ANNONS
Annons

Foto okända på stan

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag är jättesugen på att ta kort på folk man ser på stan, men jag har några frågor.

Ska man ha med sig något papper där modellen får skriva under att fotografen äger bilden och får göra vad han/hon vill? Har ni något bra exempel på hur sådan text kan vara?

Följande frågor är för er som har gjort det jag vill.

Har ni frågat någon okänd person om ni får ta kort på dem och hur reagerar dem?

Har ni tagit kort direkt eller bestäm någon annan tid så man kan lära känna varandra?

Har ni något visitkort eller en webadress där modellen kan se vad du har gjort för sorts foton innan eller har du med några bilder?

Får dem någon ersättning typ bilderna på mail, skiva eller utskriven bild (eller slabbad bild) eller en liten peng?

Är det många som säger nej eller kan man övertala dem lätt?

Nu till en liten kontroversiell fråga, men en känsla som jag har är att tjejer med ett vackert utseende och de senase kläderna och som är medvetna om sitt utseende, tror ni det är lättare att övertala dem att bli fotograferade än och förlåt uttrycket "vanliga" tjejer eller killar?

/ Marcus

Hej,

Jag bor i Göteborg som är "den vänliga staden". Eftersom jag är kille och gillar vackra tjejer så är jag inte sen med att ta med kameran på sta´n vacka sommareftermiddagar & kvällar.

Hittils har jag aldrig stött på några problem när jag vill plåta en vacker tjej som är helt främmande.

MEN! Jag lämnar alltid ett visitkort och presenterar mig eftersom mitt hobbyfotande är seriöst.
Däremot är de flesta främmande tjejer inte intresserade av att figurera på Internet såvida dom inte har ambitionen att bli modeller.

Fotograferingen kan även leda in på konstiga avigvägar också...

För två år sen föreslog jag en yngre vacker tjej att stå modell för mig, men hon ville hellre bada mitt i natten en varm sommarkväll.

Numera har vi en dotter tillsammans och kommer så småningom att gifta oss...

Livet har sina överaskningar?

Alexgbg skrev:
För två år sen föreslog jag en yngre vacker tjej att stå modell för mig, men hon ville hellre bada mitt i natten en varm sommarkväll.

Numera har vi en dotter tillsammans och kommer så småningom att gifta oss...

Livet har sina överaskningar?

Ja jag fick en tjej att sitta modell till ett reklam foto och nu är vi väll mer ett par nu efter ett tags dejtande. Men brukar annars Aldrig låta mig få några känslor för modellen i fråga. Kan bli många fel då.

Annars så bor jag i Sundsvall och har heller inga problem att få fota tjejer. Presentera dig Säg vad du vill göra och om det går bra om du tar en bil sedan lämna något så hon får tag på dig. Gärna visitkort annat verkar lite oseriöst men jag har aldrig haft något kort men det har gått bra =).

Men kamerans makt är otrolig igentligen man får säga och göra saker som tjejer och killar skulle ta illa upp av. Som tex till tjejer hop med skulderbladen och upp lite med bysten. (detta när dom sitter som hösäckar) blir en mycket bättre hållning då.

Jo nästan alla har ställt upp gratis kanske velat ha någon kopia eller så men det kostar ju inget

Börja med att vänligt fråga.

Vill de inte där på plats och du har en hemsida be dem återkomma om de fortfarande är intresserade efter ha titta på sidan. Be dem ta med ngn kompis om det känns konstigt att gå själv.

Tar du en bild och lovar att återkomma, genomför då det du lovade!

Jag plåtar ofta kända på stan. Ofta vill jag hanaturliga ögonblicksbilder och då är det helt uteslutet att fråga först. Men jag smusslar inte utan plåtar helt öppet. Det är viktigt att de som blivit fotograferade inte känner att "det där var nått konstigt". De flesta människor bryr sig faktiskt inte, men skulle nog göra det om jag knasade mig.

Ibland plåtar jag situationer där folk är medvetna om att de är fotografade, men jag låter dem inte få chansen att göra sig till. Ibland säger jag "fortsätt bara och låtsas som om jag inte finns". Det brukar funka fint. Det kan vara situationer när jag vill ta flera bilder och där jag inte känner att jag behöver överraska för att få den bilden jag vill ha.

Jag frågar bara när jag vill att folk ska posera och titta in i kameran. Ibland frågar folk varför och ibland berättar jag självmant. I en del situationer där det är naturligt med fotografer (som på festivaler) behöver man inte berätta nått.

Jag har träffat på en fotograf på Västerlånggatan i Stockholm som plåtade åt en bildbyrå (med 1Ds). Han tog namn och adress på alla och skickade sedan bild på den om han tyckte att den blev bra för godkännande. De stora pengarna för en bildbyråfotograf ligger ju i att kunna sälja bilderna kommerciellt och då måste man ju ha tillstånd.

Jag fotograferar privat eller journalistiskt och då behöver jag ju inte fråga om lov.

Har för mig att jag läst det här förrut någonstans men om jag vill fotografera för konstens skull, säg göra en utställning lokalt, behöver jag då ha modellens godkännande? Det känns som om man borde ha det, men jag har för mig att det inte är så. Får jag sälja bilderna utan tillåtelse från modellen?

Jag har också tänkt en längre tid att fotografera människor i deras verkliga miljö, att dokumentera vardagen och visa ögonblick från verkligheten. Jag blev än mer inspirerad efter att ha sett K-special om Georg Oddner! Nån som kan hjälpa till..?

Ytterligare en fråga som jag borde kunna själv efter att läst lite juridik och annat, men jag har för mig att pul har ändrats nu nyligen. Om jag vill lägga upp samma utställning som jag pratade om tidigare på nätet i ett rent konstnärligt syfte, är det okej numer?

Du får fotografera vem du vill så länge du är på offentlig plats. Det spelar ingen roll vad du ska ha bilderna till.

När du sedan ska använda bilderna måste du ha tillstånd om de ska användas i kommersiellt syfte, dvs reklam för företag. Att sälja bilder från en utställning är konstnärlig verksamhet och inte kommersiell. Att marknadsföra en förening är också helt ok. Likaså är det ok att publicera bilderna i tidningar (så länge som det inte är i en kommersiell annons).

PUL är en feltänkt lag som är på gång att göras om för tredje gången. Den andra skrivningen innebär att bilder får publiceras på internet om de är harmlösa eller konstnärliga eller journalistiska. Det krävs i stort settt att du medvetet vill skada någon för att lagen ska gälla. Och då gäller ju faktiskt redan andra lagar om förtal. Så PUL är meningslös och borde inte omfatta bilder.

PUL känner jag till, men jag undrar bara hur ni gör då ni vill att okända ska stå som modeller. Jag frågade kanske luddigt.

/ Marcus

Näe, jag kom på ett litet sidospår... PUL är för övrigt ett otyg och även om grundtanken är bra så är tillämpningen av den mindre lyckad.

Men då är det bara att sätta igång och förverkliga sina idéer!

Min tanke när jag skulle fotografera okända var nog att helt enkelt fråga. Ah! Kom att tänka på en historia om två killar som var på krogen. Den ene får syn på en snygg tjej och säger att han skulle vilja med henne så att säga. Så han går helt enkelt fram, frågar henne något och får en rungande örfil tillbaka. Killen går tillbaka till sin något häpne kompis som frågar vad han sa till henne.
"Jag frågade rakt ut om vi skulle kn*lla."
"Blir inte det många käftsmällar då?", frågade hand kompis.
"Jo, men mycket jöka också!"

Var tioende kanske säger "ja", så vanlig rak fråga kan nog funka! ;)

Senast ändrad:
froderberg skrev:
Han tog namn och adress på alla och skickade sedan bild på den om han tyckte att den blev bra för godkännande.
Om man plåtar digitalt så kan man ju alltid visa bilden efteråt och eventuellt maila den till modellen.
Det brukar funka för mig. Har aldrig stött på några problem när jag plåtar folk på stan.

Ett trick man kan använda om man vill vara diskret utan att smyga, är att så fort man tagit bilden, tar ner kameran och fäster blicken på något snett bakom modellen.
Om modellen tittar på dig så tror han/hon att du tagit en bild på något annat.
Jag vet att det låter lite konstigt, men det funkar faktiskt.
Prova själv. Man behöver inte ens ha sin kamera med sig.

Brummelisa skrev:
PUL känner jag till, men jag undrar bara hur ni gör då ni vill att okända ska stå som modeller. Jag frågade kanske luddigt.

/ Marcus

Frågar. Jag har aldrig skrivit modellkontrakt. Det finns redan diskussioner om detta, så sök efter "modellkontrakt".

Jimsan skrev:

Ett trick man kan använda om man vill vara diskret utan att smyga, är att så fort man tagit bilden, tar ner kameran och fäster blicken på något snett bakom modellen.
Om modellen tittar på dig så tror han/hon att du tagit en bild på något annat.
Jag vet att det låter lite konstigt, men det funkar faktiskt.

Så gör jag ibland. Och ibland går jag så nära att de absolut tror att jag plåtar bakom dem...

Ska man ha med sig något papper där modellen får skriva under att fotografen äger bilden och får göra vad han/hon vill? Har ni något bra exempel på hur sådan text kan vara?

Det händer ibland (sällan numera) att jag frågar om att få fotografera vackra flickor på stadens gator men om det inte gäller ett jobb så har jag inga papper om användande. Tycker det är fel metod. Jag frågar alltid inför varje eventuell publicering.
Gäller det avtalad modellfotografering har jag ett avtal som beskriver hur jag och modellen får använda bilderna. Aldrig att jag skulle kräva att få använda bilderna fritt, omoraliskt enligt mitt sätt att se på saken. Jag vill kunna använda bilderna för min egen marknadsföring men för tredje part skall modellen alltid tillfrågas.

