Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografens namn i ett bildspel

Produkter
(logga in för att koppla)

mimansso

Aktiv medlem
Jag har skapat ett bildspel på 30 minuter som har 40 bilder och som jag sålt in till ett café på ett sjukhus.
Jag har tagit ett mycket lågt pris för detta eftersom jag ansåg detta vara reklam för mitt företag
då jag var 10:e minut lägger ut en text nedtill i bild under ca. 10 sekunder med mitt företagsnamn.

Nu hör chefen av sig från caféterian och säger att jag måste ta bort mitt företagsnamn eftersom detta
lett till att någon/några tycker att det är fel att bara jag blivit tillfrågad om att få sälja in bildspelet.

Priset är så lågt som 2000 kr så det handlar absolut inte om en summa där man måste gå ut med en upphandling.

Har jag laglig rätt att ha mitt företagsnamn i bildspelet eller måste jag krypa till korset och ta bort det?

Tacksam för råd och stöd.

Laglig rätt...?

Du får väl ha ditt namn där om du vill. Om caféägaren inte vill det får ni komma överrens eller så får du plocka bort det.

Finns någ ingen "rätt" här. Erbjud samma bildspel, fast utan ditt namn, för den summa som det bildspelet är värt (utan reklam) så får caféägaren välja själv.

Bildspelet är väl att jämföra med en konstnärlig installation och då kan ju namnet anses vara en del av installationen...

Ingen reagerar ju på att en konstär sätter sitt signum på ett konstverk.

Ingen reagerar ju på att en konstär sätter sitt signum på ett konstverk.

Jo, somliga caféägare. ;)

Vad jag menar är att fotografens namn oftast ska stå med, men självklart så vill inte kunden alltid det och då får man förhandla bort det. Oftast via en ersättning.

Självklart måste inte caféägaren använda detta bildspel och lika självklart måste inte TS ge honom/henne ett bildspel utan sitt namn.

Vad caféchefen menar på är att han inte köpt in varan enligt lagen om offentlig upphandling. Men LOU gäller bara om det samlade årliga beloppet är över 287 500 kr. Under det så gäller direktupphandling och då enligt lokala riktlinjer.

I vår offentliga verksamhet kan vi enligt riktlinjerna göra enstaka köp upp till 5000 kr utan prisjämförelse.

All upphandling i offentlig verksamhet ska ske i konkurrens men är det så små summor och inte faller under något befintligt ramavtal (vilket är svårt att teckna för konst) så går det att vända sig direkt till en eller flera leverantörer.

Och summan av kardemumman är att han har ju inte gjort ett mer korrekt inköp bara för att du plockar bort namnet. Det blir bara mindre tydligt att han gjort fel, men det är förmodligen det han vill.

Senast ändrad:
Frågan var nog mest riktad till trådskaparen, som kanske vet om caféet drivs på entreprenad eller om det är en avdelning som hör till sjukhuset. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar