Annons

Foto Stockholm sö 6/7?

Produkter
(logga in för att koppla)
Gissa att bilden är tagen i AdobeRGB som är en större färgrymd än webläsaren klarar visa. Prova konvertera bilden till sRGB.

Nej, för 400px lägger jag inte ner något jobb, men tack ändå, för jag ska givetvis kolla om detta är lösningen (alltså vilken färgrymd det är)

od_foto skrev:
Nej, för 400px lägger jag inte ner något jobb, men tack ändå, för jag ska givetvis kolla om detta är lösningen (alltså vilken färgrymd det är)
- Det brukar vara färgprofilerna som spökar i de här fallen. Nya Firefox hanterar profiler*, så om du har den och IE kan du ju jämföra hur bilden ser ut i båda.

* Måste dock knäppas på av användaren

Kör aldrig IE eftersom jag har Mac, men kan jämfra mellan Firefox (som jag kör som standard) och Safari. Var det i FF man skulle knäppa av eller på något?

TAckar, jo bilden visas rätt olika. Fast den inställningen finns inte i min. Kör 2.0.0.14. Brukar inte uppgradera direkt, utan låta "barnsjukdommarna" bli rättade först när det kommer nyare versioner.

od_foto skrev:
TAckar, jo bilden visas rätt olika. Fast den inställningen finns inte i min. Kör 2.0.0.14. Brukar inte uppgradera direkt, utan låta "barnsjukdommarna" bli rättade först när det kommer nyare versioner.
Ok. Fast FF3 är redan bättre än tvåan iom att tvåans barnsjukdomar nu är fixade ;)

(Säger techiesarna på jobbet i alla fall ;)

Ok, körde en uppdatering och inställning och bilden blev bättre. Men, alla har väl inte den här inställningen, så egentligen ska man väl köra på en sämre variant och se till att det funkar fint i alla fall...

od_foto skrev:
Ok, körde en uppdatering och inställning och bilden blev bättre. Men, alla har väl inte den här inställningen, så egentligen ska man väl köra på en sämre variant och se till att det funkar fint i alla fall...
Yepp. Och då behöver du convertera till rätt icc. Fast snart kommer IE8 och den tror jag också hanterar färgerna rätt. Och finns det i IE är det standard ;)

jido skrev:
Och finns det i IE är det standard ;)

Ja, *suck* när ska folk lära sig att skaffa _riktiga_ datorer, såna som inte får virus och som inte har påtvingade webbläsare? Såna som börjar på M- och slutar på -acintosh :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar