Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotograf i Lumpen

Produkter
(logga in för att koppla)

Jepper

Aktiv medlem
Tja!

Jag har nyligt mönstrat och där ville jag bli fotograf.

Då kunde man bli fotograg för deras tidning värnpliksnytt.

Jag har fått ett brev där det står att jag kanske ska ner på en intervju med tidningen.

Det skulle visst vara en jättebra utbildning och merit.

Är det nån här som har varit i kontakt med det eller kanske gått utbildningen? Är det en bra utbildning osv...

tack på förhand //Jesper
 
Jag var själv fotograf i lumpen, men det var länge sedan, 1979 :)

Jag låg på I-14 i Gävle, nerlagt idag, jag fick mest hålla på med passfoton och fotografera utav kartor, samt följa med på övningar och fotografera bassar i fält.

Jag hade tillgång till ett för den tiden modernt labb och studio, det var väldigt lärorikt.

Jag hade ingen utbildning, jag var malaj och sökte jobbet som då låg under det kompaniet.

Jag fick väl det eftersom jag hade foto som hobby och hade kunskapen i mörkrumsarbete.

Jag fick också tillfälle att fotografera med en äkta Arme Leica i nyskick ! Dom är väldigt efterfrågade idag, kostar skjortan och halva armen :)

kent.
 
Jag ska göra lumpen på värnpliktsnytt som fotograf. Var där runt jul på intervju, väldigt fina lokaler, mycket modern utrustning.Som fotograf fick du riktigt fin utrustning.
Du får 2 canon hus med en 1Ds mark II eller 1D mark II N som förstahus och 10D som andrahus.

och typ 4 L objektiv varav jag kommer ihåg
16-35
70-200

Innan värnpliktsnytt gör du först vanlig GSU, grundsoldatutbilnding i 2 månader. Jag rycker in 12 Juni. På Värnpliktsnytt jobbar du i 13 månader, tror jag. Du har 80% "tjänst" samtidigt som du läser journalistik på halvvtid 20 poämg (50%) så det är inte mycket fritid över. Men vill du ha betald mat, husrum och utbildning + fin merit går det inte att hitta bättre.

Jag vet inte om du kan söka för i år, har för mig att uttagningarna redan var klara. De tar ut 10 stycken "informationssoldater" varje år, lite olika hur det är uppdelat i hur många redigerare, journalister och fotografer det är.

Kan säga såhär om hur meriterande det är att ha gjort lumpen där: på en vägg inne i redaktionen hade de bilder från en fest de haft förra året där de bjudit in f.d värnpliktiga på tidningen, chefredaktören pekade på alla i tur och ordning och sa: aftonbladet, expressen, SvD, DN, GT... osv osv om vart alla hade hamnat. Ja, hon valde väl ut lite de som kommit längst men i alla fall det var kanske 70 bilder på väggen och 35 av de på bilderna var anställda av eller jobbade med några av landets största tidningar.

så sök!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.