack på förhand!
Bee

Stora/stort ljusa paraplyer till brudparet?

Det finns regnskydd att köpa till kamera och objektiv. Jag har köpt ett från KATA, såg i lördags att scandinavianphoto har hemma. Då slipper du oroa dig över kameran.

Ställ paret under träd? Upplättningsblixt beroende på ljuset? Det är ju inte alltid kolmörkt bara för att det regnar..

Jag spånar lite bara,, själv har jag alltid lyckats få uppehåll!

Lycka till!

Hej Bee!

Jag fotade faktiskt ett bröllop i helgen i värsta spöregnet, och var lite halvorolig eftersom det var mitt första bröllop jag fotade.

Jag blev faktiskt positivt överraskad av hur "bra" regnet faktiskt var för korten. Brudparet flyttade liksom fokus från fotograferingen och tänkte mer på klänningen, paraplyer, mmm och det gjorde att jag fick fina situationsbilder med lite action i. Det blev en fin serie med ett avslappnad brudpar. Ljuset var också jättefint. Inga hårda skuggor ngnstans och det var lättare att få rätt exponering på klänningen som ofta lätt blir utfrätt. Jag är inget superproffs, så det var helt klart ett tacksamt ljus. Vi fotade nere på en brygga vid vattnet och blandade korten under paraply (tänk på att ha ett ganska ljust paraply eller svart/vitt, och inga konstiga färger som ljuset filtreras genom) och utan paraply. Att fota vid vattnet gav en ljus och lugn bakgrund till bilderna, så kan du få till ngt sådant vid ditt bröllop så är det nog bra.

Utrustningsmässigt körde jag inga kort med blixt, men det var inte de svartaste regnmolnen heller, utan ganska ljust ändå. Objektiven jag använda var ett 50 mm/1,4 till porträtt (och i kyrkan) och ett 70-200 4L till porträtt, plus ett lånat 17-35/2,8L till foton utanför kyrka etc. Men till själva bröllopsbilderna använde jag nästan uteslutande 50mm+ 70-200mm. Ditt 100 mm på 5D blir nog utmärkt till porträtten.

L-optiken tål väl lite regndroppar men vet inte hur bra min 350D tål det. Antar dock att 5D är bättre. Jag hade ryggsäck med objektiv och utanpå alltihopa en stor regnponcho (med luva) som jag kunde byta objektiv under och skydda utrustningen (och festkläderna!). Det är nog mitt bästa tips för en regnig dag som fotograf så man slipper bekymra sig vid objektivbyten mm) Eller se till att ha en assistent med ett stort paraply redo.

Har inte hunnit lägga upp ngr exempel från fotograferingen än (tog allt i RAW också) så jag har tyvärr inget att visa för inspiration. Men hinner kanske innan onsdag.

Stort lycka till på onsdag! Och tänk på att regnet faktiskt kan ge fantastiska bilder! Jag har ju sett dina andra bilder här på fotosidan och vet att du är en duktig fotograf som kan hantera både kamera och motiv!

MVH,
Cecilia

Finns det något bro i närheten kan man stå under den. Brukar bli mycket fint ljus då också.

Blixt kan vara lite knepigt, då man "fryser" vattendropparna åxå. Annars skall det inte vara några problem.

/ E

Jag fotade ett bröllop nu i helgen och det regnade en del. Inte hela tiden tack och lov, men det stänkte kontinuerligt och ett par gånger strilade det ordentligt. Men med lite planering så går det bra. Här kommer mina råd.

Försök hitta miljöer under tak. Det kan vara under stora träd, broar eller varför inte på en utomhusscen. Sådana kan man hitta lite varstans, bland annat i parker, utanför folkets hus och så vidare. Inne i städer finns många miljöer under tak om man tänker efter. Det kan vara utskjutande tak framför gamla rådhus och kyrkor, i stora entréer och mycket annat. Men också gångar, tunnlar, passager, med mera.

Annars är det väldigt bra med ett stort vitt paraply som någon redan nämnt.

Blixt rekommenderas verkligen. Utan det extra ljus som blixten ger blir bilderna ofta lite för igengrodda i ögonhålor, under hakan och på andra skuggiga ställen. En vanlig kamerablixt på stativ slagen i ett silvrigt paraply funkar kalas enligt min mening. Då får man den där extra skjutsen i bilderna som lyfter motivet.

Nedan kommer ett par bilder från min plåtning.

Bilderna är förresten på Björn Magnusson (och hans fru Eleonor), också han medlem här på fotosidan.

/Joakim

Bilagor

• 01.jpg
    01.jpg
    51.3 KB · Visningar: 1,321
Senast ändrad:
När det gäller utrustningen så hade jag kört med 24-105mm/4.0/4L om jag varit som dig. Jobba helst med brännvidderna mellan 50mm och uppåt. Då slipper du få konstiga proportioner, om det nu inte är det du vill.

/Joakim

Har du tillgång till studioutrustning? Sätt upp en studio och fotografera inomhus om det finns brist på regnskyddande miljö. Går ju utmärkt att komplettera med snabba utomhusbilder om det håller upp eller om man vill ha några paraplybilder.

Mvh /Peter

Tack igen!

Det uppskattas verkligen. Jag suger åt mig alla era fina tips!

Jag har en studioutrustning så jag ska nog ta med den så får jag se om jag behöver använda den. Vem vet, det kanske spricker upp;))

Tingeling! //Bee

Det viktigaste är att inte köra på snabba slutartider, då syns ju regndropparna...

Och änvänd stativ för att slippa rörelseoskärpa.

Annars tycker jag bilden med cadillacen va lite fräck...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar