Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
fotografera överviktiga/kraftiga människor.
- Trådstartare Wupi
- Start datum
Anders Östberg
Guest
Sånt ordnar man väl till i Photoshop nuförtiden?
(Sorry, jag har ingen aning om hur man gör).
(Sorry, jag har ingen aning om hur man gör).
lottawe
Aktiv medlem
Ljussättning så "rätta" partierna skuggas?Wupi skrev:
När man fotogreferar människor som är överviktiga/krafiga vilken posé/vinkel bör man fotografera dom i?
Målet med bilderna är att de ska vara smikrande.
Mvh Erik
Joel.S
Aktiv medlem
Mattsen
Aktiv medlem
Re: Re: fotografera överviktiga/kraftiga människor.
Precis vad jag tänkte skriva.... men du hade visst redan påpekat detta. Men med ett frågetecken efter.
Jag säger detsamma men med ett ! efter. Gör en hel del faktiskt om man ljussätter "rätt". Ja det är tom med så att "fel" ljussättning gör personen ännu kraftigare.
lottawe skrev:
Ljussättning så "rätta" partierna skuggas?
Precis vad jag tänkte skriva.... men du hade visst redan påpekat detta. Men med ett frågetecken efter.
Jag säger detsamma men med ett ! efter. Gör en hel del faktiskt om man ljussätter "rätt". Ja det är tom med så att "fel" ljussättning gör personen ännu kraftigare.
Walle
Aktiv medlem
Jag har fotograferat några överviktiga personer, och tänkte därför dela med mig av mina erfarenheter
Vinklar som fungerar exeptionellt dåligt:
Rakt framifrån (funkar dock i princip aldrig bra, kan få de flesta att se tjocka ut). Profil. Underifrån.
Ljuset är dock, som redan påpekats, betydligt viktigare än vinkeln. Att ljussätta med "smalljus" är en bra utgångspunkt. Står personen vänd med näsan åt vänster (från kameran sett) ska även huvudljuset komma från vänster. Vitsen är altså att den sidan av ansiktet som kameran ser mest av ska hamna i skugga. Svårt att förklara exakt vad smalljus innebär, men sök på "short lighting" på google så bör du få fram ett gäng guider som visar hur man ljussätter.
Vinklar som fungerar exeptionellt dåligt:
Rakt framifrån (funkar dock i princip aldrig bra, kan få de flesta att se tjocka ut). Profil. Underifrån.
Ljuset är dock, som redan påpekats, betydligt viktigare än vinkeln. Att ljussätta med "smalljus" är en bra utgångspunkt. Står personen vänd med näsan åt vänster (från kameran sett) ska även huvudljuset komma från vänster. Vitsen är altså att den sidan av ansiktet som kameran ser mest av ska hamna i skugga. Svårt att förklara exakt vad smalljus innebär, men sök på "short lighting" på google så bör du få fram ett gäng guider som visar hur man ljussätter.
Nemesis
Aktiv medlem
Bäst bilder får man oftas med en hög kameravinkel, ibland t o m uppifrån.
Det döljer ofta haka/hals och får kroppen att se mindre ut.
Blir ofta bäst om modellen har långärmad tröja, enfärgad.
Modellen bör vända sidan till, ca 45 grader
Som tidigare sagt: "short lighting", belys från-sidan...
Det döljer ofta haka/hals och får kroppen att se mindre ut.
Blir ofta bäst om modellen har långärmad tröja, enfärgad.
Modellen bör vända sidan till, ca 45 grader
Som tidigare sagt: "short lighting", belys från-sidan...