Annons

Foto och fjällsäck-->

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Hallojsan!
Jag funderar på att dra på en långtur där målet är Varg någonstans i världen,, men det spelar mindre roll i frågan till er.-)

Jag vill ha med mig ett teleobjektiv och en normalzoom. Stativet blir ett monopod för ok "stativ" och i handen vid vandringen..

Problemet gäller själva packningen,, Jag får inte med mig allt i fotoryggan så jag måste ha en större ryggsäck,,

Villka är då mina alternativ och hur packar jag ett tele + hus + zoom + film + batterier i min vanliga vandringsrygga på 90L?

Volymmässigt så räcker 90L men hur skyddar jag fotosakerna mot spritkök, bestick och andra prylar,, Låter kanske som en löjlig fråga men jag sitter verkligen och funderar!

Hoppas på reaktioner, tankar och ideer!

Mvh Niclas

Ps, Tack på förhand!
 
Senast ändrad:
Hej!
Det finns många sätt att lösa packbestyren.

Jag brukar föredra att lägga utrustningen i en Lowepro Topload Zoom Pro AW. Där får jag plats med min Canon EOS30 med monterat 28-135 IS objektiv, teleconverter, film, lite olika filter, trådutlösare, kniv, karta och det viktiga färdgodiset!
Jag har även haft med mig ett 75-300 objektiv vid några tillfällen.

På väskan har jag monterat två karbinhakar som jag hakar fast i remmarna på ryggsäcken. Det blir då bekvämt att bära samtidigt som jag har nära till utrustningen. Ligger kameran i ryggan tar man väldigt sällan bilder, har jag märkt.

Ibland har jag monostativ som kombinerat stativ och vandringsstav, men föredrar ett litet lätt stativ med rejäl kulled, se min kameraväska: http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=8154
Monostativets "fot" i plast slits snabbt ut när man har den som vandringsstav, med följden att stativet fylls inifrån med lera och grus. Förstärk därför gärna foten med en metallskoning eller liknande.

Med kameran på magen kan man i farten knäppa bilder utan att ta av sig ryggsäcken. Glöm inte ta av dig ryggsäcken innan du tar makrobilder på blommor, annars riskerar du bli kvar på fjället...

mvh Mattias
 
Jag kör precis samma upplägg. Har en toploader 65AW(den enda som är lagom kort/lång för en 28-135 IS USM samtidigt som den rymmer en kamera med monterat batterigrepp på.

Karbinhakar och fäster den frampå. Perfekt. Och med hakarna är det enkelt att byta från dagsrygga till större rygga vid behov.

Sprang omkring så på filipinerna och i thailand i tre och en halv vecka över jul.

En bra grej är ett enbenstation/vandringstav i kombination. Har själv en gitzo monotrek som är stålskodd, aluminium och kolfiber samt kommer med snösko.

Toploaderväskorna finns även i andra format som magväska eller dylikt, och dom håller ett relativt bra pris faktiskt.
 
Jag har en vattentät väska med rullstängning från WXtex. Den kan man spänna fast på magen, antingen med ett nät som fördelar tyngden över ryggen, eller så kan man koppla ihop den med remmarna på en ryggsäck. Jag har den fäst vid höftbältet och toppstramarna. Väskan är kubformad. Jag har packat ner Nikon FA med monterad 105a, och 28 och 50 vid sidan om. Det är vad som får plats. En ganska bra men lite otymplig lösning. Runt 600 kostar den.
 
Tack för svar!!
Det hela tål att tänkas på,,,,
En viktig detalj är ju som sagt lättåtkommlighet,,

Hur gör man då med en 100-400zoom med motljusskyddet monterat?? Finns det ngn topload som tar den?

Mvh Niclas.
 
Senast ändrad:
jadå men du får vända motljusskyddet.

Lowepros största toploader 75AW.
jag får i 100-400/IS + motljusskydd med eos5+vertikalgrepp. Det blir inte så mycket plats över men några filmrullar går i samt en del till i ytterfacket.
 
jag använder min Lowepro Nova 1, där får jag ner kameran med ett monterat 28-80mm, ett 80-200mm, ett gäng rullar film o lite annat smått o gott.
den knäpper jag fast i mitt midjebälte till antingen min haglöfs tight large, lr min haglöfs shosho 6000. funkar asbra
 
Nu är mitt 100-400 IS sålt ned till skåne så nu är det ett större tele som skall packas,,,

Problemet ändrar således karrakter:)

Tack för vettiga svar!

Mvh Niclas.
 
Jag skulle satsa på en riktig fjällsäck, till exempel något från haglöfs eller fjällräven. Ska man gå långt är det viktigare att säcken funkar än att man får med sig hela utrustningen... Själv använder jag Lundhags 70 liters och det funkar bra för rätt långa turer.
Använd tunna packpåsar för att hålla isär olika delar i utrustningen, ha kök o dyl i en påse osv. Köp en riktig flaska till t-spriten.
I nödfall kan man nog sätta en lös fotoväska på topplocket.
 
Använder alldrig en kameraväska. Hänger kameran över ramen när jag går. Tröjor och annat får fungera som skydd i packningen. Man får tänka på vikten som en kameraväska innebär.

Menar att jag helt enkelt går med kameran framför mig på bröstet med remmen vilande på ryggsäcksramen. Kondenproblem blir det tyvärr när man svettas.
 
Senast ändrad:
Någon som prövat att vandra med mastodonttele och kamera hängande i en gevärsrem eller liknande, på magen? Har man en ramryggsäck kan man ju hänga remmen över rören som sticker upp på var sida. Funkade med automatkarbin i alla fall...

/Pontus
 
Pongu skrev:
Någon som prövat att vandra med mastodonttele och kamera hängande i en gevärsrem eller liknande, på magen? Har man en ramryggsäck kan man ju hänga remmen över rören som sticker upp på var sida. Funkade med automatkarbin i alla fall...

/Pontus


Intressant fråga! Jag har tänkt att genomföra en lite mer speciell tur ca 7 dagar i ren oländ terräng. Viktigt är att få med sig ett större tele + en normalzoom.

Har tittat lite på Kinesis bagar men de känns så svinit dyra just nu...
Eftersom jag gillar att pilla ihop hjälpmedel på egen hand så funderar jag på att pröva!

Eftersom linsen måste vara skjutklar så tar den stoor plats,, Hmmm en liten nöt att knäcka;)

Mvh Niclas.
 
Det finns ju flera olika typer av 'big lens cases' av Lowepro mfl, som man kan hänga på axelremmen eller använda som ryggsäck, men som sagt, de är dyra. Tror Art Morris har någon artikel på www.birdsasart.com om hur han transporterar sin utrustning. Jag tror man ska ha telet i ryggan när man går långt, och på magen när man börjar få närkontakt.

/Pontus
 
Jag tror att problemet med ak-metoden är att en automatkarbin är smidigare och helt enkelt mer ergonomisk i hängavseende när det gäller att skumpa runt hängandes på bröstet medans en kamera med mastodonttele skulle pendla hit och dit som om det levde...
 
Ja, att bära i en "LongLensCase" på magen känns väldigt aktuellt. Kommer nog att försöka konstruera en! Kanske återkommer en dag med den slutliga lösningen:)!

Mvh Niclas.
 
Niclasfoto skrev:
Ja, att bära i en "LongLensCase" på magen känns väldigt aktuellt. Kommer nog att försöka konstruera en! Kanske återkommer en dag med den slutliga lösningen:)!

Mvh Niclas.

Om man har en ramsäck är det gratis att hänga kameran över ramen. Dinglar inget alls framme på bröstet då remmen spänner. Ett 80-200/2,8 med F4s och dito går bra.

En kameraväska väger! Hellre ett extraobjektiv att bära, eller annat skoj! Men du kanske har ett för tungt objektiv? Ett stort och tungt hus är också bra ibland.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.