Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoalbum till hemsida?

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Finns det några bra tips på program som fixar snygga fotoalbum som man kan lägga upp på sin egen hemsida?

SimpleViewer verkar ju både snyggt och justerbart, men kräver "tyvärr" Flash - något som jag och många med mig har en viss allergi mot.

Finns det något annat liknande som skapar vanlig enkel HTML-kod? Photoshops varianter känns lite trista så att säga.

Vill inte ha något "häftigt och flashigt", snarare enkelt och avskalat, men det ska gärna vara lätt att justera och anpassa efter eget humör. Och om det kan hämta EXIF-data för att inkludera som text till varje bild vore det kanon!

Koda HTML själv... visst, men vore ju skönt om man bara kunde slänga in 50 bilder i ett program som fixar jobbet åt mig.
 
Jag kör med JAlbum. Enkelt och smidigt, det finns många skins att välja på och det går att göra egna anpassningar. Exempelalbum: http://soaring.carlinphoto.net/vaga_2006/

Jag förberedde albumet innan jag åkte iväg på semestern, sedan så var det ca 30min av sorterande och kommenterande för varje dag. Bildbehandlingen och uppladdningen sköter albumet själv.

Exif och andra funktioner finns självklart med, i några skins kan varje besökare kommentera bilderna.
 
Jag gilla inte flash, framför allt eftersom jag installerat flashblock för att stoppa reklam, en site som då laddar om i tid och otid blir väldigt tråkig att navigera i.

Till enkla album är HTML det absolut enklaste och bästa. Man behöver på sin höjd komplettera med någon java-snurra för thumbnails.
 
Jag kör med Tiny Web Gallery

http://www.tinywebgallery.com

Det kräver att webservern klarar php script i övrigt inget annat.

Det går att konfigurera till absurdum, nja kanske inte men det finns massor att skruva på om man vill. Annars funkar det riktigt bra orört oxå.

När man vill lägga upp flker bilder använder man den administrativa sidan eller ett ftp program.

Miniatyrer, watermarks, mail till dom som vill veta att det kommit nåt nytt etc sköts helt automatiskt. Man behöver bara lägga upp dom fullstora bilderna.

Den känner tom. av bandbredden och sänker kvalitén på bilderna om man sitter på modemuppkoppling.

Min användning kan man se här:
http://www.fotomas.se/galleri.php


Bäst av allt, det är en levande grej med ett användarforum och ständig utveckling samt GRATIS !!

Behöver jag berätta att jag är stormförjust?
 
Fotosidan har just utvecklat en funktion så att du kan publicera dina album med egen layout i en iframe på din egen sajt!
 
Hej,

www.webpicturecreator.com

Skapar om man så vill HTML. Kan dock inte läsa EXIF i dagsläget. Det är jag som gjort programmet så jag hoppas jag inte får forumvärdarna på mig för att jag gör reklam. Men programmet är gratis.

mvh
 
Funktionen är precis utvecklad, gissar att fotosidan kommer att informera mer om den.

Du behöver ett guldmedlemskap så du har tillgång till portfolio-funktionen.

Seddan laddar du upp dina bilder i dina portfolioalbum och lägger en länk till varje album i en iframe på din egen sajt. Du kan också styra hur albumet ser ut genom att ladda upp en egen stilmall på fotosidan.

Jag håller på att lägga upp mina bilder på detta sätt.
 
Stina.D skrev:
Funktionen är precis utvecklad, gissar att fotosidan kommer att informera mer om den.

Du behöver ett guldmedlemskap så du har tillgång till portfolio-funktionen.

Seddan laddar du upp dina bilder i dina portfolioalbum och lägger en länk till varje album i en iframe på din egen sajt. Du kan också styra hur albumet ser ut genom att ladda upp en egen stilmall på fotosidan.

Jag håller på att lägga upp mina bilder på detta sätt.

jag gissade att man var tvungen att vara guldmedlem...
jaja, tack ändå
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.