Annons

Fotografera björn på åtel?

Produkter
(logga in för att koppla)

MagnusC

Aktiv medlem
"I have a dream" såsom någon så passande uttryckte sig på 60 talet...och den är att fotografera björn i vilt tillstånd.

Undrar därför ifall det är möjligt att köpa in sig några nätter på en åtel och i så fall var och till vilken kostnad?

Tacksam för förslag

:: Magnus

I Finland finns många ställen att hyra in sej på. Har själv varit hos Lassi Rautiainen som har sina åtlar alldeles vid gränszonen mot Ryssland. Björn varje natt men nästan alltid i mörkret. Fick dock bra bilder på järv som jag tycker smäller lite högre än björn. Har också hyrt av Filip Hedberg i Edsbyn (www.outwild.com), mycket närmare men tyvärr inga björnar när jag var där...
Båda dessa herrar är mycket trevliga och underhållande.

Tack för tipset om Pirttivaara. Jag brukar vara bara ett par mil därifrån varje sommar på mina farföräldrars gård. Så man kanske skulle testa. Körde du en eller flera nätter?

Ska du dit i sommar så hör av dig Jim! Jag kommer att vara på Kimitoön i sydvästra Finland, men jag kan ta mig dit! Kanske tar med mig farsan också... Ni som varit där, vilka avstånd handlar det om (funderar på objektivval och film), och såg ni björn även innan solen gått ner?

/Pontus

I Finland finns många ställen att hyra in sej på. Har själv varit hos Lassi Rautiainen som har sina åtlar alldeles vid gränszonen mot Ryssland. Björn varje natt men nästan alltid i mörkret. Fick dock bra bilder på järv som jag tycker smäller lite högre än björn.

Vad har Rautiainen för priser och hur ser terrängen ut runtomkring? Har han någon hemsida man kan kika på?
Är björnstammen större i Finland än i Sverige, någon som vet?

Ett annat tips är Martin Selkoseneräkeskus i östra Finland nära Suomussalmi.

Hur nära kom du björnarna och hur såg terrängen ut runtomkring? Såg en bild på deras hemsida där det såg tämligen nertrampat ut på marken.

När kom björnarna fram/vad körde du för hastighet på filmen?

Pongu skrev:
Ska du dit i sommar så hör av dig Jim!
Det skall jag lägga på minnet, det kan ju vara kul med sällskap.
MagnusC skrev:
Är björnstammen större i Finland än i Sverige, någon som vet?
Jag har noll koll på antalen, men det finns väldigt mycket björn i Kainuu. Jag ser ofta spår när jag är ute, oftare än i Ångermanland i alla fall. och det där med gömsletitt mot inträde är en vanlig företeelse. Bara en knapp timmes vandring från vår gård finns det en åtelplats i form av en samling kokadaver och en grön husvagn. Tyvärr har jag aldrig lyckats se en levande björn än, så man får väl testa gömslegrejen själv.

Angående MS eräkeskus så var björnarna som närmast på 5 meters avstånd. Det finns två gömslen där, ett för "amatörer" samt ett gömsle för proffs. Vid amatörgömslet är det ganska upptrampat men vid proffsgömslet är terrängen mycket bättre (nästan orörd) eftersom man årligen flyttade runt det gömslet. Men så var det en aning dyrare. Angående filmval så är allt från 100 till 400 ASA lämpligt. Bara det finns lite solljus så räcker 100 ASA till (dock beroende på objektiv och ljusstyrka) men är det mulet så är 400 ASA nödvändigt och har man ett objektiv med ljusstyrka 2,8 så är det en stor fördel men det går med sämre.

Jag provade båda gömslen=två nätter vilket i sig blir ganska tungt. I vår ska jag dit igen med min fotoklubb. Ägaren påstår att det är bäst på vårvintern eftersom björnarna ser mindre slitna ut.

Angående björnstammen i Finlad så vet jag inte om den är starkare men den är till stor del koncentrerad till gränsområdena i kainuuregionen. Nätterna jag var där så hade vi 12 björnar första natten och 10 andra natten så fotoobjekt finns det.

Lycka till!

Senast ändrad:
Jag provade båda gömslen=två nätter vilket i sig blir ganska tungt. I vår ska jag dit igen med min fotoklubb. Ägaren påstår att det är bäst på vårvintern eftersom björnarna ser mindre slitna ut.

Vårvintern, dvs i början av maj, eller?

Ja om jag inte minns fel så har vi bokat plats till mitten av maj. Ljuset blir säkert ett helt annat då om någon snö ligger kvar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar