Annons

Foto på tavla

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto Fredrik

Aktiv medlem
Hejsan,

Jag har fått ett litet fotojobb i helgen. Ska fotografera en tavla med min Nikon D70. Tavlan har inget glas. Jag funderar lite på hur jag ska göra och skulle gärna vilja ha lite tips. Kanske även tips på vad man kan ta för ett sådant jobb. Är inte proffs och tiden kommer kanske hamna på 1-1,5 timme.

Tack på förhand //Fredrik

Det jag lärde mig på en kurs var exempelvis såhär:
Lägg ner tavlan på ett bord. Rikta ett ljus mot tavlan med en vit duk emellan för att dämpa ner ljuset. Sedan en vit duk på andra sidan, för att reflektera ljuset tillbaka. Fota uppifrån med ett stativ.

Hmm

Det där lät intressant. Kanske ska testa det så får jag se hur det blir. Var lite rädd att personen bara har glödlamps belysning så att jag får en gul ton på bilden.

Tack för tipsen //Fredrik

Olja, akryl?

Beroende på med vilken teknik tavlan är målad
så finns det kanske olika lösningar.

Är tavlan målad med olja/akryl finns risken för reflexer. Mitt enkla trix är att fota med stativ
och flytta ljuskällan kanske 3ggr och trycka av emellan. Sedan lägger du bilderna på varandra i Photoshop-lager och raderar de ljusa reflexerna
i sina respektive lager.

Tekniken fungerar även bra vid andra reflekterande föremål som tex violiner/celli.

Gulton blir det säkert...men med PS så är det enkelt att justera.

Ett sätt att få färgerna naturliga är att ta ut tavlan i dagsljus och då i skugga och fotografera den där. Har själv gjort så åt några konstnärer och de blev nöjda med färfåtergivningen. Jag använde negativ färgfilm Polaroid High Definition 100. Har inte sett den på några år nu men den var otroligt ren i färgerna. vet inte om Kodaks variant med samma namn "High Definition" är samma film men även denna är mycket ren i färgerna.

o-laser skrev:
Skugga, brukar det inte bli blått då?

Svar:
Nej. Det är hjärnan som omtolkar färgerna mot blå ton när man alldeles före har sett bilderna i t.ex solljus. Är det molnigt så spelar det mindre roll var bilden placeras, bara det är ute och ljuset ligger på jämnt.
Filmen har ingen hjärna och registrerar ljuset exakt som det är. Endast vid "Blå timmen" och därefter registreras den blå ton som då uppträder pga ljusbrytningar i atmosfären men så sent ska man inte fotografera konstverk ute om man vill ha bra färgåtergivning.
Visst kan vissa filmer ge en blå, onaturlig ton i skugga och visst har det betydelse hur och på vilket papper bilden kopieras. Men de Polaroid High Definition-bilder jag tagit på detta sätt har blivit mycket bra och rena i färgerna. Tyvärr kommer jag inte ihå¨g vilket papper labbet använde vid kopieringen.

Graal skrev:
Svar:
Nej. Det är hjärnan som omtolkar färgerna mot blå ton när man alldeles före har sett bilderna i t.ex solljus. Är det molnigt så spelar det mindre roll var bilden placeras, bara det är ute och ljuset ligger på jämnt.
Filmen har ingen hjärna och registrerar ljuset exakt som det är. Endast vid "Blå timmen" och därefter registreras den blå ton som då uppträder pga ljusbrytningar i atmosfären men så sent ska man inte fotografera konstverk ute om man vill ha bra färgåtergivning.
Visst kan vissa filmer ge en blå, onaturlig ton i skugga och visst har det betydelse hur och på vilket papper bilden kopieras. Men de Polaroid High Definition-bilder jag tagit på detta sätt har blivit mycket bra och rena i färgerna. Tyvärr kommer jag inte ihå¨g vilket papper labbet använde vid kopieringen.

Med risk att beskriva det uppenbara:

Jag tror inte det blåa skuggljuset är i ögats tolkning av scenen.

Solens gula ljus tillsammans med himlens blåa blir vad vi kallar ett normalbalanserat "vitt" ljus, dvs det ljus som våra ögon är optimerade för. I en skugga blir det därför mestadels blått ljus kvar då solens ljus ju är blockerat. Effekten är tydligast när himlen är molnfri och utan dis.

När det är molnigt har det gula och blåa redan blandats.

I tex D70 finns en speciellt vitbalansering för skuggfotografering.

Tack

Tack för tipsen. Fotningen gick bra. Belyste med två lampor. Halogen och glödlampa och kompenserade vitbalansen i kameran. Kunden var nöjd i alla fall....

ANNONS