Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoblogg med Worldpress och ProPhoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Bozi

Aktiv medlem
Hej,
Jag har precis startat upp min enskilda firma med inriktning på foto och där jag vill ha en blogg på min hemsida. Bloggen ska av naturliga skäl handla mycket om foto och jag vill på ett enkelt sätt kunna lägga upp bilder. Jag har aldrig tidigare bloggat och försöker nu hitta ett lämpligt sätt att börja på.

Jag har förstått att Worldpress är en bra grund och det ska finnas mycket teman och plugins man ska kunna använda. Hittade även ett betaltema till Worldpress och som jag har sett att en hel del fotografer använder, ProPhoto (http://www.prophotoblogs.com/)

ProPhoto kostar en del men om det är något som ger mig mervärden så är jag inte främmande för att betala den kostnaden. Men vad får man egentligen för pengarna? Är det någon här på forumet som använder ProPhoto? Är ni nöjda? Vad skiljer ProPhoto från andra teman eller bloggar? Vad är viktigt att tänka på om man startar en blogg med ProPhoto?

Vad finns det för andra bra alternativ för oss fotografer och som vill köra Worldpress? Finns det några andra riktigt bra gratis teman t ex och som är bra för bilder?

Tack på förhand!
Mvh
Bosse

Tyvärr kan jag inte svara på vilket som är bäst för bilder, det kommer nog du bäst kunna avgöra när du har tittat runt lite. Kolla t ex på bloggar du gillar för att se om de har angivit vilket tema de har till Wordpress (brukar stå i sidfoten), fast alla bloggar är såklart inte baserade på WP.

Själv kör jag med ett tema som heter Thesis från DIYThemes, jag betalade för deras utvecklarversion så jag kan använda det fritt, men de har även andra alternativ. Sen har jag pysslat rätt mycket för att få det att se ut som jag vill, utan att för den skull vara någon programmerare.

Kolla på http://www.stefantell.se/blogg för att se hur det blev.

Det jag sponant tänkte på var annars detta:
http://graphpaperpress.com/

Finns i några olika utföranden (gratis/inte gratis) som du kan prova med. Mer anpassat för stora bilder snarare än text, om det är vad du är ute efter.

Lycka till.

Wordpress har en bra bildhantering, som passar för illustrerade bloggar. Det finns dessutom en utmärkt plugin som heter Simple Viewer, och som är Flash-baserad. Simple Viewer ger möjlighet att lägga upp "mini-album" på Wordpress-sidor.

Om du vill lägga upp riktiga album så bör du ha något som är anpassat för detta. Det finns flera plugins till Wordpress, men problemet kan vara att de inte kommer att fungera med nya Wordpress-versioner. Så det är en säkrare väg att använda ett separat galleriscript för album.

Det är jätteenkelt att lägga upp nya teman i Wordpress. Det är inte givet att ett betaltema är bättre än en gratistema. Det handlar nog mest om att hitta ett tema med utseende som du verkligen gillar. En del betalteman har lite avancerade funktioner -- widgets -- som gör det möjligt för dig att fixa lite själv med utseendet, utan att behöva skriva någon egen HTML-kod.

Jag kollade några sajter som använde tema från prohotoblogs.com och var inte direkt imponerad. Men jag gick inte i närkamp med saken, så det kanske finns fördelar jag missade.

En leverantör av betalteman som jag tycker verkar bra är:

http://www.studiopress.com/

$60 för ett tema, då ingår support, vilket kanske kan vara bra. Jag tycker inte att det finns något att säga om priset.

Här är en som tillhandahåller ett tema med en editor, så att du kan anpassa temat själv:

http://wpremix.com/

Kostar $70. Vet inte om det har några fördelar, men det verkar tekniskt avancerat.

Här finns en massa väldigt väldesignade teman för omkring $25 per styck:

http://wpthemeshop.com/

Prisvärt!

Detta var bara ett axplock. Det finns hundratals, kanske tusentals Wordpressteman.

När du väljer Internet-värd, välj någon som har ett färdigt bibliotek av fria programvaror, med installationsscript som installerar åt dig. Att Wordpress ska finnas med är självklart, och de brukar också tillhandahålla de vanligaste och met beprövade galleriscripten. Du kan spara mycket bekymmer på det sättet.

jag använder ( på www.linusno.se ) wordpress + yapb ( http://wordpress.org/extend/plugins/yet-another-photoblog/ ) sen har jag ett egenbyggt theme, vilket inte är så svårt att bygga förutsatt man har tid att läsa igenom dokumentation, och vet grundläggande html+css

Jag har också prövat yapb. Lätt och smidig att använda, men jag tycker inte att den tillför så mycket (om ens något) numer, i och med WP 2.8. Bildhanteringen har utvecklats en hel del i WPs senare versioner.

Jämfört med andra CMS är det väldigt lätt att fixa eget utseende på sin Wordpress-sajt, men jag skulle inte råda en nybörjare på HTML/CSS till att satsa på det, om det inte finns gott om tid för "trial and error". Vad man kan göra är förstås att utgå från default-temat, och modifiera det efter eget huvud.

Hej, och tack alla för era svar!

Har sett runt lite nu och jag kan inte säga att det blev mycket lättare :))) Finns många snygga teman! Jag har dock svårt att begripa vilka som har bäst bildmöjligheter....

Kanske ska försöka förklara lite mer om hur jag vill att det ska vara.
När jag gör ett nytt inlägg vill jag kunna lägga in obegränsat med bilder i inlägget (inte bara tumnaglar).

Vill t ex kunna visa upp ett antal bilder från t ex en fotossession.Bilderna ska passa i kolumnen men även vara klickbara för större bild.Om det finns möjlighet att även ha olika album i bloggen skulle det vara ett plus. Men det är inte en nödvändighet då jag tänkt ha ett separat PHP-album alternativ där jag kan göra dem lösenordsskyddade.

Men det här med att kunna lägga in bilder i inläggen kanske är en funktion som finns hos alla? ProPhoto ser jag i alla fall har den typen av funktion.

Björn - var det svårt att installera och få "fason" på PhotoBlog? Vilka möjligheter har man att själv designa utseendet? Vad fick du ge för temat? Ser att man kan få rabatt med någon form av rabattlösen.. :)

Tack återigen alla för era svar. Jag förstår att mina kompletterande frågor kan vara väldigt basic men jag är helt ny på det här och kan heller inte någon programmering direkt.... Inte med CSS och PHP i alla fall :)

Mvh
Bosse

P.s Stefan - du har en riktigt snygg och genomtänkt hemsida. Antar att det inte bara är ett Tema från Worldpress utan lite annan programmering också? D.s

Jag använder mig av wordpress sen ca. 2005. Väldigt enkelt och problemfritt, fungerar bra som CMS och inte bara för blogg. (http://the.crazyhor.se)

För några månader sedan var jag tvungen att migrera bloggen och även det gick bra. Dock så insåg jag att det inte var till någon fördel att bilderna var upplagda genom wordpress i samma utrymme.

Så min rekommendation är att ladda upp bilderna på Flickr och installera en Flickr Photo Album-plugin (http://tantannoodles.com/toolkit/photo-album/).

Stay cool!

Wordpress basfunktioner har allt du behöver för din fotoblogg. Det enda som saknas är albumfunktionen, som du ju ändå tänker lägga vid sidan om (klokt beslut, tycker jag).

När det gäller val av tema så är ju den saken inte så jättekritisk. Du kan slå till med ett som du tycker ser bra ut, det är hur enkelt som helst att byta senare, om du skulle komma på andra tankar.

Jag använder mig av wordpress sen ca. 2005. Väldigt enkelt och problemfritt, fungerar bra som CMS och inte bara för blogg. (http://the.crazyhor.se)

För några månader sedan var jag tvungen att migrera bloggen och även det gick bra. Dock så insåg jag att det inte var till någon fördel att bilderna var upplagda genom wordpress i samma utrymme.

Så min rekommendation är att ladda upp bilderna på Flickr och installera en Flickr Photo Album-plugin (http://tantannoodles.com/toolkit/photo-album/).

Ett sätt att gardera sig för framtida byte av system är att se till att spara de uppladdade bilderna på sin egen dator i särskilda mappar, t ex en för varje postning. Bilden ska givetvis ha just det format på din hårddisk som du använde för uppladdningen.

Sedan är ju frågan varför man flyttar till något annat system.

En flickr-plugin är inget jag själv skulle vilja använda som komplement till en blogg. Men det är kanske en fördom. Tekniskt funkar det nog bra.

