Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foto vid middag - blixt eller ljusstark glugg

Produkter
(logga in för att koppla)

stregnil

Aktiv medlem
Hej,

En liten fråga som säkert är självklar för de flesta här, men inte för mig....

Om man ska plåta lite bilder inomhus i dämpad belysning (inte mörkt utan inomhus på kvällstid, typ över en middag)

Vilken av dessa alternativ skulle ni föredra?
1) Fast glugg med stor bländare på 1,8-2,8 (typ 50mm eller 85mm) och ingen blixt

2) Normalzoom med max öppning på f4,5 (18-135mm) med stabilisering och extern blixt (430EX II)?

3) Kanske fast glugg och ändå blixt?

Hur gör ni när ni ska på t.ex. middag och vill för en gång skull ta lite vettiga bilder på sällskapet?

Tacksam för hjälp!

Ps. kameran är en 40D och objektiven ser ni ovan
 
Hej,

En liten fråga som säkert är självklar för de flesta här, men inte för mig....

Om man ska plåta lite bilder inomhus i dämpad belysning (inte mörkt utan inomhus på kvällstid, typ över en middag)

Vilken av dessa alternativ skulle ni föredra?
1) Fast glugg med stor bländare på 1,8-2,8 (typ 50mm eller 85mm) och ingen blixt

2) Normalzoom med max öppning på f4,5 (18-135mm) med stabilisering och extern blixt (430EX II)?

3) Kanske fast glugg och ändå blixt?

Hur gör ni när ni ska på t.ex. middag och vill för en gång skull ta lite vettiga bilder på sällskapet?

Tacksam för hjälp!

Ps. kameran är en 40D och objektiven ser ni ovan

Risken är väl stor att du inte slipper undan blixten oavsett objektiv, i alla fall så här års. Det är väl 50/1.8 som gäller inomhus på ett crop-hus. 85:an blir för mycket tele skulle jag säga.
 
Det är väl lite beroende på vilken typ av bilder du är ute efter.

Jag fotar själv ganska ofta familj och vänner vid middagar i hemmet.

Visst är det trevligt att använda befintligt ljus men du kommer säkert att hamna på ISO 3200 även med de ljusstarka gluggarn och då blir det ju dessvärre i brusigaste laget. Dessutom kanske du vill ha lite gruppfoton och annat där du vill ha lite mer skärpedjup och då måste du ändå blända ner och använda blixt.

Sedan tycker jag att fast 50 ger alldeles för "lika" bilder under en hel kväll. Jag tycker det är kul att blanda lite översiktsbilder med porträtt.

Om du bara kan välja en glugg får du sannolikt störst andel användbara bilder får med 18-135 EF-S och blixt. Slå blixten snett bakom dig över axeln så blir blixljuset inte så skarpt. Jag tycker det funkar kanon.

Men varför välja antingen/eller? Kan du inte köra med zoomen som huvudobjektiv med blixt och komplettera med några i naturligt ljus med fast glugg?

Edit: Här hinnar man inte rätta förrän andra har skrivit samma :)
 
Känn efter lite i förväg vilken brännvidd du tror du behöver, kanske 50mm (80 på din kamera) blir lite för lång och då har du bara zoomen och därmed blixt att välja på. Annars kanske en blandning, ta lite gruppbilder med studsad blixt i taket och sedan lite stämningsbilder i befintligt ljus med 50mm, då blir det kanske mest porträtt eller bilder med två personer på sin höjd. Sedan beror det kanske också på hur mycket plats du har, om det är ett stort rum där du kan ta ett par steg bakåt eller om det är trångt.

EDIT: AFJ hann före, med samma råd ...
 
Zoom, blixt som du slår upp i taket, bländare 4-5,6, ISO 400, M, 1/8-1/100. Vill du inte ha med så mycket bakgrundsljus så sänk ISO, vill du ha med mer bakgrundsljus hög ISO och eller öppna bländaren lite.

Blixtsynk andra ridå och köra förblixten manuellt med "sol"-knappen ökar chansen att motiven är stilla under insamlandet av omgivningsljus - om du har väluppfostrade gäster som artigt sitter fint så behöver du inte kludda med det.

Test DOF-preview för att få en uppfattning om hur ljuset ifrån blixten faller.
 
Objektivet är närmast en smaksak om du har blixt. Det jag tycker ger de bästa bilderna är att använda en lång slutartid som tar in det mesta av det befintliga ljuset kombinerat med indirekt blixt som slås i taket.

Mina bilder från släktmiddagar och storhelger är oftast tagna med 28mm 50mm och ett å annat porträtt med ett lättare tele 85 till 135mm. Blixten (ledtal 30) kör jag helmanuell, bländare 5,6 till 8 (beroende på takhöjd och takets reflektivitet) och 1/30s slutartid vid iso200 Det blir i regel bra till alla bilder oavsett brännvidd eftersom det handlar om ungefär samma avstånd. En gruppbild i ett lite större vardagsrum kräver att jag öppnar upp lite till. Jag gillar inte att använda någon form av automatik vid blixtfoto, det finns oftast allt för mycket blanka, kritvita eller mycket mörka saker som lurar ljusmätningen. Jag får ett betydligt jämnare resultat om jag istället utgår från blixteffekten som är konstant och ställer bländaren efter det.

Vid rena ansiktsporträtt kan jag däremot slå på blixtens automatik så att blixten klipper effekten när jag öppnat upp för att få riktigt kort skärpedjup, men i alla andra fall kör jag den manuellt.
 
Zoom, blixt som du slår upp i taket, bländare 4-5,6, ISO 400, M, 1/8-1/100. Vill du inte ha med så mycket bakgrundsljus så sänk ISO, vill du ha med mer bakgrundsljus hög ISO och eller öppna bländaren lite.

Blixtsynk andra ridå och köra förblixten manuellt med "sol"-knappen ökar chansen att motiven är stilla under insamlandet av omgivningsljus - om du har väluppfostrade gäster som artigt sitter fint så behöver du inte kludda med det.

Test DOF-preview för att få en uppfattning om hur ljuset ifrån blixten faller.

Hej,

Sitter med kamera och blixt framför mig just nu...
Jag kunde hitta hur jag kör blixtsynk på andra ridån, men hur ställer jag in förblixt "manuellt med "sol"-knappen"?
Jag ändrade inställningarna på kamerans display

Tack på förhand!
 
Det ställer du inte - tryck på "solen" så fyrar du av förblixten och automatiken justerar in sig - lämpligt att rikta kamera och blixt ungefär som du tänkte ha de när du käpper bilden eftersom kameran inte kommer att justera om utan den använder informationen ifrån den första manuellt triggare förblixten till att ställa in sig. FE-lock tror jag att funktionen kallas på fikonspråk och går använda även i andra situationer för att hindra automatiken ifrån att bli lurad.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar