Annons

Foto och Datorn!

Produkter
(logga in för att koppla)
Där ser man... Testade att fylla i lite "tok-siffror" på höjd, bredd och upplösning. Mycket riktigt så fick jag beskedet om fullt virtuellt minne.

Har inget minne av att jag har fyllt i dessa rutor, men uppenbarligen var det där skon klämde. Däremot brukar jag fylla i måtten när jag använder markeringsverktyget för beskärning, vilket har funkat bra.

Vad är det egentligen för skillnad att beskära en bild med dessa två olika verktyg?

Återigen, tackumbockum!

Oscar
 
Felet man ofta gör när man skriver i värden i rutorna är att man glömmer att skriva i om det är pixlar eller centimeter man menar.

Om jag vill beskära en bild till 400 pixlar gånger 400 pixlar så MÅSTE jag skriva "400 px" i rutan annars tror Photo shop att jag menar 400 centimeter och då blir det ju problem.

En bild på 4 meter i t ex 300 ppi tar en stund att beräkna och kräver en hel del minne.

Det här tycker jag åtminstone nästan är att betrakta som en bugg i Photo shop.
 
Osquar skrev:
Däremot brukar jag fylla i måtten när jag använder markeringsverktyget för beskärning, vilket har funkat bra.

Vad är det egentligen för skillnad att beskära en bild med dessa två olika verktyg?


Oscar

Det är ju bara två olika sätt att beskära som var för sig kanske har sina fördelar i vissa situationer.

Men man använder ju det som känns bäst.

Helt enkelt.

mvh
 
Mac eller Peze....

Jag skulle VILJA rekommendera Macen, bara för att OS X är så bra - men kollar man på vad Macen kostar, hastighet och vad det finns för spel till den (om man nu gillar spel) så kan jag inte det.

Grafikkorten i Macen suger när det handlar om spel. Du kan inte bara byta till ett bättre hur enkelt som helst heller.
För pengarna du får lägga upp för en G5 eller iMac G5. får du en bra mycket snabbare peze = mer minne, större snabbare hårddisk...

Ska man däremot jobba i princip BARA i photoshop så är en mac ett klart intressant alternativ. Photoshop går snabbare på en ny mac än på en ny peze. Oavsett vilken modell det handlar om (nåja, nästan :) )

VIll man ha en vettig "allroundmaskin" så är det nog tyvärr en Windowsburk man ska ha. Kör man dessutom med Firefox som webbläsare och har ett autouppdaterande antivirusskydd, så kommer den vara hyfsat säker.

Hatar man Pyttemjuk (Microsoft) så kan man ju alltid köra Linux, men då blir det till att leta efter andra bildbehandlingprogram än Photoshop... Gimp är ett rätt bra program enligt vad jag hört.
Spel till Linux är samma elände som till Macen.

Vill man bara ha en bra fotodator och inte bryr sej om spel eller att ladda hem musik olagligt (som man inte får) så kan man lungt köpa en Mac och få världens bästa OS i världens snyggaste chassi. Dock måste man omedelbart stoppa i mer minne. Macar levereras alltid med löjligt lite minne i original. OS X kräver en hel del för att rulla på bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.