Har ni frågat någon okänd person om ni får ta kort på dem och hur reagerar dem?

Många gånger. Vanligen brukar 90% säga ja. Ingen har blivit arg. Fast jag brukar inte vara så intresserad av att fotografera vackra flickor på stan som de är, jag brukar presentera mig och föreslå en fotografreing vid annat tillfälle.

Har ni något visitkort eller en webadress där modellen kan se vad du har gjort för sorts foton innan eller har du med några bilder?

Alltid. Jag har olika visitkort för olika ändamål och ett av dem är för flickor på stan. På visitkortet finns en bild, mejladress, länk till webbsida samt mobilnummer.

Får dem någon ersättning typ bilderna på mail, skiva eller utskriven bild (eller slabbad bild) eller en liten peng?

Aldrig pengar. Några bilder brukar vara ersättningen vid modellfotografering. Är det okända på staden så blir det vanligen en eller två bilder via mejl.

Är det många som säger nej eller kan man övertala dem lätt?

Se ovan, väldigt få säger nej om jag förklarar varför jag tar bilder. När jag nyligen fotograferade bilder på ett köpcentra (uppdragsfotografering) så frågade jag kanske 35 personer om jag fick fotografera dem, ingen sade nej. Jag förklarade att det är för publicering och ingen ersättning utgår. Inga problem för dem.

Nu till en liten kontroversiell fråga, men en känsla som jag har är att tjejer med ett vackert utseende och de senase kläderna och som är medvetna om sitt utseende, tror ni det är lättare att övertala dem att bli fotograferade än och förlåt uttrycket "vanliga" tjejer eller killar?
Ja.

Fast det betyder inte att det är svårt att få de som inte är så utåt i klädsel och uppförande att ställa upp på bild.

Senast ändrad:
Många som är vackra vet inte om att de är vackra.
Och att fotografera vackra människor är inte samma sak som att fotografera dem som blir vackra på bild.

Jag tycker det är glädjande de gånger jag fotograferat en tjej som jag vet blir vacker på bild och när hon ser bilderna blir resultatet:
Oj, är det där jag?”.

Många tjejer undrar varför jag vill fotografera dem och tycker att jag skall fotografera deras kompis eller en annan tjej som är mycket snyggare.
Då får man förklara att det är dig jag vill fotografera, jag tycker du ser bra ut och att det dessutom kommer synas på bild. Den där andra tjejen är snygg men hon blir inte lika fin på bild. Eller nått.

En gång för tolv år sedan klev jag fram till en tjej på krogen och övertygade henne om att jag skulle få fotografera henne. Mina kompisar (som är den typ av killar som tycker att Slitz har fina tjejbilder) undrade varför jag skulle fota henne, hon är ju inget märkvärdig.
Sedan fick de se bilderna och deras kommentarer var att ”f*n micke, vilken fotograf du är”.

Men det var hon som gjorde bilden, jag bara plockade fram det som var vackert hos henne.
Ibland undrar jag över hur en del kan vara så blinda att de inte ser skönhet när den finns framför dem. Men jag har gett upp, tycker man att Slitzbilderna är fina trots osäkra ansikten och stela poseringar så får man väl tycka det.
Min dröm (av många, man är ju fisk) är att fotografera Cate Blanchet.

Fölåt, nu vimsar jag, dags att hålla tyst och jobba.

Du har helt rätt! Det finns något vackert hos alla människor, och ibland är det inte ens bildsköna personer som gör sig bäst på bild! Jag är avundsjuk på dom som lyckas plocka fram det där extra som jag visserligen ser, men än så länge är för ovan fotograf för att kunna föreviga... men som sagt, jag ska träna! :)

Ibland undrar jag över hur en del kan vara så blinda att de inte ser skönhet när den finns framför dem.
Dom har blickan på brösten eller skinkorna och glömmer resten. Vet många som är så, vet andra som är så så länge det bara gäller fönstershopping. När det verkligen gäller är det andra bullar.

Jag själv tycker oftast bättre om folk som har utstrålning, sen hur rent objektivt "snygga" som i fixat snygga dom är, har sällan att göra med deras utstrålning. Sen finns ju dom med både och, men då brukar mina knän ge vika... ;)

Jimsan skrev:

Vad jag menar är att du kan tex välja ut en person, gå fram till denna och titta på något snett bakom personen.
Han kommer förmodligen inte att reagera på att du står där.
Det underlättar ju givetvis om det är lite mer folk runtom så att man inte går fram till den enda personen på platsen och stirrar. ;)
Kan se lite konstigt ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar