Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fotoböcker!
- Trådstartare Northman
- Start datum
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Hej
Tidningen FOTO far ett antal särtryck som jag upplever bra, motivskolan, systemkameraskolan osv.
Klart mycket info för pengarna.
Tidningen FOTO far ett antal särtryck som jag upplever bra, motivskolan, systemkameraskolan osv.
Klart mycket info för pengarna.
tobias.e
Aktiv medlem
Precis som Roine rekommenderaar jag FOTOs särtryck. Det är ganska korta, lätttillgängliga artiklar som spänner över ett brett område. Mycket bilder som vuisar exempel och ger inspiration.
Dessutom gillar jag Lennart Nilssons och Ulf Sjöstedts bok Porträttfoto, ifall man vill nischa in sig mot detta. Där får man se både hur krångligt och enklet man kan göra det... Fast man bör nog ha lite förkunskaper för att tillgodogöra sig hela boken.
Dessutom gillar jag Lennart Nilssons och Ulf Sjöstedts bok Porträttfoto, ifall man vill nischa in sig mot detta. Där får man se både hur krångligt och enklet man kan göra det... Fast man bör nog ha lite förkunskaper för att tillgodogöra sig hela boken.
klabbarpan
Aktiv medlem
Bara att hålla med de som rekommenderar "Fotokomposition", läs den och lär dig reglerna för hur man komponerar bilder så har du kommit en bra bit på väg...
Northman
Medlem
jimh skrev:
Är det teknik eller estetik och kommunikation du vill utveckla?
Jag vill nog utveckla bägge delarna! Så jag tar tacksamt emot tips på bägge typerna av böcker.
Jimsan
Aktiv medlem
Kan rekommendera "Den stora fotoguiden från national Geographic" (ISBN 91-37-11714-1)
Boken skiljer sig från mängden eftersom den tar upp hur man går till väga med olika tekniker och ger praktiska exempel.
Några exempel är:
• Hur du närmar dig männiksor du inte känner eller i ett annat land.
• Hur du använder ifyllnadsblixt på bästa sätt.
• Hur du bäst fotar i regn eller snö.
Detta är en modern bok utgiven i år. Boken går även igenom dagens vanligaste filmer och vilken typ av film man använder bäst.
Dessutom är halva boken tillägnad tio NG fotografer som skriver om sina upplevelser och ger personliga tips på hur de skulle göra i olika situationer. Det är guld värt.
Denna tillsammans med tidigare nämnda böker så har du en bra grund att stå på.
Boken skiljer sig från mängden eftersom den tar upp hur man går till väga med olika tekniker och ger praktiska exempel.
Några exempel är:
• Hur du närmar dig männiksor du inte känner eller i ett annat land.
• Hur du använder ifyllnadsblixt på bästa sätt.
• Hur du bäst fotar i regn eller snö.
Detta är en modern bok utgiven i år. Boken går även igenom dagens vanligaste filmer och vilken typ av film man använder bäst.
Dessutom är halva boken tillägnad tio NG fotografer som skriver om sina upplevelser och ger personliga tips på hur de skulle göra i olika situationer. Det är guld värt.
Denna tillsammans med tidigare nämnda böker så har du en bra grund att stå på.
Maverick
Aktiv medlem
Bruno Bisang - Whoever touches me is lost.
Underbara sensuella bilder i svartvitt.
Roy Stuart - vol II
Färgstarka erotiska, sensuella och kanske lite fetisch bilder. Lite blandad kvalité men överlag mycket bra tycker jag.
Man Ray - Man Ray(Taschen förlag)
Underbara svartvita bilder av skiftande art. Mästarklass på dessa bilder.
Mvh
Maverick
Underbara sensuella bilder i svartvitt.
Roy Stuart - vol II
Färgstarka erotiska, sensuella och kanske lite fetisch bilder. Lite blandad kvalité men överlag mycket bra tycker jag.
Man Ray - Man Ray(Taschen förlag)
Underbara svartvita bilder av skiftande art. Mästarklass på dessa bilder.
Mvh
Maverick
fargo
Aktiv medlem
Michael Freeman har gjort ett par böcker; "Camera and Lenses" och "The Motive" (eller vad nu motiv heter på engelska).
Böckerna är enkelt och redigt skrivna med många förklarande bilder. Kompositionsavsnittet i den senare boken är bland det bättre jag läst på området (det är enkelt att ta till sig för en nybörjare, men passar också den som hållit på lite längre).
Dessa båda anser jag vara mycket bättre än Sjöstedts böcker, som dock är bra i många stycken.
Pär Lundqvists bok om landskapsfotografering är också den väldigt bra. T.ex får man ta del av hans funderingar om zonsystemets applikation på färgdia.
Vad gäller kompositionstänkande och färglära är det absolut bästa jag läst Johannes Ittens "The art of color". Här får man inte bara en redig teori om färgernas samverkan, utan också många och tydliga exempel på kompositionstänkande genom konsthistorien.
Men; först och främst rekommenderar jag Freemans båda bäcker (skrivna någon gång i slutet av 80-talet men naturligtvis så allmängiltigt skrivna att de håller länge än). De är basic.
Men har man tid över ska man naturligtvis läsa alla de bäcker som nämnts i den här tråden. Det kan aldrig skada.
Böckerna är enkelt och redigt skrivna med många förklarande bilder. Kompositionsavsnittet i den senare boken är bland det bättre jag läst på området (det är enkelt att ta till sig för en nybörjare, men passar också den som hållit på lite längre).
Dessa båda anser jag vara mycket bättre än Sjöstedts böcker, som dock är bra i många stycken.
Pär Lundqvists bok om landskapsfotografering är också den väldigt bra. T.ex får man ta del av hans funderingar om zonsystemets applikation på färgdia.
Vad gäller kompositionstänkande och färglära är det absolut bästa jag läst Johannes Ittens "The art of color". Här får man inte bara en redig teori om färgernas samverkan, utan också många och tydliga exempel på kompositionstänkande genom konsthistorien.
Men; först och främst rekommenderar jag Freemans båda bäcker (skrivna någon gång i slutet av 80-talet men naturligtvis så allmängiltigt skrivna att de håller länge än). De är basic.
Men har man tid över ska man naturligtvis läsa alla de bäcker som nämnts i den här tråden. Det kan aldrig skada.
DCS
Aktiv medlem
Jag köpte "National Geographic Photography Field Guide: Secrets to Making Great Pictures" och "National Geographic Photography Field Guide: People and Portraits" från Amazon i England för några dagar sen. Jag har inte tagit mig igenom båda två ännu men jag tycker så långt att de har varit rätt intressanta. Skiljer sig lite från andra fotoböcker jag läst även om de till att börja med går igenom de saker man kan förvänta sig. Särskilt bra tycker jag att de olika kapitlen om olika "subject" i den förstnämda boken är. Sen är det kul att läsa om de olika NG fotograferna och deras arbetsätt. Men några hemligheter kan man ju inte säga att det gömmer sig i den första boken direkt sen vet jag inte heller om de gör skäl för att kallas "field guide" men de har ett format som gör det möjligt att ta med dem i alla fall.
Avslutningsvis så kan jag väl säga att om man på samma nivå som jag (fotar hellre än bra) så tror jag att man har stor glädje av att läsa dem, om inte annat så är de en bra inspirationskälla.
Avslutningsvis så kan jag väl säga att om man på samma nivå som jag (fotar hellre än bra) så tror jag att man har stor glädje av att läsa dem, om inte annat så är de en bra inspirationskälla.