Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoalbum med bildtext för visning på DVD spelare

Produkter
(logga in för att koppla)

Henke1975

Ny medlem
Jag är ute efter att på något sätt få ordning påmina digitala bilder.
Tanken är att först sparar jag ner orginalen och sedan gör jag en kopia på dom som jag har redigerat, namnget och skrivit in lite info om vilka som är med och vart bilden är tagen. Vill ha så att jag kan söka på bilderna, sedan skulle jag vilja bränna över vissa bilder till en Cd eller DVD för att kunna visa dom på min TV med hjälp av min DVD spelare. När jag ser bilderna på TV vilj jag att infon om bilden skall synas med, så att jag ser tex: "Sverige-Italien 1-1 EM 2004" och så ser jag bilden samtidigt. Är detta något som är genoförbart?

Jag testade lite att använda Adobe PhotoAlbum 2. Men vad jag förstog så lagras inte infon i bilderna utan hållsreda av programet. Vad händer om man byter dator? Då försvinner ju allt.

Hoppas någon kommer på något klurit sätt att få detta att funka
 
Alla de funktioner som du beskriver klarar Photoshop Album 2 så du behöver nog ej leta längre.Använder själv det och det funkar perfekt.

Jag testade lite att använda Adobe PhotoAlbum 2. Men vad jag förstog så lagras inte infon i bilderna utan hållsreda av programet. Vad händer om man byter dator? Då försvinner ju allt.

Svar:Det gör det inte pga att när du säkerhets kopierar katalogen med bilderna så skapas en kopplings fil till bilderna som innehåller t.ex text som du har lagt till bilderna och när du lägger in dessa bilder på en ny dator med samma program så kopplas de till programmet igen.

Allt finns att läsa mer utförligt i hjälpavsnittet som finns i programmet,även de funderingarna över bildvisning med text på tv hittar du där.

mvh stefan
 
stefanschonnings skrev:
Svar:Det gör det inte pga att när du säkerhets kopierar katalogen med bilderna så skapas en kopplings fil till bilderna som innehåller t.ex text som du har lagt till bilderna och när du lägger in dessa bilder på en ny dator med samma program så kopplas de till programmet igen.

Men det blir problem om man vill byta katalogprogram eller om man tar fram skivan om fem år. Enda säkra sättet att få med all katalogisering är att skriva ner informationen i bildfilen.

Vet inte om Photoshop Album 2 klarar det, någon som vet? iViewMedia Pro som jag använder klarar det och en himla massa annat också.

Jag sparar alltid ner all info i mina bildfiler, så oavsett vart de tar vägen så finns alla data med – fotograf, url, vad bilden föreställer, vilka som är med på bilden, kategorier, nyckleord mm.

För klarhets skull: bildkvaliteten påverkas inte av att man sparar ner IPTC-data i bildfilen och den blir knappt märkbart större.

Glada hälsningar!
Stina
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.