Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoförbud på ambullerande motorshow?

Produkter
(logga in för att koppla)

bjornt

Aktiv medlem
Tjo,

Det har satts upp en massa plakat som gör reklam för en Big Wheel motorshow här utanför stan (på fredag), och jag vill såklart åka dit för att fota monstren.

Problemet är att jag inte har en aning om jag kommer ha rätt att fotografera?

Bakgrund: All info som står på plakaten är att "kassan öppnar en timme innan", och att det skall vara på en cirkusplats utanför stan (en grusplan mitt i skogen).

Jag vill ju ogärna släpa dit utrustningen och betala inträde för att direkt bli avvisad ifrån platsen. Bättre isåfall att bara njuta av showen utan att oroa sig för utrustningen.
Eller är det isåfall OK att ställa sig på en kulle i skogen och fota ner på området?

Antar att ingen av er vet vad som gäller just i detta fallet, men har ni några kvalificerade gissningar eller erfarenheter ifrån liknande tillställningar?
 
Man brukar väl inte få fotografera på t.ex. konserter, även om de är utomhus?
Måste de upplysa i förväg om fotoförbud?

Oavsett vad så räknar jag med att stora vakter kommer titta surt när jag kommer med mitt 80-200 och enbensstativ - men då vill jag ju gärna ha lite på fötterna om huruvida jag faktiskt har rätt att fotografera eller inte.
 
Ring kommunen och fråga om den ansvariges nummer! Ring sedan honom/henne och fråga! Det låter som det enklaste sättet!

//Mvh Viktor
 
Som i alla tidigare trådar i samma ämne är det rätt enkelt:

De har full rätt att hindra dig att fotografera på området och/eller neka dig att ta med fotoutrustning in.
Däremot kan du plåta in på området hur mycket du vill om du hittar en bra kulle eller liknande utanför.
 
Var på en liknande show förra året (två gånger till och med), skulle inte förvåna mig om det är samma gäng bakom denna. Då var det inga som helst problem att fota, tog själv ca fyra rullar per tillfälle.
 
Brukar aldrig va några problem att fota på motorshower.. Då dom som del ställer ut sina bilar och som som tävlar vill visa upp det dom har att erbjuda..

Känns lite som de e bara pengakåta snåla artiser som inte tillåter fotografering
 
Jo det verkar det vara, eller iaf samma person bakom det, Rolf Inghamn.
På plakaten finns inget företagsnamn.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.