Annons

Foto och film, vilken kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Hej!

Om man ska driva ett företag vars huvudsakliga uppgift är att filma typ demofilmer, snuttar på hemsidor i 320x240 t.ex. youtube storlek, kanske ännu mindre, men även förmodligen kommer fota i jobbet, vilken kamera passar sig bäst då? Funkar en 5D mark2 eller ska man satsa på en minidv-kamera (band) för runt 10 000 som komplement till en 40D idag?

Tack på förhand!

Nu är jag ju inte nån "filmnisse", men det beror väl lite på vilka möjligheter du vill ha och vilka begränsningar du kan leva med. En 5D MkII ger bättre möjligheter att filma i dåligt ljus och ger en helt annat möjlighet att använda korta skärpedjup på ett kreativt sätt. Man har ju även lite bättre möjlighet att använda mer "udda" objektiv, såsom långa teleobjektiv eller fisheye eller...
Bortsett det skulle jag tro att en DV-kamera är att föredra. Du har bättre fungerande autofokus under filmning och det kan ju ävn vara en fördel med längre skärpedjup, beroende på vad man har för behov.
Sen vet jag inte vad för typ av "demofilmer" du ska göra. Är det att demonstrera olika produkter osv så behövs det väl inte nån dunderkamera?

Nu är jag ju inte nån "filmnisse", men det beror väl lite på vilka möjligheter du vill ha och vilka begränsningar du kan leva med. En 5D MkII ger bättre möjligheter att filma i dåligt ljus och ger en helt annat möjlighet att använda korta skärpedjup på ett kreativt sätt. Man har ju även lite bättre möjlighet att använda mer "udda" objektiv, såsom långa teleobjektiv eller fisheye eller...
Bortsett det skulle jag tro att en DV-kamera är att föredra. Du har bättre fungerande autofokus under filmning och det kan ju ävn vara en fördel med längre skärpedjup, beroende på vad man har för behov.
Sen vet jag inte vad för typ av "demofilmer" du ska göra. Är det att demonstrera olika produkter osv så behövs det väl inte nån dunderkamera?

Nej, du har nog rätt. Har faktiskt inte ens tänkt på det där med skärpedjupet innan. Blir nog att införskaffa en ny dv-kamera då eftersom den jag hade blev stulen i somras under semester.
Angående vilken typ av filmer jag ska göra är lite varierande på vad kunden vill ha. Den röda linjen är dock att de ska synas på kundens hemsida/intranät i storlek med youtube:s fönster. Kan tyvärr inte säga jätte mycket då det dels är ett företag som jag är med och startar som ska syssla med detta och dels för att vi inte kommit jätte långt än. Men det är lite reklam/filmsnutts branschen =)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto