Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoförbud under cermonier i Svenska Kyrkan

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodorian

Aktiv medlem
Hur ofta förekommer det och finns det något juridiskt hållbart stöd för att förbjuda fotografering i kyrkan?

Jag skulle fotografera och videofilma ett dop i helgen och prästen hade både innan dopet och i inledningen av det tydligt deklarerat att fotografering inte var tillåten under cermonien (däremot efteråt). Videofilmning var tillåten.

Jag kan mycket väl förstå att fotografering kan upplevas som störande. Min invändning är att cermonien inte bara är Kyrkans och prästens utan föräldrarnas, barnets och de anhörigas också. Om tex föräldrarna insisterar på viss fotografering tex vid dopfunten borde det väl inte stöta på något hinder.

Jag kan mycket väl förstå att fotografering kan upplevas som störande. Min invändning är att cermonien inte bara är Kyrkans och prästens utan föräldrarnas, barnets och de anhörigas också. Om tex föräldrarna insisterar på viss fotografering tex vid dopfunten borde det väl inte stöta på något hinder.

Så kan man ju kanske tycka, men ceremonin, liksom lokalen, är kyrkans, så de har ju all rätt att ställa de regler och krav de vill.

Tråkigt kan tyckas, men gillar man inte reglerna så finns det ju fler kyrkor, församlingar och samfund :)

Tror dock inte att det är så vanligt, har aldrig hört talas om något sådant innan.

PS.
Om jag själv hade varit troende så hade jag nog för övrigt varit lite trött på alla dessa männoskor som är i kyrkan 5 ggr i livet (vid sitt dop, sin konfirmation, sitt bröllopp, sina barns dop och sin död) som om det vore ett slags nostalgiskt museum över en svunnen tid och dessutom envisas med att tok-fota vid de tillfällena för att sedan sätta in bilderna i fotoalbumet vid sidan av Disneyland-resans bilder...

Detta har jag aldrig råkat ut för.

Däremot brukar jag alltid be brudpar att höra med den aktuella prästen om det är ok att jag fotograferar/filmar för honom/henne innan, så inga problem ska uppstå. Jag brukar även försöka tjingsa på prästen strax innan så han/hon vet vem jag är så inga oklarheter finns.

Alla har varit tillmötesgående.

Hur ofta förekommer det och finns det något juridiskt hållbart stöd för att förbjuda fotografering i kyrkan?

Jag skulle fotografera och videofilma ett dop i helgen och prästen hade både innan dopet och i inledningen av det tydligt deklarerat att fotografering inte var tillåten under cermonien (däremot efteråt). Videofilmning var tillåten.

Stötte på det här första gången för en 25 år sedan....
Gav mig inte in i nå'n diskussion med prästen, misstänkte ändå att han menade blixtfotografering, så jag tog några höftskott, utan att han märkte det under dopet.
Bilderna blev naturliga och bra! :)

Men tycker man skall fråga om det är blixtfotografering han menar är det som stör....
/Bengan

Även kyrkan borde marknadsanpassa sig.
Om nu folk bara vill besöka dom vid dessa fâ tillfällen som nämdes innan sâ fâr väl kyrkan ta tag i det o göra det bästa av läget.
Det är väl en vinna eller försvinna-frâga.

Det är ju igentligen bara bröllop och begravning som är viktigt, antingen av lagtekniska skäl eller praktiska, bâda sakerna gâr ju att genomföra i kommunal regi.

Nej, det finns väl ingen lagparagraf som stödjer det hela.
Men det kan hända att prästen anser att en massa blixtrande stör ceremonien och stämningen.
Men har man stativ och ett bra tele så finns det ingen som märker om man står lite på avstånd och tar bilder.

Nu hade du kanske inte tid/möjlighet att höra efter med prästen innan ceremonien.
Men det jag kan tänka att man inte vill ha är en massa personer som springer framme vid dopfunten och blixtrar med pocketkameror.

Jag har råkat ut för det ett antal gånger. Dock brukar det vid en närmare diskution med prästen alltid visa sig att det avses Svenssons med sina blixtrande kameror. Vid dessa tillfällen har jag oftast varit inhyrd av brudparet/dopet och det har aldrig varit något problem när jag meddelat att jag avser att inte använda blixt...

ps. Det finns tillfällen när jag önskat mig en tystare kamera. Några gånger har jag lindat in kameran i en jacka eller något sådant för hela saken är ju att blixtarna stör cermonin vilket även ljudet kan göra......

Värst är ändå alla de som plåtar i kyrkan med sina pocketkameror och som inte har vett nog att stänga av ljudet på dem. De är ju i princip ljudlösa om man vill men ändå hör man hela tiden "pip-pip-AF-klar" signalen och slutarljudeffekten.

Jag tycker att man gott kan respektera att man befinner sig i ett heligt rum där en cermoni som för många är blodigt alvar pågår. Sätter man det i perspektivet att det skulle vara viktigare att få ett par bilder från ett dop mot att frälsa barnet själ från evig förtappelse (eller vad det kan heta) i Helvetet så vet jag vilket jag tycker är viktigast.

Jag är inte själv religös men jag hoppas att det är ur detta perspektiv som prästen ser på dop mm skulle han inte göra det så borde han ju inte vara präst.

bara min halva €

M

Jag har varit med om detta men då är det föräldrarnas önskan.
Med tillägget att prästen också förklarade att man efter dopet kommer att ställa upp för all den fotografering som önskas.

Det fungerade väldigt bra. Prästen regisserade ett fotodop i efterhand och alla hann fotografera så mycket man ville och kunde stå så nära de ville och låta och blixtra hur mycket bebisen ville.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar