Advertisement

Annons

Foto sajter

Produkter
(logga in för att koppla)

ZerveZ

Aktiv medlem
Jag har tankar om att lägga upp en sida med bilder från släktträffar etc för att lätt kunna skicka iväg en adress bara till släktingar istället för en hell cd. Problemet är nu att jag inte vet någon bra sajt som tillhandahåller lite större hemsideutrymme och helst gratis också.

Tacksam för alla sorters tips
 
Hej

www.geocities.com är gratis men en massa pop-ups kommer.. du får alltid betala något om det ska vara "gratis"

www.b-one.se är billiga, www.cliche.se är ännu billigare.

De senare har stöd för asp+access databaser och php+mysql dito...

jag använder lmdata.se de är MYCKET bra att ha att göra med men kostar en slant.

Mvh
Johan
 
har inte den blekaste anning vad "asp+access databaser och php+mysql dito..." är men det är säkert bra att ha till något.

vill bara ha en väldigt enkel sida med lite bilder på
 
ZerveZ skrev:
har inte den blekaste anning vad "asp+access databaser och php+mysql dito..." är men det är säkert bra att ha till något.

vill bara ha en väldigt enkel sida med lite bilder på

asp och php är s.k. skriptspråk och kan användas för att göra en sida interaktiv - dvs sidbesökaren kan mha av de funktioner dessa skript tillhandahåller anpassa sidans information efter eget önskemål. Sökfunktioner och debattforum och annat godis använder ofta asp eller php. Om du tittar i adressraden på denna sidan ser du att just detta forumet använder php. Accessdatabaser och mySQL är databaser för lagring av olika typ av information, som kan väljas ut, sorteras och presenteras via en asp-eller phpsida.

Du kan säkert använda dessa funktioner för att göra en jätteglassig hemsida, men det är absolut inte nödvändigt. Utifrån det du beskriver tror ja du klarar dig bra utan dem...

mvh Janne
 
tack det var det jag ville veta. nu är bara frågan om vilket program jag ska använda för att snicka ihop sidan med.

något förslag någon om ett lättanvänt program för en total novis??
 
ZerveZ skrev:
tack det var det jag ville veta. nu är bara frågan om vilket program jag ska använda för att snicka ihop sidan med.

något förslag någon om ett lättanvänt program för en total novis??

Sök på "webalbum" och "software" i någon sökmotor. Det finns en hel del. På rak arm kommer jag på Breeze Browser (Som även kan en del annat), Gena Webalbum och QIC Webfotoalbum. (Nätadresserna till de två sistnämnda har jag inte i huvudet...)

Lycka till!

mvh Janne
 
Du kan kika på
http://www.picdatabase.com

Det är egentligen en tjänst för företag, men
man kan lägga upp en egen provarea som rymmer
en hel del bilder, 30 meg.

Jag vet inte om det är vad du letar efter, men
det finns många bra funktioner där.

Hälsn
Henrik
 
Kolla här:

www.freewebspace.net - här kan du söka efter gratis webbhotell.

www.brinkster.com - gratis men sägs vara ganska instabilt.

www.hemsida.net - 30 MB gratis.

www.friserverplads.dk - Danskt hotell med 50 MB gratis och som stöder ASP, PHP etc.

Annars tycker jag du ska kolla in

www.b-one.se

Ett okej webbhotell som dessutom är ruskigt billigt. Helt klart mycket bättre än de gratishotell som finns.

Du har även www.99kronor.com som har bra priser. Hur det är med stabilitet och dylikt har jag dock ingen koll på.

Hoppas att detta var till någon hjälp. :)
 
Senast ändrad:
tacksam för svaren.

d där b-one verkar riktigt intressant och d lutar åt att det blir d.

som sagt väldigt billigt.

någon som har erfarenhet av dem och kan rekommendera??
 
Jag har en god vän som använder sej av dom och han har bara pratat gott om dom.

Jag har även surfat runt på olika forum och kollat vad folk säjer om olika webbhotell då jag är på jakt efter ett jag med. Oftast så får b-one mycket bra kritik.

Jag kommer med all säkerhet att använda mej av b-one jag med.
 
Köp dig en Canon 10D då erbjuder Canon dig 100Mb yta att ha bilder på.... väldans generöst tycker jag. Har själv en domän hos b-one och är väldigt nöjd, så jag rekomenderar dem starkt.
 
ja 100mb webutrymme för bara 18000 är ju som hittat. iförsig får man en liten kamera på köpet men det är bara en sån där extra produkt för att locka köpare. :)
 
En liten tankeställare när det gäller gratis-sidan brinkster: i deras avtal gäller att man ger dom rätt att utnyttja din sida i deras eget kommerciella reklam-syfte... kanske inget allvarligt men ändå värt att tänka över innan man går med där.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.