Ett sätt att gardera sig för framtida byte av system är att se till att spara de uppladdade bilderna på sin egen dator i särskilda mappar, t ex en för varje postning. Bilden ska givetvis ha just det format på din hårddisk som du använde för uppladdningen.

Jag migrerade min blogg från ett webbhotell till ett annat och även domänen byttes. Då stämde inte längre sökvägarna till bilderna.

Sedan är ju frågan varför man flyttar till något annat system.

Jag bytte inte system, kör fortfarande wordpress.

En flickr-plugin är inget jag själv skulle vilja använda som komplement till en blogg. Men det är kanske en fördom. Tekniskt funkar det nog bra.

För mig är det inget komplement utan en vital del. Det finns bra verktyg för att ladda upp bilder. Bilderna serveras i ett antal olika storlekar. Jag tycker att det är otroligt mycket smidigare att ha bilderna där än i någon upload-mapp i wordpress.

Flickr är gjort för att hantera bilder, wordpress är ett cms-/bloggverktyg.

Jag migrerade min blogg från ett webbhotell till ett annat och även domänen byttes. Då stämde inte längre sökvägarna till bilderna.

Jag bytte inte system, kör fortfarande wordpress.

För mig är det inget komplement utan en vital del. Det finns bra verktyg för att ladda upp bilder. Bilderna serveras i ett antal olika storlekar. Jag tycker att det är otroligt mycket smidigare att ha bilderna där än i någon upload-mapp i wordpress.

Flickr är gjort för att hantera bilder, wordpress är ett cms-/bloggverktyg.

Det verkar på mig som om du inte haft en bra inställning för permalinks i Wordpress. Då kan man drabbas av sådant där. Eller bytte du prefix i databasnamnet?

Jag kan väl inte påstå att Wordpress skulle kunna tävla med Flickr när det gäller bildhantering. Men själv tycker jag att Wordpress numer (version 2.8) har en smidig och effektiv bildhantering. "Någon upload-mapp" låter så negativt -- det är ju faktiskt en fungerande bildbibliotekshantering i Wordpress. Och även Wordpress kan ju visa bilderna i flera olika storlekar automatiskt. Så jag vill inte bara syna ut Wordpress om alternativ.

Men jag ska väl inte säga något slutgiltigt om detta förrän jag prövat Wordpress' Flickr-plugin. Din entusiasm för den frestar mig faktiskt att göra det.

Det verkar på mig som om du inte haft en bra inställning för permalinks i Wordpress. Då kan man drabbas av sådant där. Eller bytte du prefix i databasnamnet?

Jag använder %postname% som permalänkinställning. D.v.s rubriken på inlägget används som del i URL:en typ så här: http://the.crazyhor.se/bort-med-allt-skrap.

Inget byte av databasprefix... Om jag tittar på ett gammalt inlägg med en bild inlagd så är domännamnet hårdkodat i bildens URL. Det måste alltså ändras på alla bilder man länkat till i inlägg.

Jag kan väl inte påstå att Wordpress skulle kunna tävla med Flickr när det gäller bildhantering. Men själv tycker jag att Wordpress numer (version 2.8) har en smidig och effektiv bildhantering. "Någon upload-mapp" låter så negativt -- det är ju faktiskt en fungerande bildbibliotekshantering i Wordpress. Och även Wordpress kan ju visa bilderna i flera olika storlekar automatiskt. Så jag vill inte bara syna ut Wordpress om alternativ.

Ja, bildhanteringen är ganska enkel och smidig i wordpress. Jag vill bara poängtera att det finns eventuella fallgropar om man någon dag skulle vilja byta domän eller flytta sin blogg till annan server.

Men jag ska väl inte säga något slutgiltigt om detta förrän jag prövat Wordpress' Flickr-plugin. Din entusiasm för den frestar mig faktiskt att göra det.

Try it, you might like it!

Jag valde ProPhoto helt enkelt därför att jag sett snygga sajter byggda på det, tänker på www.brollosfotografer.com där jag är med. Det var inte speciellt krångligt att komma igång och jag har inte skrivit något i PHP eller CSS själv.

En av anledningarna till att jag valde Wordpress/ProPhoto var att man kan lägga in stora bilder med bredd upp till ca 900 pixlar.

Till portfoliogalleriet på sajten använder jag en gratis plugin som heter NextGen gallery.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar