Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fotografera björn på åtel?
- Trådstartare MagnusC
- Start datum
MagnusC
Aktiv medlem
Min kompis Björn går att fotografera i vilt tillstånd. Utanför Statt kl 03.10.
Kanske inte ens behöver åtla, eller
taigabild
Aktiv medlem
I Finland finns många ställen att hyra in sej på. Har själv varit hos Lassi Rautiainen som har sina åtlar alldeles vid gränszonen mot Ryssland. Björn varje natt men nästan alltid i mörkret. Fick dock bra bilder på järv som jag tycker smäller lite högre än björn. Har också hyrt av Filip Hedberg i Edsbyn (www.outwild.com), mycket närmare men tyvärr inga björnar när jag var där...
Båda dessa herrar är mycket trevliga och underhållande.
Båda dessa herrar är mycket trevliga och underhållande.
Liax
Aktiv medlem
Åtla med en eller ett par bävrar är min rekomendation
Finns sådana att få tag på utanför statt kl 03.10? :-D
/Joakim
mipert
Aktiv medlem
Liax skrev:
Finns sådana att få tag på utanför statt kl 03.10? :-D
/Joakim
Man lever på hoppet.
Jan vdV
Avslutat medlemskap
mnorrback
Aktiv medlem
Ett annat tips är Martin Selkoseneräkeskus i östra Finland nära Suomussalmi. Var själv där i somras och var mycket nöjd. Som mest var det fem(!) björnar på plats samtidigt och sammanlagt tolv individer var där på en och samma kväll. Kan varmt rekommenderas.http://www.martinselkosenerakeskus.com/
Bildexempel finns härhttp://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=29299
Bildexempel finns härhttp://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=29299
Pongu
Aktiv medlem
Ska du dit i sommar så hör av dig Jim! Jag kommer att vara på Kimitoön i sydvästra Finland, men jag kan ta mig dit! Kanske tar med mig farsan också... Ni som varit där, vilka avstånd handlar det om (funderar på objektivval och film), och såg ni björn även innan solen gått ner?
/Pontus
/Pontus
MagnusC
Aktiv medlem
I Finland finns många ställen att hyra in sej på. Har själv varit hos Lassi Rautiainen som har sina åtlar alldeles vid gränszonen mot Ryssland. Björn varje natt men nästan alltid i mörkret. Fick dock bra bilder på järv som jag tycker smäller lite högre än björn.
Vad har Rautiainen för priser och hur ser terrängen ut runtomkring? Har han någon hemsida man kan kika på?
Är björnstammen större i Finland än i Sverige, någon som vet?
Ett annat tips är Martin Selkoseneräkeskus i östra Finland nära Suomussalmi.
Hur nära kom du björnarna och hur såg terrängen ut runtomkring? Såg en bild på deras hemsida där det såg tämligen nertrampat ut på marken.
När kom björnarna fram/vad körde du för hastighet på filmen?
Det skall jag lägga på minnet, det kan ju vara kul med sällskap.Pongu skrev:
Ska du dit i sommar så hör av dig Jim!
Jag har noll koll på antalen, men det finns väldigt mycket björn i Kainuu. Jag ser ofta spår när jag är ute, oftare än i Ångermanland i alla fall. och det där med gömsletitt mot inträde är en vanlig företeelse. Bara en knapp timmes vandring från vår gård finns det en åtelplats i form av en samling kokadaver och en grön husvagn. Tyvärr har jag aldrig lyckats se en levande björn än, så man får väl testa gömslegrejen själv.MagnusC skrev:
Är björnstammen större i Finland än i Sverige, någon som vet?
mnorrback
Aktiv medlem
Angående MS eräkeskus så var björnarna som närmast på 5 meters avstånd. Det finns två gömslen där, ett för "amatörer" samt ett gömsle för proffs. Vid amatörgömslet är det ganska upptrampat men vid proffsgömslet är terrängen mycket bättre (nästan orörd) eftersom man årligen flyttade runt det gömslet. Men så var det en aning dyrare. Angående filmval så är allt från 100 till 400 ASA lämpligt. Bara det finns lite solljus så räcker 100 ASA till (dock beroende på objektiv och ljusstyrka) men är det mulet så är 400 ASA nödvändigt och har man ett objektiv med ljusstyrka 2,8 så är det en stor fördel men det går med sämre.
Jag provade båda gömslen=två nätter vilket i sig blir ganska tungt. I vår ska jag dit igen med min fotoklubb. Ägaren påstår att det är bäst på vårvintern eftersom björnarna ser mindre slitna ut.
Angående björnstammen i Finlad så vet jag inte om den är starkare men den är till stor del koncentrerad till gränsområdena i kainuuregionen. Nätterna jag var där så hade vi 12 björnar första natten och 10 andra natten så fotoobjekt finns det.
Lycka till!
Jag provade båda gömslen=två nätter vilket i sig blir ganska tungt. I vår ska jag dit igen med min fotoklubb. Ägaren påstår att det är bäst på vårvintern eftersom björnarna ser mindre slitna ut.
Angående björnstammen i Finlad så vet jag inte om den är starkare men den är till stor del koncentrerad till gränsområdena i kainuuregionen. Nätterna jag var där så hade vi 12 björnar första natten och 10 andra natten så fotoobjekt finns det.
Lycka till!
Senast ändrad:
MagnusC
Aktiv medlem
Vårvintern, dvs i början av maj, eller?