Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoböcker

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag laddade hem programmet som man får skapa sin egen fotobok på www.myphotobook.se och skapade en bok.
Jag arbetade ca 100 timmar med detta för att samla bilder, och med layouten.
Sedan skickade jag över filen som jag skapat och beställde boken.
Jag glömde förhandsgranska boken noggrant efter filöverföringen.
Döm till min förvåning när jag tittade en gång till, då hade en bild försvunnit och ersatts av en dublett från en annan sida.
Detta dubbelkontrollerade jag mot mitt program och mot filen jag skickade, allt var rätt från min sida.
Jag kontaktade myphotobook, men de hade hunnit trycka boken och var ej intresserade av att hjälpa mig med att få en ny av "rätt bok", förutom om jag beställde en ny och betalade en gång till.....
Deras hantering blev fel, men de ville att jag skulle betala för en ny bok.
Hur skall man komma åt företag att stå för sina misstag och erbjuda god kundservice?
Varning till alla, se till att granska er beställning innan ni betalar, överföringen till deras system är bristfällig.
Tv programmet PLUS med Sverker i spetsen gav detta bolag bra betyg, jag ger dem bottenbetyg.
Jag har lärt mig en läxa att ALLTID dubbel dubbel kontrollera mina beställningar, men numera från andra leverantörer.

Bra varning och sjukt segt problem.
Vad står det i deras användaravtal? Om det du beskriver stämmer så låter det ju absurt att dom inte korrigerar det.

Inte för att låta negativ, men förhandsgranska boken efter uppladdning bör väl ändå vara något man definitivt gör innan man trycker på knappen för beställning? Det är lite som att strunta i att läsa en orderbekräftelse och sedan skrika högt först när man fått fel saker levererade.

Förmodligen finns förhandsgranskningen där just för att vi som användare ska kunna hitta eventuella felaktigheter innan det är för sent. Hade företaget varit oseriöst skulle du nog inte hittat någon granskningsmöjlighet överhuvudtaget.

Läser man dessutom köpvillkoren finns beskrivning av vikten att förhandsgranska på åtminstone två ställen jag hittat efter en snabbläsning.

Myphotobook har funkat alldeles ypperligt för min del, men då nagelfar jag å andra sidan allt i minsta detalj innan jag skickar iväg en beställning.

Känns som om att man inte borde behöva förhandsgranska boken om man har jobbat med den i över 100 timmar! Då ska det bara vara rätt.

Japp,jag var naiv och hade för bråttom, trodde att deras tjänst var bra.
Som sagt, nästa gång kommer jag definitivt Dubbel kontrollera

Känns som om att man inte borde behöva förhandsgranska boken om man har jobbat med den i över 100 timmar! Då ska det bara vara rätt.

Så bara för att man jobbat i 100 timmar kan det inte bli teknikstrul vid en överföring till servern? Intressant tanke, men tyvärr är inte verkligheten sådan.

Japp,jag var naiv och hade för bråttom, trodde att deras tjänst var bra.
Som sagt, nästa gång kommer jag definitivt Dubbel kontrollera

Det är tyvärr så det är. Kolla, dubbelkolla, trippelkolla. Jag är förmodligen så snål att det är därför jag kollar allt så jädrans noga. Jag har helt enkelt inte råd med misstag som leder till nya bokinköp :)

Lycka till nästa gång!

Jag laddade hem programmet som man får skapa sin egen fotobok på www.myphotobook.se och skapade en bok.
Jag arbetade ca 100 timmar med detta för att samla bilder, och med layouten.
Sedan skickade jag över filen som jag skapat och beställde boken.
Jag glömde förhandsgranska boken noggrant efter filöverföringen.
Döm till min förvåning när jag tittade en gång till, då hade en bild försvunnit och ersatts av en dublett från en annan sida.
Detta dubbelkontrollerade jag mot mitt program och mot filen jag skickade, allt var rätt från min sida.
Jag kontaktade myphotobook, men de hade hunnit trycka boken och var ej intresserade av att hjälpa mig med att få en ny av "rätt bok", förutom om jag beställde en ny och betalade en gång till.....
Deras hantering blev fel, men de ville att jag skulle betala för en ny bok.
Hur skall man komma åt företag att stå för sina misstag och erbjuda god kundservice?
Varning till alla, se till att granska er beställning innan ni betalar, överföringen till deras system är bristfällig.
Tv programmet PLUS med Sverker i spetsen gav detta bolag bra betyg, jag ger dem bottenbetyg.
Jag har lärt mig en läxa att ALLTID dubbel dubbel kontrollera mina beställningar, men numera från andra leverantörer.

Om du ha bokfilen kvar, så kan du förmodligen öppna den, den är vanligtvis ett zippad arkiv. Hos Pixopolis är det en fil xxxxx-xxxx.pxb Om du ändra don 3 sista bokstäver från .pxb till .zip så kan du packa upp filen. Da se du alla dina bilder (inte layouten) och kanske kan klura ut om de är ditt fel eller inte. Du kan också be om en screenshot av de relevanta sida från kundservice hur din fil såg ut innan tryck.
Om de är verkligen så att tryckfilen innehåller din bild som dubblett så tycker jag inte att de är företagens fel. Upplägget och prisbild för "Print on Demand" är just att låter användaren göra jobbet med designen och ge användaren ansvar att filerna är rätt.
Jag vågar betvivla att "deras hantering blev fel" Ingen företag ha intresse i att trycka en bok som är felaktig genom att leka lite med kundens bilder.

Sen finns olika grad av engagemang från kundservice.

Jag är själv i branschen och bruka lösa såma fall men en presentkort som är kanske 30% av bokens värde för kundens nästa beställning.
Om kunden nu inte utnyttjar "nöld kund garanti" Företag få boken (plus dina 100 arbetstimmar) och du pengarna tillbaka.

//Volker

Så bara för att man jobbat i 100 timmar kan det inte bli teknikstrul vid en överföring till servern? Intressant tanke, men tyvärr är inte verkligheten sådan.

Inte riktigt det jag sa eller? Menade bara att om man har kollat något 100 gångger borde inte skulden falla på kunden utan den osm erbjuder tjänsten, kort sagt väldigt dålig service!

Inte riktigt det jag sa eller? Menade bara att om man har kollat något 100 gångger borde inte skulden falla på kunden utan den osm erbjuder tjänsten, kort sagt väldigt dålig service!

Du skrev ju 100 timmar, inte 100 gånger? Jag tror att du missuppfattar hur det hela fungerar. Man sitter på sin lokala dator och arbetar. Sedan laddar man upp det hela till den server som ska ta hand om boken. Där har man möjlighet att förhandsgranska för att kolla att uppladdningen blev korrekt. Gör man inte det kan det väl inte kallas dålig service?

Om du ha bokfilen kvar, så kan du förmodligen öppna den, den är vanligtvis ett zippad arkiv. Hos Pixopolis är det en fil xxxxx-xxxx.pxb Om du ändra don 3 sista bokstäver från .pxb till .zip så kan du packa upp filen. Da se du alla dina bilder (inte layouten) och kanske kan klura ut om de är ditt fel eller inte. Du kan också be om en screenshot av de relevanta sida från kundservice hur din fil såg ut innan tryck.
Om de är verkligen så att tryckfilen innehåller din bild som dubblett så tycker jag inte att de är företagens fel. Upplägget och prisbild för "Print on Demand" är just att låter användaren göra jobbet med designen och ge användaren ansvar att filerna är rätt.
Jag vågar betvivla att "deras hantering blev fel" Ingen företag ha intresse i att trycka en bok som är felaktig genom att leka lite med kundens bilder.

Jag är själv i branschen och bruka lösa såma fall men en presentkort som är kanske 30% av bokens värde för kundens nästa beställning.
Om kunden nu inte utnyttjar "nöld kund garanti" Företag få boken (plus dina 100 arbetstimmar) och du pengarna tillbaka.

//Volker

Jag har laddat hem hela förhandsgranskningen, sida för sida, där visas att en bild är med på två ställen, och resultatet är att en bild försvunnit.
Jag ar även kontrollerat filen jag skickade, den var korrekt och hade inga dubletter.
Så jag anser att filen jag skickade var korrekt.....därav ligger felet hos mottagaren och deras hantering, digital överföring och digital mottagning, skickar du ett e-mail så kommer texten fram, orden kastas ju inte om. Därför tycker jag att det är deras programhanteringen och filöverföring som är undermålig.
Servicen borde ha varit bättre och mer intresserad av att ha mig kvar som kund, men jag tror nog att de överlever utan mig.
Jag lade ner ca 100 timmar på hela arbetet på att leta bilder och att sätta ihop layouten i deras program, och jag kontrollerade säkert slutresultatet 10 ggr innan jag skickade iväg filen till deras server.

Hela världen rasar inte samman för detta, poängen var att upplysa alla om vikten att verkligen kontrollera att de får det beställningen avser, och att jag tycker att företag som tillhandahåller en service/produkt borde försöka ha ett stort engagemang i sin "nöjd kund service", inte bara vara ute efter att tjäna pengar.
Nöjd kund återkommer och då tjänar de mer pengar.

Du skrev ju 100 timmar, inte 100 gånger? Jag tror att du missuppfattar hur det hela fungerar. Man sitter på sin lokala dator och arbetar. Sedan laddar man upp det hela till den server som ska ta hand om boken. Där har man möjlighet att förhandsgranska för att kolla att uppladdningen blev korrekt. Gör man inte det kan det väl inte kallas dålig service?

Haha om jag inte vet hur det funkar? Vad är det jag inte ska förstå? Hmmm vet inte om du med vilje missförstår vad jag säger men känner inte att jag orkar dividera om detta mer.

Jag har också haft problem med dem. Jag har varit i kontakt med dom tre-fyra gånger men problemen löser sig aldrig. Boken ser bra ut i programvaran men på förhandsgranskningen på webben så har plötsligt vissa bilder hoppat ur position och texter fått en annan färg. Och det enda man kan göra åt det är ju att ladda upp igen. Men problemen är kvar eller byter bara plats.

Jag orkar inte hålla på med detta program längre så jag ska söka upp någon annan fotobokstillverkare.

//Volker

Om de är uppenbarligen så att felet ligger hos företaget så ska du naturligtvis få en ny bok, snabb och utan kostnad. I de här fallet krävs troligtvis ett nytt tryckfil och sen lite dubbelkoll från företagens sida - en självklarhet och enkelt att lösa.

//Volker

Jag har också haft problem med dem. Jag har varit i kontakt med dom tre-fyra gånger men problemen löser sig aldrig. Boken ser bra ut i programvaran men på förhandsgranskningen på webben så har plötsligt vissa bilder hoppat ur position och texter fått en annan färg. Och det enda man kan göra åt det är ju att ladda upp igen. Men problemen är kvar eller byter bara plats.

Jag orkar inte hålla på med detta program längre så jag ska söka upp någon annan fotobokstillverkare.

Va dåligt alltså! Blir så sur när ett företag erbjuder en tjänst och sen inte kan hålla måtten. Men det värsta är ju att dom inte står för att dom gör fel!

Nån som vet någon bättre sida i samma pris klass?

Har själv beställt från dessa och hade liknande problem, för mig så var det en sida som blev helt svart vid uppladdning. Men då jag förhandsgranskade varje gång så upptäckte jag detta, efter 3 försök så kom det till slut en bild där.

I övrigt så är jag väl inte helt nöjd med bildkvaliteten, tycker de komprimerar väldigt mycket och vatten ser inte så fint ut. Men det är ju en skoj grej.

Har hittills beställt 2 böcker därifrån, och ska nu i dagarna beställa 3 till (2 likadana på 60 sidor och en på 108) och har hittills inget att klaga på. Visst kan programmet bugga lite och tvärdö ibland. Och visst har det hänt att man råkat dra över bilder så dom hamnat fel eller dylikt.

Men när man lägger ner så många timmar som man gör, är det rätt lätt att trycka förhandsgranska, tar bara en bråkdel av tiden det tar att skapa boken.

Men klaga ni och för all del, beställ från andra sidor, sverker gav pixopolis toppbetyg. Det kanske ger mig lägre ledtider och förhoppningsvis lägre priser för att kunna konkurrera med! =)

Jag skulle kunna valt ett annat företag med, men jag tycker formatet liggande a5 är för trevligt, särskilt med hård glansig pärm. Ska även testa högglansiga sidor denna gång, spännande!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar