Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotobutik i Miami?

Produkter
(logga in för att koppla)

J Tjerneng

Aktiv medlem
Hallå,

Det blir förhoppningsvis en kort tur till Miami i vinter och hoppas därför att det finns någon som sitter inne på tips på bra butiker där man utöka objektivväskan något, med tanke på de lägre priserna i USA.
Att beställa från B&H i New York skulle kunna vara ett alternativ också, då jag har bekanta i Miami som skulle kunna stå som mottagare (för att slippa sales tax).
Men fysiska butiker är ju trevliga att besöka också, så sådana tips gott.

Ställ frågan i lämpligt forum hos dpreview.com. Brukar kunna löna sig. Många (de flesta?) bor i USA och det finns alltid förstahandsinformation att få.

Mediamarkt-liknande affärer som Bestbuy finns ju förstås men dom kanske inte är så trevliga? Finns ju många "överdisk"-affärer i Miami men dom gillar inte jag - blev utskälld en gång när jag inte köpte produkten expediten förevisade!

Jag har spenderat en hel del tid i Miami, sammanlagt över ett och ett halvt år, och har aldrig hittat någon riktigt bra fotobutik riktad till proffs eller avancerade amatörer. Generellt är min uppfattning att säljarna i butikerna inte kan ett skvatt om foto, och knappt ens om utrustningen de själva säljer.

Jag ville kolla på ett halvlångt fast (prime lens) teleobjektiv till min Canon. Säljaren kom tillbaka med en vidvinkelzoom till Nikon...när jag påpekade att det var fel brännvidd, fel typ av objektiv och fel märke så fick jag höra att objektivet passar lika bra på Canon därför att det har bajonettfäste, han trodde alltså att bajonettfäste var någon slags standard i sig och att alla objektiv med bajonettfäste passar alla kameror med bajonettfäste. Dylikt har det varit i flera olika affärer jag har besökt.

Det låg en ok butik på Biscayne (US1) nånstans mellan 120de och 160de gatan, men den är borta sen 6-7 år.

Det ska finnas en nånstans uppe vid Sunrise boulevard, jag vet inte exakt var. Men då är man heller inte längre i Miami.

Beställ från BH är mitt tips.

Jag har spenderat en hel del tid i Miami, sammanlagt över ett och ett halvt år, och har aldrig hittat någon riktigt bra fotobutik riktad till proffs eller avancerade amatörer. Generellt är min uppfattning att säljarna i butikerna inte kan ett skvatt om foto, och knappt ens om utrustningen de själva säljer.

Jag ville kolla på ett halvlångt fast (prime lens) teleobjektiv till min Canon. Säljaren kom tillbaka med en vidvinkelzoom till Nikon...när jag påpekade att det var fel brännvidd, fel typ av objektiv och fel märke så fick jag höra att objektivet passar lika bra på Canon därför att det har bajonettfäste, han trodde alltså att bajonettfäste var någon slags standard i sig och att alla objektiv med bajonettfäste passar alla kameror med bajonettfäste. Dylikt har det varit i flera olika affärer jag har besökt.

Det låg en ok butik på Biscayne (US1) nånstans mellan 120de och 160de gatan, men den är borta sen 6-7 år.

Det ska finnas en nånstans uppe vid Sunrise boulevard, jag vet inte exakt var. Men då är man heller inte längre i Miami.

Beställ från BH är mitt tips.

Tackar! Då gör jag kanske klokast i att beställa i förväg från B&H till en adress i Miami och lägga tiden på att fota med grejerna istället :)

Beställde en Olympus E-3 för ett antal år sedan från Bestbuy.com, fungerade perfekt, avhämtning och allt till ett bra pris!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar