Annons

Foto & Spridning?

Produkter
(logga in för att koppla)

superior

Medlem
Jag har en fråga angående spridning av fotografier på personer. Låt säga att jag fotograferat en person (det får man göra, enligt fotosidan.se-artikeln). Har den sedan på min hårddisk, i digital form. Nu till det kniviga.

Om fotot sedan kommer på villovägar ut på Internet, vem är det då som får ta smällen om personen i fråga bestämmer sig för att vidta rättsliga åtgärder, fotografen (jag) eller den som publicerar fotot?

Fotot i fråga är ett vanligt vardagsfoto och borde inte tolkas som något ofördelaktigt för personen i fråga. Inga kopplingar till något politiskt parti eller något sådant alltså.
 
Tjaa... utan att veta helt säkert så måste det vara han som publicerar den, eftersom han förmodligen då ävan inte har tillstånd från dig så blir det även brott mot upphovsrätten.

Du som fotograf kan ju inte drabbas av att någon "stjäler" din bild och publicerar den på nätet. Dessutom gäller väl PUL bara i uppsåt att skada någon..?

Den som lägger upp en internetsida är ju personligt ansvarig för innehållet och enda gången man kan klara sig är om man står som ansvarig utgivare (kostar 2000:) hos PRV. Då kan man publicera bilder på personer och även i journalistiskt syfte utan att bli fälld enligt PUL.

/Jeppe
 
Fast PUL har ju ersatt den gammla datalagen och den reglerar ju faktiskt vad man lagrar på sin dator, inte enbart om det är publicerat på nätet. Det är faktiskt inte tillåtet att lagra personuppgifter på datorn utan godkännande från dem som finns med. Så det är nog inte solklart att man inte kan bli fälld för typ olaglig datalagring eller nått.

Tidigare var tvungen att ha tillstånd från en myndighet, som jag glömt bort namnet på, för att få lägga upp personuppgifter på data. Men det togs bort i och med PUL. Största anledning var väl att det blev så mycket adminstration. Alla föreningar som ville ha ett medlemsregister var ju tvugna att ha ett tillstånd. Nu räcker det med att de som är med godkänner det.

Mvh
Maverick
 
Foto som innehåller identifierbara personer tolkas i Sverige som en personuppgift...
 
Det är inte så säkert. Jag har sett en lista med bilder vilka tomtarna på datainspektionen har kommenteras, huruvida de är att betrakta som personuppgift eller ej.

Men det är klart att det kan ha utspelats någon annan precedent sen dess...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.