Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera babysim i simhall

Produkter
(logga in för att koppla)

sege

Aktiv medlem
Jag har blivit ombedd att försöka fota lite på babysim i en simhall om någon vecka men har aldrig fotat i simhall. Finns belysning i taket och helvägg med fönster som släpper in dagsljus. Osäker på om ljuset räcker utan blixt. Har tillgång till en SB-700 med orange och grön-filtrena som ingår.

Komma ner runt vattenytan, antingen från kanten eller kanske tom stående i vattnet och försöka leta upp någon form av bakgrund som är roligare än tråkig känns ju som en bra start.

D90 med 18-50/2,8, 35/1,8 eller 70-200/2,8 där den sista känns som den kanske ligger bra till om platsen finns. Polfilter finns till alla, funkar det med lysrörsljus från taket och uteljus från sidan?

Tips till glad amatör som ska försöka glädja fru och barn samt hennes bekanta?

Hej,

Om det är ljust ute skall det nog gå utan blixt, om du drar upp ISO lite.
Har du tillgång till ett undervattenshus eller en vattentät kompakt, kan du få lite annorlunda foton. Jag använde en liten vattentät kompakt när vi hade babysim och det blev väldigt populärt att få sina barn fotograferade under vattnet.

/Conny

Tycker du definitivt ska använda blixt! Har själv fotat mkt babysim i en lokal där ena väggen bara bestod av fönster. Antar att du ska fota vid denna årstid och då är det ganska grått och dåligt ljus ifrån fönstrens.
Dessutom kan du använda snabbare slutartider och blixten "fryser" allt vatten.

Tänk bara på att om du tar in kameran i simhallen, från ex. Vis en kall bil, kommer du få stora problem med att kameran immar igen första 20 min. Det är ju både varmt å fuktigt i simhallen...

70-200/2,8 + blixt tror jag blir bra.

Observera att det kan finnas fotoregler på babysimet. Det babysim jag gått på får till exempel inte andra barn eller föräldrar komma med på bilden.

D90 med 18-50/2,8, 35/1,8 eller 70-200/2,8 där den sista känns som den kanske ligger bra till om platsen finns. Polfilter finns till alla, funkar det med lysrörsljus från taket och uteljus från sidan?

Prova A-läge på f/2,8. ISO auto med max slutartid 1/100 s och max ISO 1000. Polfilter kan vara användbart för att se genom vattenytan i direkt solljus men kommer sannolikt bara stjäla ljus för dig inomhus. Skippa det. Kör 70-200-gluggen och blända ner till f/4 om det finns nog med ljus. Prova först utan blixt.

Mina bilder på vimlig.se är tagna med D90 på ISO 1000. Det är så högt den kan gå och fortfarande leverera OK bilder. Autovitbalansen på D90 är inte speciellt bra så det kan vara värt att sätta den manuellt även om det tar en minut av din tid.

Tack för tipsen. Skjuter RAW så vitbalans löser sig nog någonstans på vägen.

Jag får helt enkelt prova mig fram lite, hade ju varit bra att få testa en snabbis innan men folk kanske tar illa upp om man går in på badhus och fotar hej vilt som någon så bra påpekade.

Tänkte jag skulle berätta om dagens erfarenhet.

Det blev ju inte jättebra, tyvärr. Blev nog inte skituselt heller kanske. Det var svårt att få rätt ljus. Till slut blev det helt manuellt och hyfsad ordning, då hade halva tiden gått och barnen började bli sura. Belysningen under vattnet var inte helt lätt att få fason på och samtidigt få ner slutartid vettigt.

Började på A-läge men då tycker D90 att 1/60 snabbast möjligt för blixtsynk, vilket jag visste man tappade bort. Det blev uselt. Sen blev det S-läge och vettiga slutartider men inget ljus och den envisades med F2,8 vilket jag tyckte blev lite väl kort skärpedjup, det mesta var tillräckligt svårt ändå utan att ha 2cm i fokus. Några centimeter till skadade inte.

Kör oftast auto-iso men det blev inte alls bra i det här fallet heller fast det borde nog ha gått att få till kanske, jag övergick helt till M och manuell ISO istället. Började utan blixt och satte slutartid, bländadre och ISO manuellt tills vattnet såg bra ut, sen drog jag på blixten och fick någon form av vettig nivå på den så blev det ganska bra.

Tyvärr var det några barn, och mammor, som kanske inte var helt vana en 'riktig' blixt och bassängen är inte så stor så jag kunde inte riktigt fota på som jag skulle behöva utan att känna att jag störde andra. Nu blev ingen störd förutom jag, men det var ju bättre än andra alternativet.

Så; dåliga bilder med glada barn eller sura barn och bra bilder tekniskt. :)

Inte lätt att vara oerfaren kameraägare och försöka utföra något vettigt, lättare när man står hemma med stillastående motiv och har hela dagen på sig utan att störa någon! Nyttig erfarenhet samt även kul fast det gick uselt!

Tänkte jag skulle berätta om dagens erfarenhet.

Det blev ju inte jättebra, tyvärr. Blev nog inte skituselt heller kanske. Det var svårt att få rätt ljus. Till slut blev det helt manuellt och hyfsad ordning, då hade halva tiden gått och barnen började bli sura. Belysningen under vattnet var inte helt lätt att få fason på och samtidigt få ner slutartid vettigt.

Började på A-läge men då tycker D90 att 1/60 snabbast möjligt för blixtsynk, vilket jag visste man tappade bort. Det blev uselt. Sen blev det S-läge och vettiga slutartider men inget ljus och den envisades med F2,8 vilket jag tyckte blev lite väl kort skärpedjup, det mesta var tillräckligt svårt ändå utan att ha 2cm i fokus. Några centimeter till skadade inte.

Kör oftast auto-iso men det blev inte alls bra i det här fallet heller fast det borde nog ha gått att få till kanske, jag övergick helt till M och manuell ISO istället. Började utan blixt och satte slutartid, bländadre och ISO manuellt tills vattnet såg bra ut, sen drog jag på blixten och fick någon form av vettig nivå på den så blev det ganska bra.

Tyvärr var det några barn, och mammor, som kanske inte var helt vana en 'riktig' blixt och bassängen är inte så stor så jag kunde inte riktigt fota på som jag skulle behöva utan att känna att jag störde andra. Nu blev ingen störd förutom jag, men det var ju bättre än andra alternativet.

Så; dåliga bilder med glada barn eller sura barn och bra bilder tekniskt. :)

Inte lätt att vara oerfaren kameraägare och försöka utföra något vettigt, lättare när man står hemma med stillastående motiv och har hela dagen på sig utan att störa någon! Nyttig erfarenhet samt även kul fast det gick uselt!

Att blixten är 1/60 på Av-läget är helt enligt programmeringen av kameran. Helt normalt.
Att F:2.8 är för kort skärpedjup anser jag själv inte själv vid dessa avstånd. Det är långt ifrån 2 cm. Det är när man kommer välidgt nära närgränsen av objektivet som skörpedjupet blir smalt.

Här är exempelbild från babysim.

Ingen blixt
Full rörelse därav följande AF
1/125s för att frysa rörelsen
F:1.4 för att både isolera barnet samt pressa ner ISO:t
ISO1600
Auto vitbalans.

http://dl.dropbox.com/u/3697094/20120410-256B9611.jpg

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar