Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FotoApp-tråden

Produkter
(logga in för att koppla)

Leaflet

Aktiv medlem
Nu är jag inte helt säker på om jag startar denna tråd under rätt forumrubrik men rätta mig om jag har fel.

Förutom våra gamla vanliga programvaror som PS, LR, Aperture, Iphoto etc verkar det mer eller mindre dagligen spottas ut fotoappar både till Applevärlden såväl som Android. Jag brukar roa mig med att surfa runt på appstore och market för att då och då investera någon eller några dollar på någon app som verkar intressant. Är säkert inte ensam om detta.
Här på FS får man ju också lite tips från och till. Vad är era erfarenheter? Vilken eller vilka fotoappar har ni hittat som ni tycker tillför något och som känns prisvärda? Eller tvärtom, appar som känns tämligen värdelösa. Ris och ros således. Och sist men inte minst; Hur många fotoappar behöver man egentligen? :)

Nu när FB köpte Instagram tycker jag att Picplz är ett vettigt alternativ för social media delning, gillar att den har inbyggt stöd för att spara i Dropbbox :)

Tiltshift generator är också kul ibland.. och så PS Mobile, så klart...

Modellrelease

Easy Release (det finns andra också) ser användbar ut tycker jag, för avtal om hur bilder får användas. Det är ju rätt aktuellt med tanke på alla frågor om vad som gäller både från modeller och fotografer om vad man får och inte får använda tagna bilder till. Standardsvaret blir alltid att göra upp ett avtal i förväg och det verkar ju smidigt att bära med sig det elektroniskt i telefonen eller plattan.

Camera Plus - en bättre variant av kamera med skakstabilisering, självutlösare
iDofCalc - beräkna ditt skärpedjup
Photosynth - Microsofts panoramaverktyg som automatisk syr ihop bilderna

Supertips!

Jag skulle vilja dela med mig av lite research som jag gjort, och be om lite feedback av någon som kan eller har provat.

Problemet: Att ha en vridbar monitor för kameror som saknar det. I princip alla avancerade amatör och proffskameror saknar vridbar monitor. Canon 7D, 5D serien, 1D serien, Nikon Dx, Dxx, och Dxxx.

Nu har det kommit 2 Appar med stöd för liveview via USB till plattor och smartphones.
Apparna har även mycket fler funktioner för "tethered" foto, som t ex remote controll, fokusstacking, HDR mm.

http://www.heliconsoft.com/heliconremote.html (Android + Canon/Nikon)

http://dslrcontroller.com/devices.php
Länk till kompatibilitetslista (Android + Canon. Stöd för Nikon under utveckling)

http://www.ononesoftware.com/products/dslr-camera-remote/ (för Apple+ Canon/Nikon)

Jag har inte testat själv än eftersom jag fortfarande funderar vilken platta eller smartphone jag ska köpa.
Det som krävs av enheten man kopplar till kameran är att den stöder USB OTG (On The Go).

USB OTG innebär att enheten, precis som en dator, kan fungera som "master", medan enheterna som kopplas till, fungerar som "slave". Tidigare fungerade inte smartphones som host/master utan som "slave". Den enda enheten man kunde koppla telefonen till var en dator som kunde vara host/master. Eftersom telefonerna nu är just smartphones med rejär processorkraft och välutvecklat operativsystem, finns ingen anledning till att de inte kan fungera som en fullfjädrad dator och även agera USB host. Denna funktionalitet kallast USB OTG.

De 2 telefoner som jag hittat som stöder denna funktionalitet utan att behöva "rootas" är Samsung Galaxy S II, och Sony Experia S. (Eventuellt även Sony Ericsson Arc S).

Samsung Galaxy Note och Samsung Google Nexus stöder OTG om de "rootas". Möjligtvis även en del andra enheter.

Android paddor med Honeycomb 3.1 och högre stöder oftast USB OTG utan modifikationer.

Förutom att kunna koppla dem till en DSLR, tillkommer smarta tillämpningar som att kunna koppla till mus, tangentbord och USB minnen eller USB HDD och andra USBenheter.

Skulle någon som har möjlighet att testa vilja dela med sig av synpunkter?
Vilka enheter/kameror får ni till att funka ihop?
Hur funkar helicon att köra på en smartphone. Blir gränssnittet för pyttelitet?

MVH, Niclas

Niclas, jag har en Samsung Galaxy S2 och den har mycket riktigt USB-OTG (eller USB-host som det också kallas). Nu har jag inte använd den som kamerasökare så jag kan inte besvara de frågorna, däremot vet jag att telefonen verkligen fungerar som en USB-host. Jag kan t.ex. koppla vanliga USB-minnen/hårddiskar eller en minneskortläsare till min telefon och de dyker upp som en mapp i telefonens filhanterare. Väldigt praktisk för t.ex. foto-backup när man är på semester. Bara att kopiera från minneskort till telefonen, och eventuellt från telefonen till USB-sticka. Dock krävdes det i mitt fall en särskild USB-host-kabel, och jag var tvungen att köpa originalkabeln (199:- på Kjell & Co har jag för mig). Jag testade först med nån billig Kinakabel men det gick inte.

För bildredigering på iPad

- Photogene
- PhotoForge
- Filterstorm Pro

Den tredje känns mest proffsig för mig, kan framförallt redigera råfiler, klarar fullstora bilder, batchprocessing, mm, men har inte så mycket finesser i form av effektfilter och sånt.

Kan förresten tipsa om Android-appen "Mina spår" (gratis) som gör att du kan GPS-logga/plotta. Spåret kan sen laddas upp till ditt konto på Google Maps ifall du vill visa det för andra (publikt eller privat).

Exempel på en 7-timmars segling i Mexico:
http://g.co/maps/amqhf

Eller så kan du exportera en GPX-fil som du sen kan importera i Lightroom 4 för att automatiskt geotagga de bilder du tog under tiden som GPS'en var igång.

Seriöst? Går ju knappt att göra nånting överhuvudtaget med den appen...

PS Express hette den visst..

Croppa, räta ut, enkla småfix som simpel brusreducering, soft focus, vissa effect filter, leka lite med exposure/saturationtint/BW och kontrast i en telefon tycker jag nog är lite mer än "knappt något ö.h.t"...

Jag skulle vilja dela med mig av lite research som jag gjort, och be om lite feedback av någon som kan eller har provat.

Problemet: Att ha en vridbar monitor för kameror som saknar det. I princip alla avancerade amatör och proffskameror saknar vridbar monitor. Canon 7D, 5D serien, 1D serien, Nikon Dx, Dxx, och Dxxx.

Nu har det kommit 2 Appar med stöd för liveview via USB till plattor och smartphones.
Apparna har även mycket fler funktioner för "tethered" foto, som t ex remote controll, fokusstacking, HDR mm.

http://www.heliconsoft.com/heliconremote.html (Android + Canon/Nikon)

http://dslrcontroller.com/devices.php
Länk till kompatibilitetslista (Android + Canon. Stöd för Nikon under utveckling)

http://www.ononesoftware.com/products/dslr-camera-remote/ (för Apple+ Canon/Nikon)

Jag har en surfplatta, Samsung Galaxy GT-P7500. Köpte den som en "leksak" för några månader sedan av Telia. Har funderat på just sådana här lösningar. Och eftersom jag hade köpt 2 kontakter till den (bla USB-kontakt) så laddade jag ner och testade jag det program som du rekommenderade, Helicon remote.

Och det fungerar. Programmet hittar kameran, Nikon D7000, och det går att styra en hel del.
Har fått en del felmeddelande och tvingats starta om kameran. Eftersom jag inte kan programet och det dessutom är en Beta-version så kanske man inte skall begära för mycket.
Men det ser ut att kunna bli användbart.

Jag har inte testat själv än eftersom jag fortfarande funderar vilken platta eller smartphone jag ska köpa.
Det som krävs av enheten man kopplar till kameran är att den stöder USB OTG (On The Go).

USB OTG innebär att enheten, precis som en dator, kan fungera som "master", medan enheterna som kopplas till, fungerar som "slave". Tidigare fungerade inte smartphones som host/master utan som "slave". Den enda enheten man kunde koppla telefonen till var en dator som kunde vara host/master. Eftersom telefonerna nu är just smartphones med rejär processorkraft och välutvecklat operativsystem, finns ingen anledning till att de inte kan fungera som en fullfjädrad dator och även agera USB host. Denna funktionalitet kallast USB OTG.

De 2 telefoner som jag hittat som stöder denna funktionalitet utan att behöva "rootas" är Samsung Galaxy S II, och Sony Experia S. (Eventuellt även Sony Ericsson Arc S).

Samsung Galaxy Note och Samsung Google Nexus stöder OTG om de "rootas". Möjligtvis även en del andra enheter.

Android paddor med Honeycomb 3.1 och högre stöder oftast USB OTG utan modifikationer.

Förutom att kunna koppla dem till en DSLR, tillkommer smarta tillämpningar som att kunna koppla till mus, tangentbord och USB minnen eller USB HDD och andra USBenheter.

Skulle någon som har möjlighet att testa vilja dela med sig av synpunkter?
Vilka enheter/kameror får ni till att funka ihop?
Hur funkar helicon att köra på en smartphone. Blir gränssnittet för pyttelitet?

MVH, Niclas
USCH. Skrev ett svar som plötsligt bara försvinner. En gång till:

Jag har en surfplatta Samsung Galaxy (10 tum). Eftersom jag hade dom extrakontakter som krävs för att kunna använda USB så laddade jag ner Helicon Remote och det fungerar med min Nikon D7000. Kan styra en hel del på kameran från surfplattan. Har visserligen fått några felmeddelande, men jag kan inte programmet så väl efter 30 min och dessutom så är programmet en beta-version. Men det ut att kunna bli kul och användbart.

Hmmm...kul tips! Kollade in onOne:s app som passar mig perfekt med D7000, mac och Ipad/Iphone. Kostar iofs ca 50 dollar för Ipad-appen men det kanske det är värt....research pågår!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar