Annons

Foto till privatperson

Produkter
(logga in för att koppla)

Anna-S

Medlem
Hejsan,
Jag tänkte rådfråga om vad för summa man borde ta för en bild?
Jag har fotat i lite mer än två år och nu, för första gången, är det en herre som vill köpa bilder av mig.
Han vill att jag ska skicka dom till honom i hög upplösning så han kan skriva ut dom och rama in dom. Han själv har föreslagit 100 kr för 3 eller 4 bilder.

Har bifogat en bild som han är intresserad av.
Tack för svar!
/Anna

Bilagor

• 3005473418_6cc2d56213_b.jpg
    3005473418_6cc2d56213_b.jpg
    18.8 KB · Visningar: 1,242
Det är ju löjligt lite pengar -- att han inte skäms! Att skriva ut och rama in bilderna kommer ju att kosta mångdubbelt mer.

För övrigt skulle jag nog inte släppa ifrån mig en bildfil på det viset, utan hellre leverera färdiga utskrifter i önskad storlek.

Hur mycket borde jag ta per bild då? Har letat runt på internet men inte funnit något svar.

Men om jag ska skriva ut bilderna själv så kostar det väl mig en massa pengar?
Jag har Flickr och där kan man ju ladda ner en Large version av bilden, en sådan kan man väl skicka till honom? Jag skulle ju givetvis inte skicka en originalfil.

Hur mycket borde jag ta per bild då? Har letat runt på internet men inte funnit något svar.

Men om jag ska skriva ut bilderna själv så kostar det väl mig en massa pengar?
Jag har Flickr och där kan man ju ladda ner en Large version av bilden, en sådan kan man väl skicka till honom? Jag skulle ju givetvis inte skicka en originalfil.
Men om du har utgifter för utskrifterna så överför du ju givetvis dessa på köparen sedan lägger du på ditt pris för själva konsten, eller?

Är det en bekant som ska köpa bilderna av dig så är väl inte pris så viktigt kanske men om det är en främling så känns 100 kr snuskigt lite. Det är ju knappt lönt att dra igång datorn för så lite.

Mysig bild btw.

Han skrev att han själv kunde fixa med utskrift & inramning. Han hade någon bror som har en fotoutskrivare.

Vad borde jag göra? Är det dumt att skicka iväg en kopia på filen?

Förstår ditt bekymmer. Det är svårt att veta vad man ska ta. Fick själv samma fråga för ett tag sedan att sälja en högupplöst fil.

Tittade runt men hittade inga priser på högupplösta filer, men såg att en del fotografer tog runt 500 - 800kr för en A4-utskrift. Såg att Anders Järkendal/N tog 295 för ett signerat A4. Nu pratar vi om en bild och ingen bildfil (bildfil som man kan använda till allt möjligt och skriva ut hur många bilder som helst).

Själv högg jag till med 1500kr för en bildfil. De få bilder jag har sålt så har jag tagit 600kr för en A4 och 800kr för en A3. Jag drog till med det dubbla när det gäller en högupplöstfil då man släpper kontrollen över bilden. Svårt att kontrollera vad den igentligen kommer användas till och hur många exemplar den skrivs ut i. Trots allt har du lagt ner lite möda. Kanske kört dit eller åkt kollektivt (kosta pengar). Ska man leva på att sälja bilder då blir priset något helt annat.

De priser jag har uppfattas säkert som högt av vissa och löjligt lågt av andra.

Får väl nämna att köparen drog sig ur affären.

/Gunnar

Vart vänder man sig när man ska skriva ut bilder? Expert? Och vad kostar det att skriva ut ett foto? Jag har inte gjort något sådant här förut.
Men nu känner jag att jag inte alls vill skicka någon bildfil, det känns för osäkert. Tack för hjälpen!

Släpper Du bildfilen tappar Du all kontroll. Säg att "hans kompis" gör ett skitjobb - vem får skulden? Han? Nä - fotografen! "Bilden är ganska dålig, men det kunde inte bli bättre". Morsning.

Bland proffslabben är Crimson är ett ganska solklart alternativ, men det finns andra.

Det finns en medlem på fotosidan.se som tar sådana jobb till högst resonabla priser och med bra kvalitet - han är avgjort pecky och gnyr ibland över vad han kan ( = inte kan ) åstadkomma från bildfilerna. Löpande bana, max 435 mm bredd, tre ytor vill jag minnas. Prata med honom.

bengtsfoto.com

Hejsan,
Jag tänkte rådfråga om vad för summa man borde ta för en bild?
Jag har fotat i lite mer än två år och nu, för första gången, är det en herre som vill köpa bilder av mig.
Han vill att jag ska skicka dom till honom i hög upplösning så han kan skriva ut dom och rama in dom. Han själv har föreslagit 100 kr för 3 eller 4 bilder.

Har bifogat en bild som han är intresserad av.
Tack för svar!
/Anna

Hej!
Jag skulle aldrig släppa iväg en bildfil eftersom jag inte alls vet vad den kan användas till.

Däremot säljer min dotter och en kompis till henne mina bilder i sitt ungdomsförtag (ett projekt inom gymnasieskolan) och då tar de 300:- per bild i storlek 20x30 cm och monterad i paserpatout, ev porto tillkommer. Kanske för billigt, men vi tror inte att folk vill betala hur mycket som helst.

De framkallar via Crimson (kostar ca 20:-/bild) och passerpartouten mm köper de från nåt företag på stan (Uppsala) som säljer syrafria papper o d. Ca kostnad 80:-/bild för produktionen, tror jag de räknar med.

Kan kanske vara till någon hjälp. Hälsn Maria

Att tänka på om man ska skicka bildfilen till ett lab är att din färgprofil överensstämmer med labbets så att du får ett så likvärdigt resultat som möjligt. På tex Crimson.se finns det info om sådant som man bör tänka på.

Lycka till!

Allt beror ju somsagt på vad syftet med försäljningen är. Ska du tjäna pengar eller är du som jag. Nämligen att jag skulle hoppa av glädje av att blivit kontaktad av en som faktiskt vill ha mina bilder!

Skulle spinna vidare på hans hundring och minst ta det per styck plus porto/ utskrifts kostnader.
Ramning mm kan han då göra själv, men inte bilden alltså.
Skulle nog inte släppa filen, men samtidigt skriver du att du har en högupplöst fil på flicker som man kan hämta gratis. Så det är ett lite svårt läge.

Glöm inte minst av allt att skriva ett detaljerat kontrakt med köparen där det tydligt står att bilden inte får kopieras / ändras i någon form mm.

Glöm inte minst av allt att skriva ett detaljerat kontrakt med köparen där det tydligt står att bilden inte får kopieras / ändras i någon form mm.

Är ju jätteviktigt. Bilden är jättefin och han kan säkert tjäna betydligt mer än 25,- på den.

Har inte läst allt, men om du inte känner honom så tycker jag att du gör kopian och tar betydligt mer betalt.

Ett sätt är att han betalar dig överrenskommet pris.
Du skickar filen till Crimson( eller likvärdigt) & Crimson skickar kopian direkt till honom.

Lite svårt kanske, med tanke på att lagen faktiskt tillåter att man gör kopior för privat bruk. Att köparen däremot inte får publicera den är ju självklart.

30 spänn per bild kan du förmodligen både ha och mista utan att det gör någon större skillnad för dig, så föreslå honom ett anständigt pris istället, t ex 300 kr per bild. Alternativet är kanske att inte få nåt alls, intresse finns uppenbarligen och du sitter med trumf på hand. Spela dina kort väl. Han kanske vill köpa mer av dig framöver...

/kg, mitt i en pokerturnering

Allt beror ju somsagt på vad syftet med försäljningen är. Ska du tjäna pengar eller är du som jag. Nämligen att jag skulle hoppa av glädje av att blivit kontaktad av en som faktiskt vill ha mina bilder!

Skulle spinna vidare på hans hundring och minst ta det per styck plus porto/ utskrifts kostnader.
Ramning mm kan han då göra själv, men inte bilden alltså.
Skulle nog inte släppa filen, men samtidigt skriver du att du har en högupplöst fil på flicker som man kan hämta gratis. Så det är ett lite svårt läge.

Jag har nu förklarat för honom vilka priser och alternativ det finns. Men han står fast vid att han vill fixa utskrivningen själv. Han säger även att han bara vill ha bilden för att hänga upp den på väggen.
Han säger att han kan ge 300 kr för en bildfil. Jag behöver ju faktiskt pengarna. Men jag vet inte om jag ska skicka en kopia av själva orginalfilen eller om jag ska ta large versionen från mitt flickr-konto.

Jag har nu förklarat för honom vilka priser och alternativ det finns. Men han står fast vid att han vill fixa utskrivningen själv. Han säger även att han bara vill ha bilden för att hänga upp den på väggen.
Han säger att han kan ge 300 kr för en bildfil. Jag behöver ju faktiskt pengarna. Men jag vet inte om jag ska skicka en kopia av själva orginalfilen eller om jag ska ta large versionen från mitt flickr-konto.

Ge honom en stor jpg-fil, kvittera ut dina 300 och tacka för affären. Han är ju ändå sällsynt ärlig, han skulle väl kunna ladda ner filen från flickr och printa den utan att säga ett knyst annars. Helt lagligt dessutom.

Ge honom en stor jpg-fil, kvittera ut dina 300 och tacka för affären. Han är ju ändå sällsynt ärlig, han skulle väl kunna ladda ner filen från flickr och printa den utan att säga ett knyst annars. Helt lagligt dessutom.

En kopia av originalfilen alltså?
För att få tag i en den större versionen på fickr så måste man vara medlem där.

En kopia av originalfilen alltså?
För att få tag i en den större versionen på fickr så måste man vara medlem där.

Har du fotat i jpg så kan du beskära bilden en aning och ge honom den (då har du hela bilden som bevis på att du har upphovrätten (om han nu skulle få för sig att börja sälja din bild)). Har du fotat i raw kan du ge honom jpg-filen, din rawfil bör vara tillräcklig för att bevisa att upphovsrätten är din.

Bli medlem i flickr är väl gratis?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar