Advertisement
ANNONS
Annons

Foto på kartong

Produkter
(logga in för att koppla)

ArneBerne

Aktiv medlem
Hej!
Jag tänkte montera upp ett antal foton på kartong. Är det någon som har tips på vad jag skall använda för lim, som inte förstör bilderna på lång sikt.
Hälsningar Arne

Re: 3M Photo-Mount

Schappe skrev:
Har inte provat själv men det låter rätt.

http://www.kjell.com/?item=53301&path=

M V H Peter

Det kan bero på vad *på lång sikt* innebär. Jag har använt detta lim (eller föregångaren - kan man hoppas att det nya är bättre?) under 70-80-talet för att montera ritningar. Efter ~10-15 år hade limmet gulnat, hårdnat och smulades sönder vid handpåläggning. Så om du skall montera till eftervärlden (läs: Barnbarnen), kan det vara läge att kolla vilka löften om långtidegenskaper som 3M lämnar!

/prylnissen

Kapafixskivor är bra, de finns i olika tjocklek och storlek och med självhäftande yta.
Jag har använt kapafix mer än 15 år och de är fortfarande som nya.

hornavan skrev:
Kapafixskivor är bra, de finns i olika tjocklek och storlek och med självhäftande yta.
Jag har använt kapafix mer än 15 år och de är fortfarande som nya.

Talar du med konservatorer på museer, så är detta inte ett bra material. Det är så syrahaltigt att det bryter ner färgerna snabbare än vad som annars sker.

Stefan

stefohl skrev:
Talar du med konservatorer på museer, så är detta inte ett bra material. Det är så syrahaltigt att det bryter ner färgerna snabbare än vad som annars sker.

Stefan

Nu pratar vi extrem försiktighet. Det borde kanske nämnas att museer också förvarar sina bilder i källare med exakt reglerad temperatur och luftfuktighet. Luften filtreras och personlen använder bomullsvantar.
Jag har 15 år gamla bilder monterade på Kapafix och jag ser ingen förändring.
Tusentals konstnärer och fotografer runt om i världen använder Kapafix och tycker liksom jag att det är ett ypperligt sätt att montera bilder.
Jag kan med gott samvete rekommendera vem som helst att använda Kapafix.
Det är kanske syran som gör att man blir lite beroende av Kapafix!?

hornavan skrev:
Nu pratar vi extrem försiktighet. Det borde kanske nämnas att museer också förvarar sina bilder i källare med exakt reglerad temperatur och luftfuktighet. Luften filtreras och personlen använder bomullsvantar.

Frågan var som rekommenderades om man skulle montera bilder som inte förstör bilderna på lång sikt. Framförallt silverfotografier är känsliga för syrahaltiga material, så adhesivmontering på syrafritt papper är vad som rekommenderas.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar