Hej Bee!
Jag fotade faktiskt ett bröllop i helgen i värsta spöregnet, och var lite halvorolig eftersom det var mitt första bröllop jag fotade.
Jag blev faktiskt positivt överraskad av hur "bra" regnet faktiskt var för korten. Brudparet flyttade liksom fokus från fotograferingen och tänkte mer på klänningen, paraplyer, mmm och det gjorde att jag fick fina situationsbilder med lite action i. Det blev en fin serie med ett avslappnad brudpar. Ljuset var också jättefint. Inga hårda skuggor ngnstans och det var lättare att få rätt exponering på klänningen som ofta lätt blir utfrätt. Jag är inget superproffs, så det var helt klart ett tacksamt ljus. Vi fotade nere på en brygga vid vattnet och blandade korten under paraply (tänk på att ha ett ganska ljust paraply eller svart/vitt, och inga konstiga färger som ljuset filtreras genom) och utan paraply. Att fota vid vattnet gav en ljus och lugn bakgrund till bilderna, så kan du få till ngt sådant vid ditt bröllop så är det nog bra.
Utrustningsmässigt körde jag inga kort med blixt, men det var inte de svartaste regnmolnen heller, utan ganska ljust ändå. Objektiven jag använda var ett 50 mm/1,4 till porträtt (och i kyrkan) och ett 70-200 4L till porträtt, plus ett lånat 17-35/2,8L till foton utanför kyrka etc. Men till själva bröllopsbilderna använde jag nästan uteslutande 50mm+ 70-200mm. Ditt 100 mm på 5D blir nog utmärkt till porträtten.
L-optiken tål väl lite regndroppar men vet inte hur bra min 350D tål det. Antar dock att 5D är bättre. Jag hade ryggsäck med objektiv och utanpå alltihopa en stor regnponcho (med luva) som jag kunde byta objektiv under och skydda utrustningen (och festkläderna!). Det är nog mitt bästa tips för en regnig dag som fotograf så man slipper bekymra sig vid objektivbyten mm) Eller se till att ha en assistent med ett stort paraply redo.
Har inte hunnit lägga upp ngr exempel från fotograferingen än (tog allt i RAW också) så jag har tyvärr inget att visa för inspiration. Men hinner kanske innan onsdag.
Stort lycka till på onsdag! Och tänk på att regnet faktiskt kan ge fantastiska bilder! Jag har ju sett dina andra bilder här på fotosidan och vet att du är en duktig fotograf som kan hantera både kamera och motiv!
MVH,
Cecilia