Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fotografera överviktiga/kraftiga människor.

Produkter
(logga in för att koppla)

Wupi

Aktiv medlem
När man fotogreferar människor som är överviktiga/krafiga vilken posé/vinkel bör man fotografera dom i?

Målet med bilderna är att de ska vara smikrande.

Mvh Erik

Sånt ordnar man väl till i Photoshop nuförtiden? :)

(Sorry, jag har ingen aning om hur man gör).

jo, visst kan man ta lite i photoshop. Men grejen är att det känns bäst att göra det i kameran.

kan kännas lite stötande för personen också om man gjort det i photshop.

/ Erik

Jag är hyfsat tjock, och föredrar nog att inte bli fotograferad underifrån :D

Annars är det upp till tjockisen tror jag.

Wupi skrev:
När man fotogreferar människor som är överviktiga/krafiga vilken posé/vinkel bör man fotografera dom i?

Målet med bilderna är att de ska vara smikrande.

Mvh Erik
Ljussättning så "rätta" partierna skuggas?

Re: Re: fotografera överviktiga/kraftiga människor.

lottawe skrev:
Ljussättning så "rätta" partierna skuggas?

Precis vad jag tänkte skriva.... men du hade visst redan påpekat detta. Men med ett frågetecken efter.
Jag säger detsamma men med ett ! efter. Gör en hel del faktiskt om man ljussätter "rätt". Ja det är tom med så att "fel" ljussättning gör personen ännu kraftigare.

Frågetecknet lade jag dit bara för att frågan rörde vinkel snarare än ljus;) Hade det rört ljus hade jag gjort ett ! direkt jag med.

Jag har fotograferat några överviktiga personer, och tänkte därför dela med mig av mina erfarenheter :)

Vinklar som fungerar exeptionellt dåligt:

Rakt framifrån (funkar dock i princip aldrig bra, kan få de flesta att se tjocka ut). Profil. Underifrån.

Ljuset är dock, som redan påpekats, betydligt viktigare än vinkeln. Att ljussätta med "smalljus" är en bra utgångspunkt. Står personen vänd med näsan åt vänster (från kameran sett) ska även huvudljuset komma från vänster. Vitsen är altså att den sidan av ansiktet som kameran ser mest av ska hamna i skugga. Svårt att förklara exakt vad smalljus innebär, men sök på "short lighting" på google så bör du få fram ett gäng guider som visar hur man ljussätter.

Bäst bilder får man oftas med en hög kameravinkel, ibland t o m uppifrån.
Det döljer ofta haka/hals och får kroppen att se mindre ut.

Blir ofta bäst om modellen har långärmad tröja, enfärgad.

Modellen bör vända sidan till, ca 45 grader

Som tidigare sagt: "short lighting", belys från-sidan...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar