Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotograf sökes!

Produkter
(logga in för att koppla)
MB må vara en sandlåda (vilket fotosidan också är), men det fungerar faktiskt att hitta folk att samarbeta med. Tycker inte att man skall varna för MB, men kanske informera att som ny modell/fotograf är träffarna bästa sättet att skapa kontakter...

MB:s utställning är väl inte mycket bättre än Galleri FS ;)
 
Phew*

Knappt så man vågar skriva efter allt rabalder.
Och ja, jag uttryckte mig nog fel. Ber om ursäkt för detta.

Söker alltså någon som kan "plåta" mig.
Om det är Gratis mot att ni får rättigheterna till bilderna som tas, eller om jag köper loss rättigheterna så jag kan använda dem själv spelar inte så stor roll. (Förutsatt att hur bilderna används men det skriver man väl avtal på antar jag)

Så ville alltså mest se hur era bilder ser ut ni tagit innan.
Eftersom jag vill ha någon med erfarenhet som tar dem.

Betalar alltså gladeligen för bilderna, då jag vill att det skall vara något som jag själv kan vara stolt över att visa upp.

Hör alltså gärna av er till mig, med en hemsida, priser, vart ni finnes etc. Tar den som jag anser har bäst bilder.
Men som sagt, visa gärna sådana bilder som har med mitt sökande att göra. Natur bilder är fina, men det är ej någon sådan fotograf jag söker.

Tack för att ni orkade läsa :)
 
...Dessutom är det fruktansvärt svårt för en oerfaren modell utan portfolio öht hitta en fotograf som vill plåta, och ännu svårare blir det om man är kille! ...

Mycket bullshit i ett inlägg må jag säga. Finns väl ingen bättre plats att koppla ihop modeller och fotografer, särskilt inte på hobbynivå. Bildkritik och röstning är alltid ett problem, det är väl knappast något som FS är förskonat från heller. Mayhem är verkligen mayhem, försök hitta någon vettig kontakt där du.

Vad gäller nya modeller så har bara jag fotat ett dussin alldeles nya bara senaste året, varav åtminstone tre-fyra har varit manliga sådana (de är inte så vanliga).

Styrkan med en site som mb är att alla kan ta referenser på fotografer (och modeller för all del) innan de åker ut i skogen och träffar någon helt okänd första gången. En annan stor fördel är de hundratals träffar, stora som små, som arrangeras över hela landet, året runt. Det hittar du ingen annanstans. Och det vet du.
 
Mycket bullshit i ett inlägg må jag säga. Finns väl ingen bättre plats att koppla ihop modeller och fotografer, särskilt inte på hobbynivå. Bildkritik och röstning är alltid ett problem, det är väl knappast något som FS är förskonat från heller. Mayhem är verkligen mayhem, försök hitta någon vettig kontakt där du.

Vad gäller nya modeller så har bara jag fotat ett dussin alldeles nya bara senaste året, varav åtminstone tre-fyra har varit manliga sådana (de är inte så vanliga).

Styrkan med en site som mb är att alla kan ta referenser på fotografer (och modeller för all del) innan de åker ut i skogen och träffar någon helt okänd första gången. En annan stor fördel är de hundratals träffar, stora som små, som arrangeras över hela landet, året runt. Det hittar du ingen annanstans. Och det vet du.

Bullshit får stå för dig själv. Att du är ett fenomen som fotograferar allt och alla utan märkbar urskiljning betyder inte att alla fotografer på MB är lika välkomnande mot nybörjarmodeller. Det är ju för fan ett välkänt problem på MB, som har diskuterats ETT ANTAL gånger, att nybörjarmodeller utan vettig portfolio har otroligt svårt att hitta vettiga fotografer! Jag tror inte en sekund på att du har missat det, KG, jag påstår att det är rent skitsnack om du påstår det. Det är ingen nyhet att det finns MÄNGDER med "modeller" helt utan bilder och som aldrig får någon chans. Utöver det finns det ännu fler som inte ens försöker, som inte svara på PM o.s.v.

Jo, det låter så himla bra i teorin, men kära KG, du vet likväl som mig att det fullkomligt DRÖSAR av modeller på MB som aldrig får en chans! De som syns är den lilla skaran som faktiskt fick en chans! Kom inte och påstå något annat för det är bullshit som du så fint uttryckte det!

Jag står fast vid att mb är en jävla lekstuga där de flesta snackar skit om de flesta. Du skulle bara veta vilka idiotiska saker jag har hört sägas om dig (men jag brukar inte lägga vikt på att komma ihåg skitsnack, eftersom det är just skitsnack), för att inte tala om mig själv. Nejdu, jag kommer aldrig någonsin rekommendera den siten till någon, och jag kommer aldrig någonsin själv registrera mig där igen.

Jag orkar inte ens gå in på vad jag tycker om de som driver sidan...men en sak är säker, $$$ är viktigast av allt. Att medlemmarna står för 100% av materialet som idioterna tjänar pengar på verkar de själva inte fatta, med tanke på hur förbannat jävla illa de lyssnar på sina medlemmar.
 
Mb

Tråkigt att höra att folk träffat fel folk på MB.....I min värld finns bara positiva vibbar ang MB. Massor med erfarenhet har givits och för att inte tala om alla trevlig amänniskor jag hunnit träffa. Med lagom research och magkänsla så kommer långt på MB. Jag har bara gjort ca 40+ sessioner tack vare MB och fått till ett och annat lyckoskott med.

Kan man filtrera en del och ha lite humor....så kommer man ganska långt!!!
 
Bullshit får stå för dig själv. Att du är ett fenomen som fotograferar allt och alla utan märkbar urskiljning betyder inte att alla fotografer på MB är lika välkomnande mot nybörjarmodeller. Det är ju för fan ett välkänt problem på MB, som har diskuterats ETT ANTAL gånger, att nybörjarmodeller utan vettig portfolio har otroligt svårt att hitta vettiga fotografer! Jag tror inte en sekund på att du har missat det, KG, jag påstår att det är rent skitsnack om du påstår det. Det är ingen nyhet att det finns MÄNGDER med "modeller" helt utan bilder och som aldrig får någon chans. Utöver det finns det ännu fler som inte ens försöker, som inte svara på PM o.s.v.

Jo, det låter så himla bra i teorin, men kära KG, du vet likväl som mig att det fullkomligt DRÖSAR av modeller på MB som aldrig får en chans! De som syns är den lilla skaran som faktiskt fick en chans! Kom inte och påstå något annat för det är bullshit som du så fint uttryckte det!

Jag står fast vid att mb är en jävla lekstuga där de flesta snackar skit om de flesta. Du skulle bara veta vilka idiotiska saker jag har hört sägas om dig (men jag brukar inte lägga vikt på att komma ihåg skitsnack, eftersom det är just skitsnack), för att inte tala om mig själv. Nejdu, jag kommer aldrig någonsin rekommendera den siten till någon, och jag kommer aldrig någonsin själv registrera mig där igen.

Jag orkar inte ens gå in på vad jag tycker om de som driver sidan...men en sak är säker, $$$ är viktigast av allt. Att medlemmarna står för 100% av materialet som idioterna tjänar pengar på verkar de själva inte fatta, med tanke på hur förbannat jävla illa de lyssnar på sina medlemmar.

Och likväl finns inget bättre ställe för att hitta modeller för tfp i Sverige, eller för hobbymodeller att bli fotograferade gratis. Eller har jag missat något?
 
Tråkigt att höra att folk träffat fel folk på MB.....I min värld finns bara positiva vibbar ang MB. Massor med erfarenhet har givits och för att inte tala om alla trevlig amänniskor jag hunnit träffa. Med lagom research och magkänsla så kommer långt på MB. Jag har bara gjort ca 40+ sessioner tack vare MB och fått till ett och annat lyckoskott med.

Kan man filtrera en del och ha lite humor....så kommer man ganska långt!!!

+ 1 på den.

Om man tar sig själv på allt för stort allvar så stöter man på problem i de flesta sandlådor/sociala sajter – Modellbilder och Fotosidan inräknade.

Ja. Forumet på MB är en sandlåda där ett fåtal medlemmar umgås och diskuterar. Det är sant. Men det är inte där man knyter de viktigaste kontakterna med andra medlemmar - det gör man via sökfunktionerna och, inte minst, på träffarna.

Som nybörjare så krävs det att man ligger i, både som fotograf och modell, men om man satsar lite tid och energi och pitchar in sig mot andra medlemmar i samma erfarenhetsnivå som sig själv så brukar man kunna få en OK start.


MB är ett ypperligt ställe att komma igång med modellfotograferande om man har lite självdistans, humor och inte är rädd för att jobba lite. Visst finns det brister och visst är admin periodvis (eller oftast) rätt frånvarande, men som kontaktplats funkar det faktiskt väldigt bra.

Men om det finns ett bättre ställe, helst ett ställe där jag som amatörfotograf kan plåta modeller av internationell klass (och amatörmodeller likaledes kan plåtas av internationellt erkända fotografer) så tar jag tacksamt emot tips. (Jag tar också gärna emot tips på ställen där stekta sparvar flyger in i munnen på mig.) Men tills jag hittat det stället så tänker jag vara kvar på Modellbilder.se
 
Jag kan tänka mig att plåta om du är i Jönköpingstrakten.
Men då gäller svartvitt och det där ordet bråttom är bara att glömma.

MB är lite märkligt.
Jag har gjort ett par försök att få plåta modell för tfp men det har aldrig blivit napp.
Första tjejen var positiv men ville plåta naket och det har jag givetvis inget emot, jag är ju man, men inte som en första session. Då drog hon sig ur.

Andra har krävt att få digitala filer men eftersom jag inte fotograferar digitalt så blir det inget där heller.

Sedan skall det vara så djävla brått jämt & ständigt. Jag menar att jag gör detta för att JAG tycker det är kul och då måste det få gå i mitt familjelivstempo, men icke.

Någon har krävt retusch till plasthy men det funkar inte heller i den analoga världen.

Träffar
Jo jag har varit på en träff, kanske inte skall skriva vilken. Men modeller som var där väntade antingen på en viss fotograf och kunde absolut inte fotografera med ngn annan. Eller så var inte sminkösen ledig och det går ju absolut inte att fotografera utan att bli sminkad.
jag är tveksam om jag kommer att offra ngn mer familjetid för att åka på ngn mer träff.
Jag kom hem med några bilder i bagaget på en vacker trävägg och nu när jag skriver så vet jag faktiskt inte var den rullen är. hmmm då har jag inte ens det....
 
Lite Mer MB

I vår digitala samtid.......då allt fler medier går mot det digitala och man lämnar det analoga...!

Det du berättar Erik tolkar jag som en otydlig dialog. För att nå fram och få nå fram en TFP, med en modell du vill fotografera bör man sätta upp spelreglerna.

JAG VILL/GÖR:

tex.

- Fotografera analogt
- Inte fejk retusch
- Jag kan tänka mig fine art, porträtt etc.
- Skriv Modellrelease
- Planera en session och ställ frågan till modellen "Vad vill du ha???"
- Materialet levereras inom.....x dagar/månader på CD/DVD/FTP/USB.....

Nappar ingen på dina förslag kanske man får omformulera sig och tänka om.

Träffar har jag varit på med....absolut toppen och "hänga" med likasinnade t.om. sent in på kvällstimmen och diskutera foto mm. Jag mins hur Lambis Stratoudakis berättade när blev lurad av en Rocka när han fridök i Medelhavet....

Fråga en en som har varit med ett tag...kanske KG och följ med på en TFP för att få en inblick att förstå hur de tänker som har gjort en del TFP.

Lycka Till!:))















Jag kan tänka mig att plåta om du är i Jönköpingstrakten.
Men då gäller svartvitt och det där ordet bråttom är bara att glömma.

MB är lite märkligt.
Jag har gjort ett par försök att få plåta modell för tfp men det har aldrig blivit napp.
Första tjejen var positiv men ville plåta naket och det har jag givetvis inget emot, jag är ju man, men inte som en första session. Då drog hon sig ur.

Andra har krävt att få digitala filer men eftersom jag inte fotograferar digitalt så blir det inget där heller.

Sedan skall det vara så djävla brått jämt & ständigt. Jag menar att jag gör detta för att JAG tycker det är kul och då måste det få gå i mitt familjelivstempo, men icke.

Någon har krävt retusch till plasthy men det funkar inte heller i den analoga världen.

Träffar
Jo jag har varit på en träff, kanske inte skall skriva vilken. Men modeller som var där väntade antingen på en viss fotograf och kunde absolut inte fotografera med ngn annan. Eller så var inte sminkösen ledig och det går ju absolut inte att fotografera utan att bli sminkad.
jag är tveksam om jag kommer att offra ngn mer familjetid för att åka på ngn mer träff.
Jag kom hem med några bilder i bagaget på en vacker trävägg och nu när jag skriver så vet jag faktiskt inte var den rullen är. hmmm då har jag inte ens det....
 
Jag kan tänka mig att plåta om du är i Jönköpingstrakten.
Men då gäller svartvitt och det där ordet bråttom är bara att glömma.

MB är lite märkligt.
Jag har gjort ett par försök att få plåta modell för tfp men det har aldrig blivit napp.
Första tjejen var positiv men ville plåta naket och det har jag givetvis inget emot, jag är ju man, men inte som en första session. Då drog hon sig ur.

Andra har krävt att få digitala filer men eftersom jag inte fotograferar digitalt så blir det inget där heller.

Sedan skall det vara så djävla brått jämt & ständigt. Jag menar att jag gör detta för att JAG tycker det är kul och då måste det få gå i mitt familjelivstempo, men icke.

Någon har krävt retusch till plasthy men det funkar inte heller i den analoga världen.

Träffar
Jo jag har varit på en träff, kanske inte skall skriva vilken. Men modeller som var där väntade antingen på en viss fotograf och kunde absolut inte fotografera med ngn annan. Eller så var inte sminkösen ledig och det går ju absolut inte att fotografera utan att bli sminkad.
jag är tveksam om jag kommer att offra ngn mer familjetid för att åka på ngn mer träff.
Jag kom hem med några bilder i bagaget på en vacker trävägg och nu när jag skriver så vet jag faktiskt inte var den rullen är. hmmm då har jag inte ens det....


det är väl kanske inte så jätteförvånande att det inte blir så mycket fotograferande om du vägrar fota annat än svartvit,analogt och bara tänker på att det ska vara roligt för dig.
Modellen har minst lika stor del i det hela, och det är ju oftast så att folk idag använder sina bilder mestadels på nätet och att då bara leverera analogt blir snabbt ointressant.

Lite som att bli förvånad när ingen vill åka i din gamla fiat den dagen du känenr för det men inte just nu när det står 200 nya ferraris på kö som gärna ger dig en åktur direkt :)
 
... om du vägrar fota annat än svartvit,analogt och bara tänker på att det ska vara roligt för dig.
Vem har påstått att jag vägrar?
Bara någon annan betalar så fixar jag det.

Vem påstår att det bara skall vara kul för mig?
Jag påstår att jag fotograferar för att det är kul inte för att det är bråttom.
 
Det du berättar Erik tolkar jag som en otydlig dialog.

Nappar ingen på dina förslag kanske man får omformulera sig och tänka om.

Fråga en en som har varit med ett tag...

Lycka Till!:))
Nej min dialog är tydlig.

Det gjorde jag, jag tappade intresset.

Jag har fått inbjudningar men för långt bort.

Tack
Vi får väl se om andan faller på senare. Har haft en svacka i ca ett år sedan jag förlorade förra mörkrummet. Om ett par veckor är nästa klart. Frågan är bara om 6 kvm räcker.
 
http://www.modellbilder.se är kontaktplats för fotografer, modeller och make-up artister.

Däremot är modellbilder ingen professionell sajt. Både jag och min mamma har råkat ut för mycket tråkigheter där, bland annat har min mamma (medlem som fotograf) utstått mail från män där de vill att hon ska fotografera deras erigerade penisar. Inte bara en gång eller två gånger, utan flera... fast hon skrivit på sin sida att hon inte vill fotografera sådant.

Jag fick t.ex. utstå trakasserier när jag en gång inte lämnade full poäng till en tjej som vek ut sig på sidan. Jag anmälde henne eftersom hon kallade mig saker, men man valde att inte svara på mina frågor om varför jag anmälts för jag hade bara gett förklaring på vad som kunde gjorts bättre för mer sug i bilden. Mao tar man partier efter olika saker.

Jag sade upp mitt konto hos dem och jag kommer aldrig rekommendera någon att regga sig där.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.