Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

foto och lumpen

Produkter
(logga in för att koppla)

pola

Aktiv medlem
Är det någon som har någon erfarenhet eller vetskap om hur det är med fotandet i lumpen.
Får man fota där?

Det beror väl lite på var du gör lumpen men i stort sett är det fritt. Undantaget är skyddsobjekt, hemlig utrustning e t c. Fråga, jag tvivlar på att du får särkilt många nej.

ska troligtvis inte vara i närheten av några skyddsområden, ska bli maskinplutonbefäl.
undrar om det finns någon fotoklubb el. framkallningsrum?

Respektera ett befäl som får spader och skriker nej, gå senare in på kansliet och hör med regementets ansvariga.

Ibland kan ett regemente ha egen utrustning för utlåning (så man slipper ha sönder sina privata kameraprylar i fält)

Erik Schalin skrev:
Respektera ett befäl som får spader och skriker nej, gå senare in på kansliet och hör med regementets ansvariga.

låter vettig!

har lång tid kvar att formulera frågan, rycker in i januari 04.

hoppas det finns att låna i Boden.

Hej

jag fick tvärt nej att plåta på övningar.. men det är ett antal år sedan.. fråga först - mitt råd!

Med vänlig hälsning
Johan

Armén m a o, låter som om det inte ska vara några problem. Men som alla säger - fråga först. Gapiga sergeanter kan du skita i;)

Armén m a o, låter som om det inte ska vara några problem. Men som alla säger - fråga först. Gapiga serganter kan du skita i;)

Erik Schalin skrev:
Ibland kan ett regemente ha egen utrustning för utlåning (så man slipper ha sönder sina privata kameraprylar i fält)

jag har varit militär fotolärare på P7. Där fanns mörkrum och fotokurser för de värnpliktiga. Alla värnpliktiga har fritidspengar som man kan önska att regementet lägger på fotoutbildning.

"mina" värnliktiga fick plåta fritt.

På min tid bytte jag ut skyddsmasken mot en Nikon FG.
Och plåtade hej vilt på övningar. Men godkännande av inblanade befäl.
De visste dock inte var jag gömt kameran...

Det var infaneri 1990-91

Tja.. jag lyckades undvika det. Jag tillhörde bataljonsspaning, så tassade mest omkring i skogen.
Men Kuwaitkriget pågivk då, så snacket om C-stridsmedel var vanlig.

picturethis.nu skrev:
På min tid bytte jag ut skyddsmasken mot en Nikon FG.
Och plåtade hej vilt på övningar. Men godkännande av inblanade befäl.
De visste dock inte var jag gömt kameran...

Det var infaneri 1990-91

Var la du i så fall ciggen, snuset, kexchokladen e t c?

Jag röker inte, men har börjat snusa på senare år. Smart va?

Däremot gömde jag alltid lite Nickel kolven på Ak4an. Alltid bra att ha om det vankas strapatsövningar!

När jag gjorde lumpen så fick man söka ett fototillstånd när man rykte in, sedan skulle man ha med det när man hade kamera med sig, fotade mycket, men behövde aldrig visa lappen, det var på plattfots-15 -93, nerlagt nu.

Säg det regemente som inte är nerlagt...

Snart börjar väl bilar säljas utan säkerhetsbälten, det är ju så sällan något händer...
Varför ska man lägga pengar på brandvarnare, när det inte brinner?

Varför ska man ha ett försvar, när inget krigshot föreligger?

Lite offtopic men jag kunde inte låta bli...

Du behöver inte oroa dig. Regering betraktar försvaret som en arbetsmarknadsåtgärd, genom detta och som följd av lågkonjekturen kommer de säkert att "öppna" ny regementen på krisorter runt om i landet. Fler regementen i Norrland! Inte för att det är strategiskt viktig utan för att det är där det behövs arbetstillfällen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar