ANNONS
Annons

Fotoalbum

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag står just i startgroparna att börja fotografera digitalt och har lite funderingar gällande hur bilderna skall visas. Självklart är det behändigt och användbart att ha bilderna på datorn, man kan göra bildspel och websidor osv. Men så har jag tänkt på de möjligheter man har att göra traditionella fotoalbum - och detta på ett lite mer otraditionellt sätt.

Min tanke är att göra album i A4-bokformat, där bildmaterialet monteras redan i datorn. Det går att justera storlekar, göra kollage, och lägga dit bildtexter runt och mitt i - snyggt tonat och stilfullt enligt konstens all regler. Det borde väl finnas något smart sätt att binda ihop det hela till en bok?

Har någon gjort något liknande förut - tips?

Finns det fotopapper för bläckstråleskrivare som man kan skriva på bägge sidor på?

Hur monterar man bäst en "bok" av en bunt A4-papper?

Är bläckstrålepapper lika känsliga (eller mer)
som vanligt blankt fotopapper när det gäller fingeravtryck och sådant?

Vad kostar det att skriva ut en sida nästan helt fylld av färg?

Vore kul med lite respons och tankar kring detta!

// Anders
 
Det låter spännande och jag är nyfiken på att höra vad våra kreativa kollegor kan ha att berätta.

Några saker tror jag blir problematiska: jag vet inte om det finns dubbelsidigt papper - men har du tänkt på hanteringsproblemen:
- sidorna kanske kletar ihop
- det blir nog svårt att bläddra i det albumet
- som du själv antyder: fingeravtryck på sidorna
- om gör en bra sida och missar baksidan - dyrt!
- ... och tidsödande

(Själv håller jag på att fundera på om jag ska orka skanna in >50 års bilder i ca. 45 konventionella album så jag sedan kan bränna dem på en CD och lämna var sitt exemplar till våra tre barn. Jag har tidigare gjort det med 5 300 diabilder - det tog två år!)
 
Om du går in och kikar i konstnärstillbehörsbutiker, t.ex. Matton i Stockholm och Göteborg (kanske finns på fler ställen vad vet jag), så kan du nog få lite ideer. Bland annat finns det ganska snygga mappar där du kan sätta A4-ark bakom plast som sen går utmärkt att bläddra i. Då är du skyddad från fingeravtryck och annat klibb.

Annars kan du ju lämna plats för hål i kanten och sätta ihop arken med något ringsystem. På Matton (återigen) kan man köpa allt material och sedan låna maskin där för att sätta ihop det.

Priser på utskrifter varierar väldigt beroende på skrivarfabrikat, bläck och papperstyp. Med min epson 890 får jag en ungefärlig kostnad på ca 25-30 kronor per färg-A4-utskrift på bra papper.
 
Jag har själv funderat på iden som inte alls är så dum egentligen, bara man har ork och lust att hålla på.
Det största problemet är nog just klibbnings-problemet. Att skriva ut sidorna på endast ena sidan är helt säkert bäst. Jag har heller aldrig sett papper som är bestruket på båda sidorna. Jag tror inte det finns.
Att lägga dem i heltransparenta fickor tror jag inte fungerar då dessa är helt släta och kommer att häfta fast i bläcket som lossnar ganska lätt. Jag skulle tro att mellanpapper av smörpapperstyp har mindre chans att klibba ihop sidorna. Det kan också gå helt utan skydd eftersom papperets baksida kan vara ganska lämplig som skydd för bläcket.
 
- sidorna kanske kletar ihop
Nej sidorna kletar inte ihop mer än med vanliga foton. Inte vad jag har upplevt i alla fall ..
- som du själv antyder: fingeravtryck på sidorna
Dom är inte känsligare än vänliga foton på den punkten heller, dock så har jag upplevt utskrivna foton som mer känsliga för repor och liknande men vid varsam hantering så bör det inte vara ett problem.

Jag har personligen köpt en fotopärm med svarta ark i A4 format där jag klistar in foton utsprivna på en Epson 890 och det fungerar utmärkt, ser snyggt och Professionellt ut, tror att allt som allt kostade 95:- för pärm med 30 ark.

/Malm :)
 
Jag skulle inte försöka skriva ut på båda sidorna. Jag skulle, precis som föreslagits, köpa "bok" med plastfickor. Det finns superfina sådana och är gjorde för att presentera din Portfolio.

Jag köpte min på YFO i stockholm. Undrar om märket inte vad Just!?
 
Om man inte har så höga kvalitetskrav fastnar det ju även skapliga bilder på vanligt papper. Jag har testat att skriva ut på albumblad av vit pappkartong (235x330 mm). Bara att fortsätta på gamla fotoalbumet!

Den enkla skrivare jag har testat ger i alla fall skarpa bilder på albumbladet. De mörka tonerna blir inte särskilt mättade men de blir de inte heller på det enda fotopapper jag testat (skrivaren Canon S200 och blankt Kodak Picture Paper 190 g/m² - för övrigt dubbelsidigt!).

Finessen med det hela är ju att man kan skriva ut fler albumblad när som helst. Jämför det med att kopiera/skriva ut bilderna var för sig och sedan montera och skriva eventuell bildtext. Jag tycker det borde vara en självklar produkt för inkjet-papperstillverkarna att göra albumblad! En nackdel är förstås att enda möjliga bakgrundsfärgen är vit - om man inte öser på med bläck på hela sidan...
 
Det finns inkjet fotopapper för utskrift på båda sidor. Jag har inte testat själv men sett resultat hos återförsäljare. Det blir mycket bra! Tror att det var Tetenal som hade pappret. Det finns ingen risk för klibbning. Själv har jag en epson photo ex och de ustrifterna är inte känsliga för exempelvis fingeravtryck. Har gjort en del test med "fotoalbum" layoutade med text och det fungerar mycket bra. Så det är bara att köra igång för er andra...

/Mats
 
Hei!
HP har tosidet fotopapir som gir helt ok resultat.:)
Smart med ferdigmonterade sider fra PS - da unngår man håpløse hjørner/for store plastlommer osv! Litt mer arbeid blir det, men å andre siden kan det bli meget stilig med skygger, borders o.l.
Gi et lite album til svigers fra julefirandet...
:D
 
Tetenal

Varför inte avända Tetenal Inkjetpapper Duoprint 130g A4. Det är avsett för utskrift på båda sidor. Finns hos Scandinavian Photo.
 
A4 blir väldigt litet om man slår hål i det, dessutom matchar det inte en vanlig fotopärm...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.