Annons

Fotoböcker - dina bästa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johank82

Aktiv medlem
Vilka fotorelaterade böcker är de bästa enligt dig och vad gör de så bra?

Har själv ingen för tillfället men man kanske får lite idéer :)

Alla böcker av Jock Sturges och Sally Mann.

Visserligen kunde trycket i en del av böckerna vara bättre, men det är alltid underbart att titta i böcker utan text och enbart bilder (och speciellt när det är bra fotografer som har tagit bilderna).

/ Marcus

Frågan är vad du menar med fotorelaterade böcker?
Böcker med bara foton eller böcker OM foto.(Teknik)
Av de fotoböcker (med bra foton) som jag har skulle jag nog vilja ge dessa en extra eloge.

"Övergivna Platser" - Jan Jörnmark
En mycket "matig" bok. Väldigt mycket text för att vara en fotobok, som ger en blick på vårt samhälle från efterkrigstiden och fram till början av 90-talet. Välskriven och fina bilder av vår avbefolkade glesbygd. (Håller på att läsa den just nu)

"Singel - Ensam eller Fri?" - Markus Brandefelt
En total motsats till föregående bok. Minimalt med texter som kanske ger fler frågor än svar. Även den har fina bilder och en stil som tilltalar mig.

"Faces of Skateboarding" - Daniel Månsson
En expose över gamla skate-gudar från landet i väst. Svartvitt, mycket korn och hemskt snygga porträttbilder. För en gammal avdankad skatare är det här det närmaste bibeln man kan komma i den här genren. Enda nackdelen är att jag blir så himla avundsjuk på fotografen som har träffat alla dessa människor och som tar så bra bilder. ARGHH..

"Krig och Kärlek" - Henrik Saxgren
Handlar om 253 männskor som flytt sina hemland och flyttat till våra nordliga breddgrader som tex. Lofoten, Norge. En fantastisk människoskildring med mycket fina bilder från vårt karga klimat.

De här böcker sticker i mitt tycke ut lite mer än de "vanliga" fotoböckerna som antingen vill breda ut sig i storslagna naturscenerier som är mer bild än innehåll eller blir mer en katalog över vad fotografen i fråga har presterat sen den senaste boken.

murdoc skrev:
Frågan är vad du menar med fotorelaterade böcker?
Böcker med bara foton eller böcker OM foto.(Teknik)

Både och!
Kanske huvudsakligen tänkte på teknik dock, böcker som lärt en att ta olika bilder på olika sätt

ANNONS