Annons

Fotograf som Hobbyverksam

Produkter
(logga in för att koppla)

Efram

Aktiv medlem
hejsan gott folk..

ja har funderat kring det här med enskild firma och hjobbyverksamhet osv, vill försöka sälja lite mer bilder, göra lite mer jobb och ta lite mer korrekt betalning..

så frågan är, vad innebär dethär med hobbyverksamhet? har läst en hel del men förstår mig inte på det så värst bra..

hur mycket får ja tjäna innan det måste skattas/deklareras osv? hur funkar momsen med att köpa nya prylar?, hur gör man med avskrivningstiden på objektiv och hus? eller dator?

får ja äns göra avdrag övht?
hur funkar deklaratuionen kommer ja fortfarande kunna göra min förenklade deklaration med tilläggs blanketter?

mvh Alexander

Hobbyverksamhet kan du ha det som så länge det inte är din huvudsakliga försörjningskälla och om du gör det på din fritid. Du måste skatta för varenda krona du går plus på din hobbyverksamhet. Men du kan hela tiden kvitta inkomsten mot de utgifter du har för material mm och kommer du inte på plus behöver du inte skatta. Skatten innefattar inte bara vanlig inkomstskatt utan även egenavgifter som du måste betala. Det blir ca 50%. Du deklarerar inkomsten på särskild blankett, T2. Men har du gått jämnt ut eller på minus behöver du inte deklarera. Däremot bör du spara alla kvitton och ha lite statistik på inkomster/utgifter.

Rekommenderar dig att besöka www.skatteverket.se och ladda ner broschyr "Hobbyverksamhet" skv-nummer:344, blankett:"T2 Inkomst av tjänst för inkomstgivande hobby" skv-nummer:2051. Vill du även läsa lite om "enskild näringsverksamhet" är det skv-nummer:295 som gäller.

Önskar dig trevlig läsning i Skatteverkets mycket informativa broschyrer.

tack för ditt svar Gunnar, innan jag skrev detta inlägg var det just denna brochyr på skatteverket ja läste, det var nog lite för mycket ekonomisk för att ja ska kunna förstå allt..

tack för ditt svar...

ca 50 % säger du, alltså vi säger ja har gjort en ren förtjänst på 2000kr.. då ska ja skatta ca 1000kr.. men för exempel skull så säger vi att ja införskaffar ett objektiv för de tjänade pengarna typ ett 50mm 1,8. det blir ca 1300kr

då bör ja väll kunna skriva av det omedelbart och ta det som en förbrukningskostad och därmed bara skatta på 700kr? alltså ca 350kr i skatt?

eller är ja helt ute å virrar nu?

Moms behöver du inte tänka på som hobbyverksam. Finns dock ett undantag om du omsätter en skattepliktig vara eller tjänst som i sina former kan jämföras med näringsverksamhet. När omsättningen av sådan näringsliknande hobbyverksamhet överstiger 30 000 kr/år är man skyldig att betala moms.

Förbrukningsmaterial, resor, etc kan du kvitta direkt mot inkomsten. Men utrustning som kameror får man kvitta bara delvis och det kan du läsa mera om i broschyren som Gunnar talade om. Du kan även spara underskott från tidigare år (5 år tillbaka) och kvitta dom mot inkomster senare. Läs mera i broschyren, den kan du ladda ner.

okej en sista fråga som ja inte verkar hitta svar någonstans på..

väd är igentligen att "omsätter en skattepliktig vara eller tjänst som i sina former kan jämföras med näringsverksamhet"

kan du ge några exempel.. för i mina öron låter det som villket vara elel tjänst som hällst..

kan du förklara på lekmans svenska så ja begriper detta?

mvh Alex

Efram skrev:
okej en sista fråga som ja inte verkar hitta svar någonstans på..

väd är igentligen att "omsätter en skattepliktig vara eller tjänst som i sina former kan jämföras med näringsverksamhet"

kan du ge några exempel.. för i mina öron låter det som villket vara elel tjänst som hällst..

kan du förklara på lekmans svenska så ja begriper detta?

mvh Alex

Ring/mejla skatteverket och fråga istället. Men jag kan tänka mig att det kan vara t.ex om du sysslar med att baka bröd och sälja det regelbundet på marknader så att du kommer upp i en omsätttning av just den varan på 30 000 kr? Eller om du regelbundet fotar brölloppspar på helger och då också på just den fotogrejen tjänar över 30 000 kr per år. Däremot om du säljer t.ex enstaka bilder för olika ändamål (fotade utan särskilt syfte och som du bara har i ditt arkiv eller visar på utställning etc), t.ex för privatbruk eller bok/tidningspubliceringar för 30 000:- eller mer, tror jag inte du behöver betala moms.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar