Annons

Fotocollage i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

mandala

Medlem
Hur gör man ett fotocollage? Jag vill kunna lägga flera bilder på ett underlag men inte så de sitter ihop utan att man ser det "pappret" som ligger underst.

Jag hoppas ni förstår hur jag menar.
 
Skapa en ny blank bild i önskad storlek och upplösning.

Öppna sedan de bilder du vill ha med på kollaget och använd kopiera lager för att lägga in bilden på ditt kollageunderlag.

Efter kopieringen så kan du flytta om det kopierade bilderna i önskad ordning.
 
Jag får inte det till att fungera. Jag öppnade helt "nytt" o sen öppnade jag även ett par andra bilder. Men de bilder jag öppnade gick inte att kopiera på nåt vis. Hur kan jag kopiera dem? Hur ska jag markera dem?

Jag provade först med markera hela bilden o sen kopiera men då står det att inget fätet är tomt eller något sånt.

Skulle du, eller någon annan försöka förklara lite mer ingående hur jag kan göra?

Är inte så diktig på det men vill så gärna lära mig "allt" om photoshop.
 
Ha den bild du vill kopiera aktuell(klicka på den)

Gå sedan till meny lager och välj kopiera lager
På den bild som nu dyker upp skall du välja till vilken bild du vill kopiera lagret. Dvs i det här fallet bilden "ny" (untitled)

(jag har engelsk version så jag är inte säker på hur det ser ut för dig)

Se också till att upplösningen stämmer mellan gamla bilder och den nya.

Vilken typ av PS kör du?
 
Som redan sagts, gör ett nytt dokument i valfri storlek.
Öppna de bilder du vill ska ingå i collaget.
Om det är photoshopfiler (.psd), med flera lager, se till att rätt lager är markerat.
Ta tag i det lagret och dra det till det nya dokumentet och släpp det där.
Alternativt tryck Ctrl+A för att markera allt, och sedan i det nya dokumentet, tryck Ctrl+V, för att klistra in.
Då blir det ett eget lager, i det nya dokumentet, av just den bilden.
Gör samma sak med de andra bilderna du vill ha i collaget.


/cf
 
Nu tror jag att det går, jag fick in två bilder i alla fall. Det jag gjorde var att jag minskade ner dem till bara 10 cm breda. Då gick det, så kanske att det var för stora innan.

Jag får fortsätta mixtra lite o se om jag har förstått det hela riktigt.

Jättetack för er hjälp!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.