Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoförbud, påföljd?

Produkter
(logga in för att koppla)
Mja, jag tänkte mig ett scenario där det råder fotoförbud på spa-området där de otrogna vistas (i tron de är säkra). Ett läge där det inte går att fånga de otrogna på bild med mindre än att man bryter mot fotoförbudet.

Jo fast det skulle lika gärna kunna vara Säffles PRO Bouleförening där.

Det kan ju inte bli mer straff om man fotar en sådan person än någon person som är otrogen.

/F

Den här diskussionen är helt meningslös så länge ingen av er är praktiserande jurist/advokat på området. Då är det endast en google-tävling om vem som kan hitta det ballaste citatet och sedan försöka påvisa det som den enda sanningen.....
Skriv gärna under med tex jur.kand eller advokat, samt inom vilket område, om ni vill ha någon som helst trovärdighet i debatten.

Min föreläsare sa en gång att man måste skilja på KUNSKAP och INFORMATION.
Information är är slumpmässiga saker som man kan googla sig till. KUNSKAP uppnår man först när någon berättat och du förstått HUR du ska hantera informationen.

/martin

Den här diskussionen är helt meningslös så länge ingen av er är praktiserande jurist/advokat på området.

Eftersom det inte finns tidigare domar och några prejudikat så kan inte advokater bidra med något konkret heller. Det är bara spekulationer från deras sida också.

Men det verkar vara riskfritt att fota loss om man är beredd att gå hem sedan.

Så framtida luciatåg är räddade till eftervärlden.

/F

Man kan alltså med utgångspunkt från denna "debatt" dra slutsatsen att det är fritt fram att fotografera utan att visa någon större respekt eller hänsyn. Huvudsaken är att man får sina bilder oavsett vad andra anser.

Inte så konstigt att allt fler ser med oblida ögon på de med kamera. Och att politikerna nu gör vad de kan för att få igenom en lagstiftning mot kränkande fotografering. En lagstiftning som verkligen behövs.

Det är ju som så ofta de hänsynslösa som förstör för det stora flertalet.

Nej, man kan bara dra slutsatsen att det rent juridiskt oftast är OK att fota.

Huruvida det moraliskt är det eller inte, och hur mycket hänsyn man ska ta i olika situationer, kommer vi aldrig komma fram till en enda gemensam lösning på.

Hur svårt kan detta vara att förstå?
- Det är skillnad på juridik och moral/etik.
- Det finns oändligt många varianter av moral/etik

Och ingenstans i tråden är det väl nån som har förespråkat att man alltid ska fotografera utan hänsyn?

men jag hållermed om din sista mening : "Det är ju som så ofta de hänsynslösa som förstör för det stora flertalet."

Inte så konstigt att allt fler ser med oblida ögon på de med kamera. Och att politikerna nu gör vad de kan för att få igenom en lagstiftning mot kränkande fotografering. En lagstiftning som verkligen behövs.

Det är ju som så ofta de hänsynslösa som förstör för det stora flertalet.

Är det så hänsynslöst och kränkande att fota luciatåg tycker du?

Om du tycker att du ens påverkas av lagen om kränkande fotografering så kan du ju gå till närmaste polisstation redan idag. :) Det är ju ingen lag som begränsar oss andra i alla fall.

/F

Och så som lagen kom att utformas i andra omgången så kommer vi inte märka ett skit skilnad mot hur det är nu för oss vanliga fotointresserade. Man får inte gömma en kamera på toa eller omkädningshytt och det skall finnas ett uppsåt att kränka och det skall vara mot personens vilja. Alla tre kraven skall var uppfyllda för att vara olagligt, inte ett av tre. Det är inte heller personen som avgör om fotograferingen är kränkande. iden är man inte skall komma undan med gömma kameror dushar eller andra ställen där man tror att man är privat. Nu liknar lagen mer avlyssningslagen. Formuleringen kan naturligtvis göra mycket mer juridiskt korrekt, men jag ser personligen inget problem med den nya lagen. Ett tag fanns det ett exempel i förklaringen, som beskrev en gruppvåldtäkt där flickan blev fotograferad under övergreppet (mot sin vilja) av kamraterna. Med den nya lagen är inte bara övergreppet utan även fotograferingen ett lagbrott. Att skilja från att tex ta bilder och i kränkande samanhang publicera dem, vilket är en helt annan lag som gäller.

Jag ser inget hinder att diskutera fotojuridik som amatör precis på samma sätt man kan diskutera trafikregler utan att vara körskolelärare eller trafikpolis. Det finns delade meningar om hur trafikregler skal tillämpas också. Skall man tex blinka vänster i en rondell? Inte så solklart heller.

Fotograferar du på privat område, trots att du är upplyst om att detta inte är tillåtet.
Så riskerar du att dömas till skadestånd i ett civilrättsligt mål.

Bara om målsäganden kan påvisa att det skett en skada. Det är rätt svårt att skada någon genom att fotografera, så risken är infinitesimalt liten.

Litet stickspår men hur tolkar man en skylt med texten "Fotografering undanbedes" ?

Jag tolkar det som att den som har satt upp skylten inte vill att folk ska fotografera. Förmodligen för att fotografering skulle störa verksamheten som pågår. Jag skulle vara artig och låta bli att fotografera i en sådan situation, åtminstone skulle jag inte fotografera så att det märktes. T.ex. inte med blixt, och inte med en kamera som hörs tydligt.

Vet inte riktigt vad du bygger ditt påstående på för grund.
Men skadestånd kan dömas, och döms, regelbundet ut för helt andra saker.
Kan du ge något exempel där en någon har blivit dömd att betala skadestånd för att ha fotograferat?

Även om det ibland faktiskt händer att vakter tar hand om fotoutrustning till dess evenemanget är över.

Det torde vara olagligt och om inte en polisanmälan leder till åtal så skulle det mycket väl kunna löna sig att stämma vakten och få ett skadestånd ...

Du kan förvisso inte ställas under allmänt åtal för själva fotograferingen som sådant.
Men du kan likväl hamna i domstol i det som kallas för en civilrättslig stämning.
Det kan man ju för vad som helst, så det är ingenting som är specifikt för fotograferande. Om någon tycker att du har betett dig dumt och orsakat skada så kan denne stämma dig i domstol i ett civilmål.

Det är förstås inte alls säkert att en domstol tar upp ärendet.

Det har bara perifert med trådens ärende att göra.

Förhopningsvis så kan ovanstående vara till nytta för förståelsen att det faktiskt finns en juridisk grund för att upprätta "fotoförbud" på privat område.

Dej juridiska grunden för det är samma som den juridiska grunden för att upprätta vilken sorts "förbud" som helst på privat områden, nämligen äganderätten (eller snarare kontraheringsrätten).

En fastighetsägare får alltså uprätta "förbud" mot i stort sett vad som helst på sin fastighet, t.ex. "förbud att inte ha slips", "förbud att bära mössa" och förstås "förbud att fotografera".

Det är inte förbud i den vanliga lagliga betydelsen, utan ett villkor för att få vistas på fastigheten. Om man inte accepterar villkoret så kan fastighetsägaren avvisa en.

...
Det är inte förbud i den vanliga lagliga betydelsen, utan ett villkor för att få vistas på fastigheten. Om man inte accepterar villkoret så kan fastighetsägaren avvisa en.

Ytterligare en tråd här på FS som går i "cirklar".
Det får räcka så för min del!
Ser inte riktigt meningen med att konstatera en och samma ska flera gånger om ;)

Allt gott till dig och alla andra :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar